Přeprava  |  24.03.2025 10:31:53

Železniční přeprava silničních návěsů v ČR láme rekordy: Kombinovaná doprava jako jediná roste na klesajícím trhu

ilustrační foto

V České republice byl v roce 2023 po železnici přepraven rekordní počet 54 525 ložených silničních návěsů. Rekordních hodnot dosáhl celý segment tzv. nedoprovázené kontinentální kombinované dopravy.

Souhrnný přepravní výkon silničních návěsů a výměnných nástaveb byl 344 mil. tunokilometrů (tkm). Celkové výkony přepravy věcí po železnici však v poslední dekádě mírně klesají. V nedávném období mezi lety 2022 a 2023 dokonce došlo k vyššímu poklesu o přibližné 8 % tkm v České republice a obdobně i za celý evropský trh. Kombinovaná doprava silniceželeznice se jeví jako jediný růstový segment železniční nákladní dopravy, a to i přes dílčí pokles u námořních kontejnerů v roce 2023.

Německá konzultační společnost SCI Verkehr přitom predikuje další růst evropského trhu kombinované dopravy po železnici do roku 2040. Vyšší růst je očekáván v přepravních výkonech kontinentální kombinované dopravy, a to o 3,7 % ročně, zatímco námořní kombinovaná doprava by měla růst o 2,8 %. Je očekáván 25% podíl kontinentální kombinované dopravy na celkových výkonech kombinované dopravy v roce 2040.

Tento segment je v České republice podporován zejména pomocí operačního programu Doprava, v současné době je např. vyhlášena výzva č. 35 na podporu rozvoje železničních vleček. Hlavním a aktualizovaným zdrojem informací o kombinované dopravě je webový portál kombinovanapreprava.cz , který bude dále rozvíjen a v průběhu tohoto roku rozšířen o kalkulačku emisní intenzity přepravy.

Situace v České republice

Vyšší zapojení energeticky a environmentálně šetrnější železniční nákladní dopravy je dlouhodobě jedním z cílů strategických a koncepčních dokumentů.

V této souvislosti jsou proto pozitivní zprávou některá data z nejnovější Ročenky dopravy 2023. Po železnici byl přepraven rekordní počet 54 525 ložených silničních návěsů a přívěsů a jen dalších 100 jich bylo z provozních důvodů přepraveno prázdných. Tyto údaje tak rovněž ilustrují výhodnost kombinované dopravy z hlediska možností zpětného využití dopravních prostředků s pozitivním dopadem i na efektivní využívání kapacity železniční infrastruktury. Celkový přepravní výkon byl v tomto segmentu cca 300 mil tkm.

Přeprava výměnných nástaveb po železnici zaznamenala po výrazném útlumu v předchozích letech 2021 a 2022 návrat k lepším hodnotám, byť je tato technologie využívaná v menším rozsahu než intermodální silniční návěsy. Bylo jich přepraveno 9 006 s přepravním výkonem cca 44 mil tkm.

Souhrnně byl dosažen 12% podíl kontinentální kombinované dopravy na celkových výkonech kombinované dopravy na železnici, což je v České republice historicky nejvyšší podíl.

Nejúspěšnějším segmentem kombinované dopravy s využitím železniční dopravy pak zůstávají tzv. velké neboli námořní ISO kontejnery s počtem 729 047 ložených kontejnerů a celkovým přepravním výkonem 2 521 mil. tkm. Přesto byl v roce 2023 zaznamenán poměrně výrazný propad v přepravě kontejnerů.

Podle Libora Krejčího z Centra dopravního výzkumu, v. v. i. „byl rok 2023 poznamenán komplikacemi v logistice námořních kontejnerů. To pochopitelně způsobilo prodlevy a nedostatek kontejnerů z důvodů provozních abnormalit. Naproti tomu nárůst zejména u silničních intermodálních návěsů je způsoben rozvojem terminálů i vlakových linek. Tento způsob řešení logistických potřeb je ve větší míře konkurenceschopný cenově i kvalitou služby v porovnání s přímou silniční dopravou“.

Celkové přepravní výkony po železnici však spíše stagnují nebo i klesají. V nedávném období mezi lety 2022 a 2023 dokonce došlo k jejich vyššímu poklesu o přibližné 8 % tkm a dosáhly 15 038 mil. tkm, na čemž se však podílí primárně vnější vlivy způsobené celkovou změnou struktury poptávky po nákladní dopravě.

Situace v Evropě

Aktuální vývoj prezentuje Mezinárodní železniční unie (UIC) a Mezinárodní unie pro kombinovanou dopravu silnice-železnice (UIRR) ve zprávě o kombinované dopravě v Evropě pro rok 2024. Celkové přepravní výkony na silnici rostly, zatímco na železnici v poslední dekádě v zásadě stagnovaly, přičemž v období mezi lety 2018 a 2023 dokonce poklesly o 8,1 %. Oproti tomuto trendu působí dlouhodobě rostoucí výkony v kombinované dopravě, které ve stejném pětiletém období narostly o 8,7 % tkm.

„Je vidět pozitivní evropský trend růstu železniční přepravy námořnících ISO kontejnerů délky 20 stop a více. Už dnes je na mnoha trasách alternativní řešení přepravy kontejnerů silniční dopravou pouze doplňkové. Dokonce ještě vyšší tempo růstu bylo dosaženo v kontinentální kombinované dopravě realizované zejména intermodálními silničními návěsy. V tomto segmentu je významný prostor k převodu další části přeprav ze silnice na železnici“, doplňuje Libor Krejčí.

Optimistická je taktéž predikce vývoje kombinované dopravy. Německá konzultační společnost SCI Verkehr, která připravila uvedenou zprávu o kombinované dopravě v Evropě pro rok 2024, předpokládá další růst přepravních výkonů realizovaných kombinovanou dopravou. Kontinentální kombinovaná doprava by přitom měla růst rychleji, než celkový trh a do roku 2040 by se přepravní výkony měly téměř zdvojnásobit. Vyšší růst je očekáván v přepravních výkonech kontinentální kombinované dopravy, a to o 3,7 % ročně, zatímco námořní kombinovaná doprava by měla růst o 2,8 %. Je očekáván 25% podíl kontinentální kombinované dopravy na celkových výkonech kombinované dopravy v roce 2040.

Aktuální podpora kombinované dopravy v České republice

Ministerstvo dopravy dlouhodobě podporuje železniční a potažmo kombinovanou dopravu, zejména pomocí operačního programu Doprava. Aktuálně je např. vyhlášena výzva č. 35 na podporu rozvoje železničních vleček. Výzva je kolová a bude pro žadatele otevřená do 30. 6. 2025,“ uvádí Lukáš Soukup z Ministerstva dopravy.

Kromě investic do infrastruktury v podobě rozvoje a vybavenosti terminálů kombinované dopravy a zkapacitnění hlavních koridorů je důležitá taktéž informovanost různých zájemců a uživatelů kombinované dopravy. Centrum dopravního výzkumu s podporou Ministerstva dopravy proto vytvořilo webový portál kombinovanapreprava.cz. Obsahuje elektronický vzdělávací program (e-learning), který je cíleně připraven pro silniční dopravce, zasilatele a speditéry, odesilatele a příjemce, ale i veřejnou správu a studenty. V letošním roce bude dále rozšířen o kalkulačku emisní intenzity přepravy v souladu s jednotnou metodikou pro výpočet emisí skleníkových plynů (GHG) z dopravních služeb.

„I když bylo nedávné období v České republice úspěšné z hlediska přepravy silničních návěsů po železnici, je zde prostor pro další růst. Nejlepší cestou jsou snadno dostupné a korektní informace o všech aspektech, výhodách i omezeních kombinované dopravy pro všechny účastníky přepravního řetězce. Budeme proto dále pracovat na rozvoji webového portálu kombinovanapreprava.cz uzavírá Libor Krejčí.

Zdroje:

Ročenka dopravy České republiky 2023 In. MINISTERSTVO DOPRAVY. 2024. Dostupné z: https://www.sydos.cz/cs/rocenka - 2023/

2024 Report on Combined Transport in Europe Report Online. In. UIC. 2024. Dostupné z:

https://uic.org/IMG/pdf/uic_uirr_report_2024 - 2.pdf

• Operační program Doprava. In. MINISTERSTVO DOPRAVY. 2025. Dostupné z:

https://opd3.opd.cz/stranka/Vyzva - c - 35 - na - podporu - rozvoje - zeleznicnich - vlecek - je - vyhlasena

Count Emissions EU: Measuring emissions from transport services. Online. In: EVROPSKÝ PARLAMENT. 2025.

Dostupné z : https://www.europarl.europa.eu/thinktank/en/document/EPRS_BRI(2023)757562

Centrum dopravního výzkumu

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. (CDV), je veřejnou výzkumnou institucí zřízenou podle zákona 341/2005 Sb., a jedinou výzkumnou organizací v působnosti Ministerstva dopravy. Bylo založeno rozhodnutím ministra dopravy k 1. lednu 1993 jako právní nástupce českých částí do té doby federálního Výzkumného ústavu dopravního v Žilině. CDV pokračuje v činnosti, která započala v roce 1954 a má tedy již více než šedesátiletou tradici.

Více informaci na: www.cdv.cz

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář






Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2025

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688