Antonín Foller
(Kurzy.cz)
Marketing a média  |  18.02.2025 06:30:00

Sociální sítě plné polarizace, nenávisti a nesnášenlivosti, nebo kvalita a relevance? Je to ve vašich rukou

'Sociální sítě jsou plné nenávisti, nesnášenlivost ovládá veřejný prostor a sociální sítě k tomu přispívají', čtu v poslední době od některých lidí. Je potřeba s tím něco dělat, udělat. Detekovat, regulovat, moderovat, upravovat, reportovat, ... Nebo si založit vlastní sociální síť, lepší, veřejnoprávní síť.

Význačné je, že tyto řeči slýchám a čtu od jedné a to stále stejné skupiny lidí. 

Jde s tím skutečně něco dělat? Jde pohnout Facebook či dokonce X k tomu, aby nebyl plný polarizujícího a nenávistného obsahu? 

Pojďme se tedy podívat jak na to, aby sociální sítě nebyly plné nenávistného obsahu a nesnášenlivosti a byly relevantní a užitečné.


Jak fungují sociální sítě?

Velké sociální sítě plní více cílů - a jejím hlavním záměrem je spojovat inzerenty se skupinou lidí, kterou zadavatelé reklamy potřebují precizně a cíleně vybrat a oslovit inzercí. Na přesném seskupování a třídění lidí do skupin a přípravě těchto skupin pro platící zadavatele inzerce je postaven příjmový model sítí. Jestli něco umí Facebook či X, Instagram nebo Youtube, je to právě přesné odhadnutí zájmu účastníka. 

Druhým cílem sociální sítě je udržet pozornost. Upoutat návštěvníka co nejdéle. Způsobit, aby člověk zůstal na feedu jak jen dlouho to jde a neměl důvod odejít jinam.

Na tomto principu funguje i váš feed na síti: V prvé řadě se objevují příspěvky, které jsou relevantní v tu chvíli přímo vám, tedy člověku, který je přihlášen. Příspěvky jsou připraveny právě pro vaše zájmy. Relevance je to první, co síť sleduje. Zasažení vašeho zájmu teď, v tuto chvíli, toto období dne, týdne.  

Jak algoritmus zjistí, co vám má předhodit před oči?

Sleduje vaši aktivitu, čemu dáváte pozornost. Každé srdíčko, lajk, každý komentář. Sleduje každé pozastavení na příspěvku na vteřinu či dvě navíc proti jiným příspěvkům. Sleduje, které příspěvky přeskočíte. Pozoruje, které lidi lakujete a hlavně: Čemu dáte nejvíc pozornosti, času.

Čas je to, co se počítá. Čas znamená další vteřiny navíc, po které uvidíte reklamu za následujícím příspěvkem, video inzerenta, které čeká v zásobě. Výsledek práce algoritmu je právě váš feed, tak precizně připravený přímo pro vás, se znalostí stovek drobností, které možná ani vy sami nepostřehnete a nevnímáte.

Rybář tak má na síti desítky a stovky příběhů a fotek rybářů, promíchané s rodinou, pár lidmi, které má rád. Člověk, co si zajde do gymu a začne se zajímat o cvičení, uvidí brzy na streamu Vladimira Shmondenka. Jestliže si nostalgicky vzpomenete na Sinclair ZX spectrum nebo Tamagotchi, u kterého jste trávili kus dětství či mládí, máte jisté, že následujících pár týdnů na síti uvidíte nostalgické příspěvky tisíců vám podobných.

Jaký člověk je, a jaký člověk zrovna teď je, taková je jeho sociální síť.

Pokud má někdo rád polarizaci, nenávist, nesnášenlivost, věnuje jim pozornost, je jeho stream plný polarizujících, nesnášenlivých a urážlivých příspěvků, ponižujících "ty druhé" a podporujících právě tu "jeho" bublinu.

Zjednodušeně se tak dá říci: 

Ukaž mi tvou FB/X homepage, reels, stories ... a já ti řeknu, jakým jsi zrovna teď člověkem.

 

Vrána k vráně sedá.

Rovný rovného si hledá. Další věc, kterou sítě a jejich algoritmy pozorně sledují, jsou vazby mezi lidmi. Na koho reagujete, na koho reagujete nejvíc, čí příspěvky si přečtete celé a od koho příspěvky jen přelétnete? Komu jste dali dvacet palců nahoru a příspěvky kterého nicku jste přešli "mlčením", nereakcí?

Algoritmus sociálního média jde ale často dále, než jen na to, co děláte na samotné síti. Když se půjdete s Karlem projít ven na hory, na malou hřebenovku do Krkonoš a odešlete ze stejného místa přes whatsapp oba dva fotku, vědí to až v Americe. Podobně když odešlete snímek jídla z restaurace, procházky lesem, návštěvy hradu, hospody nebo právě tělocvičny. 

Facebook je také historicky zaháčkovaný na velké části českého internetu, může sledovat aktivitu na stránkách všude, kam strčil svůj drápek. Jestliže si kliknete na článek v nějakém médiu spolu s Karlem, vědí to až v Silicon Valley.

Sociální platforma pak spíše skládá za sebe příspěvky od lidí, jejichž projev vám bude tak blízký, že se na něm zastavíte, budete reagovat, nebo se k němu dokonce vrátíte. A zkusí vám přidat příspěvky člověka, kterého jste včera potkali v oblíbené hospůdce, jestli na něj zareagujete.

Sociální síť plná nenávisti a rozdělení.

Snad už jste taky narazili od někoho na lamentování v úvodu článku ve stylu "sociální sítě jsou plné nenávisti" a nevěděli jste moc o čem dotyčný mluví, protože zrovna vaše sociální síť je plná rybaření a motorek, nebo zahrádky, bytových doplňků a vaření, soustuhů na dřevo, štípaček a cirkulárek, či matematických meme, starých počítačů spolu s vtipy na programátory.

Když uslyšíte "sociální sítě jsou plné nenávisti" a říká to někdo z vlastní zkušenosti, můžete tak vědět, že daná věta o nenávisti a rozdělení je spíše svědectvím o virtuální bublině, která dotyčného na sítích obklopuje.  

Velmi dobře popisuje situaci okolo nenávistného obsahu Elon Musk, majitel sítě X, v rozhovoru s Jamesem Claytonem v roce  2023

Řešení nemoci sociálních sítí

Možná jste ale sami spadli do stejné situace, tedy že se váš feed i reels zaplnily něčím, co zpočátku vypadalo lákavě, ale brzy se přejí - ať už to je nenávist, rozdělení, nějaké neúspěchy, neustálá kritika, negativismus, zloba, urážky, temnota, beznaděj, bezvýchodnost ... cokoliv, co vám nepůsobí dobře. 

Jak z toho ven?

Nabízela by se možnost "zapomenout minulost". Nějaké tlačítko, na které by se na FB, Instagramu, Youtube či X jednoduše kliklo a to by vyresetovalo vaše chování a mohlo se začít "nanovo". Načisto a lépe.

Tak jednoduché to ale není - Facebook ani X možnost resetu chování algoritmu vůči vám nenabízí.  

Pokud si uvědomíte, že jste se sami dostali do stavu, kdy chcete dál používat sociální síť, ale už máte dost obsahu, který vám předhazuje, je cesta jednoduchá, byť celkem pracná. Jak Facebook tak X mají nástroje k tomu, abste dali algorimu najevo, že dané téma už vás nezajímá a nechcete ho. Stačí tak kliknout na "nemám o tento post zájem", nebo "skrýt podobné příspěvky". 

Jestli máte síť plnou nenávisti, rozdělení a urážek a už se dál nechcete probírat takovými příspěvky, v klidu a bez nenávisti klikněte na menu u každého takového příspěvku a dejte "tohle už nechci vidět", "tohle mne nezajímá". A totéž udělejte s účty, které toxický obsah přináší - stejnou věc byste nejspíše udělali v realitě, mimo net. Když narazíte na člověka, který jen štve, také s ním nebudete den co den, abyste na něj naráželi při každé příležitosti.





X, ilustrační obrázek pro označení nezájmu o dané téma

Facebook, ilustrační obrázek pro označení nezájmu o dané téma

 


Cílené kvalitní a relevantní sociální sítě.

Jak to udělat, abyste měli sociální síť bez nenávisti a polarizace, síť podporující kvalitu a relevanci? Kolik peněz od investorů či úřadů, jak moc koncesionářských euro-miliard a kolik analytiků, kodérů a lidí v týmu pro korekci dezinformací na to potřebujete?

Někdy je cesta jednodušší, než se zdá.

Na Fb či X stačí udělat čistý pod-účet a v něm si vybrat na sledování lidi a zdroje, které jsou relevantní k tomu, co chcete sledovat a vyřadit obsah, který sledovat nechcete a cíleně to dávat algoritmu najevo.

Udělal jsem to tak při zakládání účtu na X ve chvíli, kdy byla zrušena cenzura a dávalo smysl sledovat i další síť. Pro založený účet jsem vybral ke sledování erudované lidi z oborů, které jsem potřeboval. V mém případě majitele, investory, podnikatele, startupisty, akcionáře, developery, realiťáky, tradery, ekonomy a makroekonomy, analytiky, kryptaře a hodlery, správce portfolií a advokáty v mužském i ženském provedení k tomu pár bank, ministrů, poslanců, senátorů, ministerstev a úřadů. Navíc finanční weby a opatrně i veřejnoprávní média.

K tomu všemu pak patřilo cíleně ve feedu označovat příspěvky, které nechcete vidět a jsou irrelevantní k tomu, co chcete sledovat. Za několik hodin práce můžete mít kvalitní sociální síť s takovými informacemi, které jste si vybrali a když k tomu přidáte pár set korun měsíčně, můžete jí mít i bez reklamy.

 

Kurzy.cz jsou největší český finanční portál s více jak dvacetiletou tradicí a dvěma miliony čtenářů, přináší informace z investic a osobních financí, podnikání a státní sféry.

Autor článku je ředitelem portálu a pracuje na vývoji a obsahu portálu kurzy.cz od jeho počátku.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Marketing a média:

07.03.2025  Ministr Stanjura poskytl rozhovor Deníku N MF ČR (Ministerstvo financí ČR)
27.02.2025  Vyberte si Edu! Kampaň upozorňuje na konec podpory Windows 10 Tisková zpráva (Tisková zpráva)





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2025

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688