Osobní železniční dopravce Polregio bude investovat do modernizace a nákupu nových kolejových vozidel

11.02.2025 / 09:19 | Aktualizováno: 11.02.2025 / 09:36
Největší polský osobní železniční dopravce Polregio bude muset do roku 2030 vyřadit z provozu značnou část kolejových vozidel. Nesplňují totiž minimální technické požadavky, ani požadavky na komfort cestujících. Polregio chce tímto krokem obnovit důvěru a dobré vztahy s cestujícími a regionálními vládami. Nákup nových kolejových vozidel může být financován z programů EU. Čeští producenti kolejových vozidel mají šanci dodávat kolejová vozidla pro Polregio.
Polregio je největší osobní železniční dopravce v Polsku. Provozuje osobní regionální a dálkovou dopravu. Společnost vznikla v roce 2001 v rámci transformace polských státních drah PKP. Každý den jezdí v celém Polsku asi 2 000 vlaků v barvách Polregio, které si objednaly a financují regionální (vojvodské) vlády. Majoritním akcionářem společnosti je státní Agentura pro průmyslový rozvoj, zbývajícími akcionáři jsou regionální vlády.
Podíl společnosti Polregio na trhu osobní železniční dopravy v Polsku dosahuje téměř 25 %. V roce 2024 přepravilo Polregio ve svých vlacích téměř 101 milionů cestujících, což je o 3,7 milionů lidí více než v roce 2023. Naposledy dopravce zaznamenal počet cestujících přes 100 milionů v roce 2012. Největší počet cestujících využil služeb dopravce Polregio v následujících polských vojvodstvích - Pomořské, Velkopolské a Malopolské. Největší meziroční nárůst byl zaznamenán v Malopolsku. (Pozn. Osobní železniční doprava v Polsku v roce 2024 překonala hranici 407 milionů cestujících a zaznamenala nejlepší výsledek za posledních 27 let).
Polregio bude muset do roku 2030 odstavit 141 starších typů kolejových vozidel, což představuje 42 % aktuálního stavu. Tato vozidla již nebudou splňovat minimální technické požadavky, ani požadavky na komfort cestujících. Polregio v současné době vlastní 337 kolejových vozidel a průměrné stáří jednotky dosahuje 41 let. Většinu vozového parku (216 vozidel, 64 %) představují kolejová vozidla staré generace. Moderní kolejová vozidla tvoří 8 % vozového parku (26 vozidel) a modernizovaná vozidla představují 28 % vozového parku (95 vozidel).
Obměna a modernizace kolejových vozidel je podle prezidenta společnosti Polregio hlavní prioritou společnosti. Další je obnova důvěry a dobrých vztahů s cestujícími a regionálními vládami. Potenciálními zdroji financování nových kolejových vozidel jsou programy EU jako Evropské fondy pro infrastrukturu, klima a životní prostředí, Modernizační fond nebo Sociální klimatický fond.
Čeští výrobci kolejových vozidel a jejich komponentů mohou uspět na polském trhu. Doporučujeme jim za tímto účelem kontaktovat železniční společnost Polregio se sídlem ve Varšavě. Jako první krok je užitečné získat bližší informace ohledně plánovaného harmonogramu nákupu nových kolejových vozidel. Následně bude zapotřebí se zaregistrovat na webové stránce společnosti Polregio jako dodavatel či subdodavatel a pravidelně sledovat oznámení o výběrových řízeních na dodávky kolejových vozidel.
Zpracoval: Jaroslav Remeš, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR ve Varšavě
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Finance - osobní finance, kurzovní lístek, kalkulačky
- Jak koupit Bitcoin, kde koupit Bitcoin – nákup Bitcoinu
- Forex trading online - investice do EUR/USD a ostatních měn
- Katastr nemovitostí - nahlížení do katastru nemovitostí online
- Důchodová kalkulačka - odchod do důchodu
- Třídění hmotného majetku do odpisových skupin, Příl.1 - Zákon o daních z příjmů č. 586/1992 Sb.
- Velikonoce 2021 od 21. 3. do 12. 4.
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Kdy do důchodu?
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Paušální daň pro OSVČ / živnostníky s příjmy do 800 tisíc
- Výpočet odchodu do důchodu
Prezentace
25.04.2025 Vyšší spoluúčast přinese zajímavé výhody u…
16.04.2025 5 Xiaomi telefonů, které jsou teď v Česku za…
16.04.2025 Jak investovat v době nejistoty?
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Miroslav Novák, Citfin
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Trump rozvířil vody na komoditním trhu. Bude Brazílie vítězem?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Ali Daylami, BITmarkets