Plnění státního rozpočtu ČR za leden 2025: Hospodaření státního rozpočtu skončilo na konci ledna deficitem ve výši 11,2 mld. Kč
K meziročnímu zlepšení salda o 14,7 mld. Kč přispěl pokles celkových výdajů o 0,3 %, zatímco příjmy podpořené nejvíce inkasem daní překročily loňskou úroveň o téměř 10 %.
Pozitivní zprávou je, že schodek na konci letošního ledna je o 15 mld. Kč nižší než loni.
„Leden je volatilní měsíc, ve kterém se ještě část daňových výnosů nepromítá v plné míře, investice státu tradičně dosahují nižšího objemu a běžné výdaje ovlivňuje předfinancování některých výdajů, jako například platby regionálnímu školství nebo podpora výzkumu, vývoje a inovací. Pozitivní zprávou je, že schodek na konci letošního ledna je o 15 mld. Kč nižší než loni,“ uvedl k průběžnému plnění ministr financí Zbyněk Stanjura.
Detailní informace jsou po uzávěrce finančních výkazů uvedeny obvykle 25. den po skončení měsíce v systému Monitor.
Příjmy státního rozpočtu:
Příjmy státního rozpočtu na konci ledna byly meziročně vyšší o 9,7 % (+14,3 mld. Kč). Inkaso daní, které je v tomto roce dotčeno změnou rozpočtového určení daní, vzrostlo o 15,5 % (+10,9 mld. Kč) a výběr pojistného navýšil objem o 6,5 % (+3,9 mld. Kč). Prostředky z Evropské unie a finančních mechanismů naopak snížily příjmy o 3,0 mld. Kč.
Do inkasa daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti (+13,4 %, +1,5 mld. Kč) se v meziročním srovnání v lednu promítl růst mezd a platů, ale také vliv daňových změn účinných od roku 2024 (snížení hranice pro druhou sazbu daně či úprava zdanění vybraných nepeněžních benefitů), které se v minulém roce projevily v hotovostním plnění až v únoru 2024. Dopady dalších změn přijatých v konsolidačním balíčku se v inkasu začnou projevovat v následujících měsících při ročním zúčtování daně.
U daně z příjmů právnických osob (1,5 mld. Kč), podobně jako u daně z příjmů fyzických osob placené poplatníky (0,4 mld. Kč), je plnění v prvních měsících roku vždy nižší. To souvisí s termíny pro podání daňových přiznání a se splatností záloh (první záloha v březnu). Obdobně je nastaveno inkaso pro daň z neočekávaných zisků. Dopady změn přijatých v konsolidačním balíčku se v inkasu začnou projevovat až při splatnosti vyrovnání daně za zdaňovací období 2024.
Příspěvky z pojistného na sociální zabezpečení nejsou v tomto roce dotčeny změnou sazeb povinného odvodu ani dalšími legislativními změnami, které by měly výraznější dopad na jejich výnos. Objem pojistného meziročně vzrostl o 6,5 % (+3,9 mld. Kč).
Do inkasa daně z přidané hodnoty (+9,8 %, +3,7 mld. Kč) se pozitivně promítá růst nominálních výdajů domácností. Zároveň se v meziročním srovnání za leden projevují daňové změny účinné od roku 2024 (redukce počtu sazeb daně z přidané hodnoty na základní 21 % a sníženou 12 % a přesunutí vybraného zboží a služeb ze snížené do základní sazby daně z přidané hodnoty). Ty se opět projevily v minulém roce až v hotovostním plnění za únor 2024.
Inkaso spotřebních daní (+10,2 %, +1,4 mld. Kč) meziročně vzrostlo zejména díky spotřební dani z tabákových výrobků, lihu a minerálních olejů. Inkaso spotřební daně z tabákových výrobků (+22,5 %, +1,2 mld. Kč) je taženo předzásobením, ke kterému došlo před letošním zvýšením sazby daně. Stejný faktor hraje roli v případě inkasa spotřební daně z lihu (+6,4 %, +0,1 mld. Kč). Inkaso spotřební daně z minerálních olejů zaznamenalo mírný růst (+1,1 %, +0,1 mld. Kč) způsobený patrně zvýšením přepravních výkonů souvisejících s růstem ekonomiky. U ostatních spotřebních a energetických daní došlo rovněž k meziročním růstům, a to kromě inkasa spotřební daně z piva a daně z elektřiny, jež nepatrně kleslo.
Příjmy státního rozpočtu za leden
DPH - daň z přidané hodnoty
SD - spotřební daně z minerálních olejů, tabákových výrobků včetně surového tabáku a zahřívaných tabákových výrobků, piva, vína a meziproduktů, lihu a také včetně tzv. energetických daní a odvodu z elektřiny
DPPO - daně z příjmů právnických osob z přiznání a vybíraná srážkou
DPFO - daně z příjmů fyzických osob zahrnující daň ze závislé činnosti, z přiznání a vybíranou srážkou
Mimořádné daně - daň z neočekávaných zisků (windfall tax) a odvod z nadměrných příjmů;
Pojistné - pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti. Nezahrnuje pojistné na veřejné zdravotní pojištění odváděné zdravotním pojišťovnám
EU/FM - příjmy z Evropské unie a finančních mechanismů, které představují již proplacený podíl EU/FM na financování společných programů s ČR
Ostatní - dopočet do celku daňových i ostatních příjmů nedaňové povahy.
Příjmy státního rozpočtu leden | 2025 | Index (2025/2024) | |||
Schválený rozpočet | Rozpočet po změnách | Skutečnost | Plnění (%) | ||
Příjmy celkem | 2 086.1 | 2 086.1 | 161.8 | 7.8 | 109.7 |
v tom: | |||||
Daňové příjmy celkem | 1 840.1 | 1 840.1 | 144.0 | 7.8 | 111.4 |
Daňové příjmy (bez pojistného SZ) | 1 030.7 | 1 030.7 | 80.7 | 7.8 | 115.5 |
v tom: | |||||
DPH | 414.0 | 414.0 | 42.0 | 10.1 | 109.8 |
Spotřební a energetické daně * - z toho: | 160.9 | 160.9 | 15.6 | 9.7 | 110.2 |
- Spotřební daň z minerálních olejů | 80.6 | 80.6 | 6.4 | 8.0 | 101.1 |
- Spotřební daně z tabákových a souvisejících výrobků | 57.3 | 57.3 | 6.6 | 11.5 | 122.5 |
- Odvod z elektřiny ze slunečního záření | 4.1 | 4.1 | 0.1 | 3.3 | 149.1 |
Daně z příjmů PO (bez WFT) | 210.7 | 210.7 | 1.5 | 0.7 | 127.0 |
Daně z příjmů FO - v tom: | 184.7 | 184.7 | 16.1 | 8.7 | 111.5 |
- vybíraná srážkou | 26.8 | 26.8 | 2.8 | 10.5 | 103.3 |
- placená plátci | 145.3 | 145.3 | 12.9 | 8.9 | 113.4 |
- placená poplatníky | 12.6 | 12.6 | 0.4 | 3.0 | 112.1 |
Daň z neočekávaných zisků (WFT) | 33.6 | 33.6 | 0.0 | 0.0 | 0.0 |
Odvod z nadměrných příjmů | 0.0 | 0.0 | 0.0 | . | . |
Poplatky za uložení odpadů | 1.7 | 1.7 | 0.2 | 9.5 | 102.8 |
Odvod za odnětí půdy ze zeměděl. půdního fondu | 0.6 | 0.6 | 0.1 | 15.6 | 142.7 |
Daně z hazardních her | 15.6 | 15.6 | 3.5 | 22.3 | 6 570.8 |
Ostatní daňové příjmy (dopočet do celku) | 8.9 | 8.9 | 1.8 | 20.3 | 113.7 |
Pojistné na soc. zabezp. a přísp. na st. polit. zaměstn. - z toho: | 809.4 | 809.4 | 63.3 | 7.8 | 106.5 |
- Pojistné na důchodové pojištění | 710.5 | 710.5 | 55.5 | 7.8 | 104.0 |
Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté transfery | 246.0 | 246.0 | 17.8 | 7.2 | 97.5 |
v tom: | |||||
Kapitoly (mimo kapitol OSFA, SD a VPS) - z toho: | 216.7 | 216.7 | 17.5 | 8.1 | 97.3 |
- Příjmy z EU/FM | 153.6 | 153.6 | 10.3 | 6.7 | 77.7 |
- Příjmy sdílené s EU | 4.0 | 4.0 | 0.3 | 6.5 | 115.7 |
Kapitola Operace SFA | 6.6 | 6.6 | 0.2 | 2.6 | 30 043.4 |
Kapitola Státní dluh | 0.0 | 0.0 | 0.0 | . | . |
Kapitola VPS | 22.7 | 22.7 | 0.1 | 0.3 | 32.3 |
Zvýšení daní v lednu 2025
Příjmy státního rozpočtu leden 2025 | Schválený rozpočet | Skutečnost | Rozdíl | Zvýšení daně |
Příjmy celkem | 2 086.1 | 161.8 | 14.3 | 9.67% |
v tom: | ||||
Daňové příjmy celkem | 1 840.1 | 144.0 | 14.7 | 11.39% |
Daňové příjmy (bez pojistného SZ) | 1 030.7 | 80.7 | 10.9 | 15.53% |
v tom: | ||||
DPH | 414.0 | 42.0 | 3.7 | 9.80% |
Spotřební a energetické daně * - z toho: | 160.9 | 15.6 | 1.4 | 10.23% |
- Spotřební daň z minerálních olejů | 80.6 | 6.4 | 0.1 | 1.10% |
- Spotřební daně z tabákových a souvisejících výrobků | 57.3 | 6.6 | 1.2 | 22.46% |
- Odvod z elektřiny ze slunečního záření | 4.1 | 0.1 | 0.0 | 49.10% |
Daně z příjmů PO (bez WFT) | 210.7 | 1.5 | 0.3 | 27.01% |
Daně z příjmů FO - v tom: | 184.7 | 16.1 | 1.7 | 11.51% |
- vybíraná srážkou | 26.8 | 2.8 | 0.1 | 3.35% |
- placená plátci | 145.3 | 12.9 | 1.5 | 13.44% |
- placená poplatníky | 12.6 | 0.4 | 0.0 | 12.12% |
Daň z neočekávaných zisků (WFT) | 33.6 | 0.0 | 0.0 | |
Odvod z nadměrných příjmů | 0.0 | 0.0 | 0.0 | |
Poplatky za uložení odpadů | 1.7 | 0.2 | 0.0 | 2.84% |
Odvod za odnětí půdy ze zeměděl. půdního fondu | 0.6 | 0.1 | 0.0 | 42.69% |
Daně z hazardních her | 15.6 | 3.5 | 3.4 | |
Ostatní daňové příjmy (dopočet do celku) | 8.9 | 1.8 | 0.2 | 13.67% |
Pojistné na soc. zabezp. a přísp. na st. polit. zaměstn. - z toho: | 809.4 | 63.3 | 3.9 | 6.53% |
- Pojistné na důchodové pojištění | 710.5 | 55.5 | 2.2 | 4.05% |
Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté transfery | 246.0 | 17.8 | -0.5 | -2.53% |
v tom: | ||||
Kapitoly (mimo kapitol OSFA, SD a VPS) - z toho: | 216.7 | 17.5 | -0.5 | -2.71% |
- Příjmy z EU/FM | 153.6 | 10.3 | -3.0 | -22.29% |
- Příjmy sdílené s EU | 4.0 | 0.3 | 0.0 | 15.65% |
Kapitola Operace SFA | 6.6 | 0.2 | 0.2 | |
Kapitola Státní dluh | 0.0 | 0.0 | 0.0 | |
Kapitola VPS | 22.7 | 0.1 | -0.1 | -67.72% |
Výdaje státního rozpočtu:
Celkové výdaje meziročně klesly o 0,5 mld. Kč (-0,3 %). Běžné výdaje dosáhly stejné úrovně jako loni. Jejich objem byl tlumen nižší podporou poskytovanou v oblasti energií (-12,5 mld. Kč), naopak dynamiku běžných výdajů nejvíce zvyšovalo financování výzkumu, vývoje a inovací (+8,7 mld. Kč) či podpora regionálního školství (+3,4 mld. Kč). Prozatím nízká investiční aktivita státu meziročně snížila výdaje o 0,5 mld. Kč.
Na objemově nejvýznamnějších sociálních dávkách (+3,4 %, +2,6 mld. Kč) se nejvíce podílely výplaty důchodů (+2,3 %, +1,4 mld. Kč). Do jejich výše se promítá letošní řádná valorizace zvyšující průměrný starobní důchod o 1,7 %. Z ostatních dávek nejvíce vzrostl příspěvek na péči (+0,7 mld. Kč), což souvisí s navýšením částek v návaznosti na změnu zákona o sociálních službách platnou od července minulého roku, a podpory v nezaměstnanosti (+0,2 mld. Kč). Čerpání ostatních dávek nevybočuje od vývoje předchozího roku.
Nejvíce vzrostly běžné transfery příspěvkovým a pododným organizacím (+95,3 %, +8,2 mld. Kč). Dočasný nárůst souvisel s odlišným načasováním předfinancování vysokých škol v oblasti výzkumu, vývoje a inovací (+7,9 mld. Kč) uskutečněným v minulém roce z velké části až v únoru.
Neinvestiční transfery územním rozpočtům v objemu 39,0 mld. Kč meziročně vzrostly o 3,6 mld. Kč (+10,1 %). Jejich součástí jsou dotace regionálnímu školství v objemu 37,2 mld. Kč (+3,4 mld. Kč) zahrnující prostředky na platy pedagogických a nepedagogických pracovníků na základních a středních školách. Příspěvek na výkon státní správy činil 1,1 mld. Kč a zůstává na podobné úrovni jako loni.
Odvody vlastních zdrojů do rozpočtu Evropské unie meziročně vzrostly o 1,8 mld. Kč (+59,3 %).
Valorizačním mechanismem upravené zvýšení měsíčních plateb veřejného zdravotního pojištění za tzv. státní pojištěnce z 1 900 Kč na 2 127 Kč by mělo vést k posílení zdravotního systému ze strany státu o 2,1 %. Objem vyplacených prostředků prozatím vzrostl o 1,1 % (+0,1 mld. Kč).
Naopak nejvýrazněji klesly běžné transfery podnikatelům (-70,1 %, -12,0 mld. Kč). Jejich objem (5,1 mld. Kč) byl tvořen především dotací na obnovitelné zdroje energie ve výši 3,2 mld. Kč (-2,5 mld. Kč). V meziročním srovnání se také promítlo ukončení kompenzací za dodávku elektřiny a plynu zákazníkům a na ztráty z důvodu zastropování jejich cen (-8,7 mld. Kč) a dotací provozovateli přenosové soustavy ve výši (-1,3 mld. Kč), které se jako pomoc s vysokými cenami energií ještě vyplácely na počátku minulého roku.
Běžné výdaje snížily i nepravidelné transfery Státnímu zemědělskému intervenčnímu fondu (-3,9 mld. Kč), jehož prostřednictvím je realizována zejména společná zemědělská politika Evropské unie.
Obsluha státního dluhu představovala pro státní rozpočet výdaj v objemu 0,4 mld. Kč (-2,7 mld. Kč).
Kapitálové výdaje státu v objemu 2,3 mld. Kč (-0,5 mld. Kč) jsou v lednu tradičně nízké, což souvisí s realizací investic převážně ve druhé polovině roku.
Výdaje státního rozpočtu za leden
Platy - platy a související výdaje vyplácené na úrovni organizačních složek státu (tj. bez platů vyplácených ve školství, zdravotnictví, příspěvkových organizacích)
NT SS - neinvestiční transfery soukromoprávním subjektům směřované podnikatelským subjektům a neziskovým a podobným organizacím (např. spolkům, fundacím, ústavům, obecně prospěšným společnostem, církvím, politickým stranám a hnutím)
NT VRÚÚ - neinvestiční transfery veřejným rozpočtům ústřední úrovně, které zahrnují především odvod veřejného zdravotního pojištění za státní pojištěnce a transfery státním fondům
NT ÚSC - neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně představují z velké části dotace na platy v regionálním školství, transfery podle zákona o sociálních službách a příspěvěk na výkon státní správy.
NT PO - neinvestiční transfery příspěvkovým a podobným organizacím představují zejména příspěvky na činnost zřízeným příspěvkovým organizacím, ale i dotace vysokým školám a veřejným výzkumným institucím
Sociální dávky - zejména výdaje na starobní, invalidní, vdovské, vdovecké a sirotčí důchody, ale i vyplacené dávky nemocenského pojištění, státní sociální podpory, pěstounské péče, pomoci v hmotné nouzi, dávky pro příslušníky ozbrojených sil při skončení služebního poměru či osoby se zdravotním postižením
Jiné NV - ostatní neinvestiční výdaje (dopočet do celku), které zahrnují především běžné provozní výdaje, výdaje na obsluhu státního dluhu, odvody do rozpočtu Evropské unie, kompenzace dopravcům za slevy nařízené státem apod.
Investice - kapitálové výdaje realizované organizačními složkami státu v podobě přímých investic nebo transferů zejména státním fondům, municipalitám, podnikatelským subjektům, příspěvkovým a neziskovým organizacím, vysokým školám či veřejným výzkumným institucím.
Dokumenty ke stažení
Poslední zprávy z rubriky Státní rozpočet:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Pololetní prázdniny 2025 - v pátek 31. ledna 2025
- Kalendář jmen 2025 - svátky
- Kalendář 2025
- Prázdniny 2024/2025 nezveřejněny
- Prázdniny 2025/2026 nezveřejněny
- Kalendář jmen Leden 2025 - svátky
- Jarní prázdniny 2025
- Státní svátky 2025
- Státní dluh - Vývoj výše státního dluhu
- Platová tabulka státní zaměstnanci - úředníci ve státní službě 2022
- PHILIP MORRIS ČR A - Akcie PHILIP MORRIS ČR A aktuálně, kurzy Burza - akcie online
Prezentace
12.02.2025 iPhone 16 Pro za 699 Kč! Nová služba nemá v…
29.01.2025 Xiaomi má nový bestseller. Je extrémně nadupaný a
28.01.2025 České firmy stále častěji místo banky…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Zlatý býk je k nezastavení: Zlato překonalo hranici 2 900 USD
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Kávová horečka: ceny lámou rekordy, zásoby docházejí a Trump přilévá olej do ohně
Štěpán Křeček, BHS
Cestovní ruch je na vzestupu. Rok 2024 výrazně překonal předpandemický rok 2019
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v únoru snižuje úrokové sazby, ale s jejich dalším poklesem bude velmi opatrná
Charu Chanana, Saxo Bank
Scénář obchodní války 2.0: Co to znamená pro vaše portfolio?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
?
Okénko pro podnikatele
Lukáš Novotný, Geis
Logistická firma Geis posiluje: Akvizice skupiny Gras a poboček Krüger