MF ČR (Ministerstvo financí ČR)
Státní rozpočet  |  03.02.2025 14:00:00

Plnění státního rozpočtu ČR za leden 2025: Hospodaření státního rozpočtu skončilo na konci ledna deficitem ve výši 11,2 mld. Kč

Hospodaření státního rozpočtu skončilo na konci ledna deficitem ve výši 11,2 mld. . Po očištění o příjmy a výdaje na projekty z Evropské unie a finančních mechanismů činil schodek 18,9 mld. .

K meziročnímu zlepšení salda o 14,7 mld. přispěl pokles celkových výdajů o 0,3 %, zatímco příjmy podpořené nejvíce inkasem daní překročily loňskou úroveň o téměř 10 %.

Pozitivní zprávou je, že schodek na konci letošního ledna je o 15 mld. Kč nižší než loni.

Zbyněk Stanjura

ministr financí

„Leden je volatilní měsíc, ve kterém se ještě část daňových výnosů nepromítá v plné míře, investice státu tradičně dosahují nižšího objemu a běžné výdaje ovlivňuje předfinancování některých výdajů, jako například platby regionálnímu školství nebo podpora výzkumu, vývoje a inovací. Pozitivní zprávou je, že schodek na konci letošního ledna je o 15 mld. Kč nižší než loni,“ uvedl k průběžnému plnění ministr financí Zbyněk Stanjura.

Detailní informace jsou po uzávěrce finančních výkazů uvedeny obvykle 25. den po skončení měsíce v systému Monitor.

Příjmy státního rozpočtu:

Příjmy státního rozpočtu na konci ledna byly meziročně vyšší o 9,7 % (+14,3 mld. Kč). Inkaso daní, které je v tomto roce dotčeno změnou rozpočtového určení daní, vzrostlo o 15,5 % (+10,9 mld. Kč) a výběr pojistného navýšil objem o 6,5 % (+3,9 mld. Kč). Prostředky z Evropské unie a finančních mechanismů naopak snížily příjmy o 3,0 mld. Kč.

Do inkasa daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti (+13,4 %, +1,5 mld. Kč) se v meziročním srovnání v lednu promítl růst mezd a platů, ale také vliv daňových změn účinných od roku 2024 (snížení hranice pro druhou sazbu daně či úprava zdanění vybraných nepeněžních benefitů), které se v minulém roce projevily v hotovostním plnění až v únoru 2024. Dopady dalších změn přijatých v konsolidačním balíčku se v inkasu začnou projevovat v následujících měsících při ročním zúčtování daně.

U daně z příjmů právnických osob (1,5 mld. Kč), podobně jako u daně z příjmů fyzických osob placené poplatníky (0,4 mld. Kč), je plnění v prvních měsících roku vždy nižší. To souvisí s termíny pro podání daňových přiznání a se splatností záloh (první záloha v březnu). Obdobně je nastaveno inkaso pro daň z neočekávaných zisků. Dopady změn přijatých v konsolidačním balíčku se v inkasu začnou projevovat až při splatnosti vyrovnání daně za zdaňovací období 2024.

Příspěvky z pojistného na sociální zabezpečení nejsou v tomto roce dotčeny změnou sazeb povinného odvodu ani dalšími legislativními změnami, které by měly výraznější dopad na jejich výnos. Objem pojistného meziročně vzrostl o 6,5 % (+3,9 mld. Kč).

Do inkasa daně z přidané hodnoty (+9,8 %, +3,7 mld. Kč) se pozitivně promítá růst nominálních výdajů domácností. Zároveň se v meziročním srovnání za leden projevují daňové změny účinné od roku 2024 (redukce počtu sazeb daně z přidané hodnoty na základní 21 % a sníženou 12 % a přesunutí vybraného zboží a služeb ze snížené do základní sazby daně z přidané hodnoty). Ty se opět projevily v minulém roce až v hotovostním plnění za únor 2024.

Inkaso spotřebních daní (+10,2 %, +1,4 mld. Kč) meziročně vzrostlo zejména díky spotřební dani z tabákových výrobků, lihu a minerálních olejů. Inkaso spotřební daně z tabákových výrobků (+22,5 %, +1,2 mld. Kč) je taženo předzásobením, ke kterému došlo před letošním zvýšením sazby daně. Stejný faktor hraje roli v případě inkasa spotřební daně z lihu (+6,4 %, +0,1 mld. Kč). Inkaso spotřební daně z minerálních olejů zaznamenalo mírný růst (+1,1 %, +0,1 mld. Kč) způsobený patrně zvýšením přepravních výkonů souvisejících s růstem ekonomiky. U ostatních spotřebních a energetických daní došlo rovněž k meziročním růstům, a to kromě inkasa spotřební daně z piva a daně z elektřiny, jež nepatrně kleslo.

Příjmy státního rozpočtu za leden

DPH - daň z přidané hodnoty
SD - spotřební daně z minerálních olejů, tabákových výrobků včetně surového tabáku a zahřívaných tabákových výrobků, piva, vína a meziproduktů, lihu a také včetně tzv. energetických daní a odvodu z elektřiny
DPPO - daně z příjmů právnických osob z přiznání a vybíraná srážkou
DPFO - daně z příjmů fyzických osob zahrnující daň ze závislé činnosti, z přiznání a vybíranou srážkou
Mimořádné daně - daň z neočekávaných zisků (windfall tax) a odvod z nadměrných příjmů;
Pojistné - pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti. Nezahrnuje pojistné na veřejné zdravotní pojištění odváděné zdravotním pojišťovnám
EU/FM - příjmy z Evropské unie a finančních mechanismů, které představují již proplacený podíl EU/FM na financování společných programů s ČR
Ostatní - dopočet do celku daňových i ostatních příjmů nedaňové povahy.

 

Příjmy státního rozpočtu leden 2025  Index (2025/2024)
Schválený rozpočet Rozpočet po změnách Skutečnost Plnění (%)
Příjmy celkem 2 086.1  2 086.1  161.8  7.8  109.7 
v tom:
Daňové příjmy celkem 1 840.1  1 840.1  144.0  7.8  111.4 
Daňové příjmy (bez pojistného SZ) 1 030.7  1 030.7  80.7  7.8  115.5 
v tom:
DPH 414.0  414.0  42.0  10.1  109.8 
Spotřební a energetické daně * - z toho: 160.9  160.9  15.6  9.7  110.2 
- Spotřební daň z minerálních olejů 80.6  80.6  6.4  8.0  101.1 
- Spotřební daně z tabákových a souvisejících výrobků 57.3  57.3  6.6  11.5  122.5 
- Odvod z elektřiny ze slunečního záření 4.1  4.1  0.1  3.3  149.1 
Daně z příjmů PO (bez WFT) 210.7  210.7  1.5  0.7  127.0 
Daně z příjmů FO - v tom: 184.7  184.7  16.1  8.7  111.5 
- vybíraná srážkou 26.8  26.8  2.8  10.5  103.3 
- placená plátci 145.3  145.3  12.9  8.9  113.4 
- placená poplatníky 12.6  12.6  0.4  3.0  112.1 
Daň z neočekávaných zisků (WFT) 33.6  33.6  0.0  0.0  0.0 
Odvod z nadměrných příjmů 0.0  0.0  0.0 
Poplatky za uložení odpadů 1.7  1.7  0.2  9.5  102.8 
Odvod za odnětí půdy ze zeměděl. půdního fondu 0.6  0.6  0.1  15.6  142.7 
Daně z hazardních her 15.6  15.6  3.5  22.3  6 570.8 
Ostatní daňové příjmy (dopočet do celku) 8.9  8.9  1.8  20.3  113.7 
Pojistné na soc. zabezp. a přísp. na st. polit. zaměstn. - z toho: 809.4  809.4  63.3  7.8  106.5 
- Pojistné na důchodové pojištění 710.5  710.5  55.5  7.8  104.0 
Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté transfery 246.0  246.0  17.8  7.2  97.5 
v tom:
Kapitoly (mimo kapitol OSFA, SD a VPS) - z toho: 216.7  216.7  17.5  8.1  97.3 
- Příjmy z EU/FM 153.6  153.6  10.3  6.7  77.7 
- Příjmy sdílené s EU 4.0  4.0  0.3  6.5  115.7 
Kapitola Operace SFA 6.6  6.6  0.2  2.6  30 043.4 
Kapitola Státní dluh 0.0  0.0  0.0 
Kapitola VPS 22.7  22.7  0.1  0.3  32.3 

Zvýšení daní v lednu 2025


Příjmy státního rozpočtu leden 2025 Schválený rozpočet Skutečnost Rozdíl Zvýšení daně
Příjmy celkem 2 086.1  161.8  14.3  9.67%
v tom:
Daňové příjmy celkem 1 840.1  144.0  14.7  11.39%
Daňové příjmy (bez pojistného SZ) 1 030.7  80.7  10.9  15.53%
v tom:
DPH 414.0  42.0  3.7  9.80%
Spotřební a energetické daně * - z toho: 160.9  15.6  1.4  10.23%
- Spotřební daň z minerálních olejů 80.6  6.4  0.1  1.10%
- Spotřební daně z tabákových a souvisejících výrobků 57.3  6.6  1.2  22.46%
- Odvod z elektřiny ze slunečního záření 4.1  0.1  0.0  49.10%
Daně z příjmů PO (bez WFT) 210.7  1.5  0.3  27.01%
Daně z příjmů FO - v tom: 184.7  16.1  1.7  11.51%
- vybíraná srážkou 26.8  2.8  0.1  3.35%
- placená plátci 145.3  12.9  1.5  13.44%
- placená poplatníky 12.6  0.4  0.0  12.12%
Daň z neočekávaných zisků (WFT) 33.6  0.0  0.0 
Odvod z nadměrných příjmů 0.0  0.0  0.0 
Poplatky za uložení odpadů 1.7  0.2  0.0  2.84%
Odvod za odnětí půdy ze zeměděl. půdního fondu 0.6  0.1  0.0  42.69%
Daně z hazardních her 15.6  3.5  3.4 
Ostatní daňové příjmy (dopočet do celku) 8.9  1.8  0.2  13.67%
Pojistné na soc. zabezp. a přísp. na st. polit. zaměstn. - z toho: 809.4  63.3  3.9  6.53%
- Pojistné na důchodové pojištění 710.5  55.5  2.2  4.05%
Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté transfery 246.0  17.8  -0.5  -2.53%
v tom:
Kapitoly (mimo kapitol OSFA, SD a VPS) - z toho: 216.7  17.5  -0.5  -2.71%
- Příjmy z EU/FM 153.6  10.3  -3.0  -22.29%
- Příjmy sdílené s EU 4.0  0.3  0.0  15.65%
Kapitola Operace SFA 6.6  0.2  0.2 
Kapitola Státní dluh 0.0  0.0  0.0 
Kapitola VPS 22.7  0.1  -0.1  -67.72%

Výdaje státního rozpočtu:

Celkové výdaje meziročně klesly o 0,5 mld. Kč (-0,3 %). Běžné výdaje dosáhly stejné úrovně jako loni. Jejich objem byl tlumen nižší podporou poskytovanou v oblasti energií (-12,5 mld. Kč), naopak dynamiku běžných výdajů nejvíce zvyšovalo financování výzkumu, vývoje a inovací (+8,7 mld. Kč) či podpora regionálního školství (+3,4 mld. Kč). Prozatím nízká investiční aktivita státu meziročně snížila výdaje o 0,5 mld. Kč.

Na objemově nejvýznamnějších sociálních dávkách (+3,4 %, +2,6 mld. Kč) se nejvíce podílely výplaty důchodů (+2,3 %, +1,4 mld. Kč). Do jejich výše se promítá letošní řádná valorizace zvyšující průměrný starobní důchod o 1,7 %. Z ostatních dávek nejvíce vzrostl příspěvek na péči (+0,7 mld. Kč), což souvisí s navýšením částek v návaznosti na změnu zákona o sociálních službách platnou od července minulého roku, a podpory v nezaměstnanosti (+0,2 mld. Kč). Čerpání ostatních dávek nevybočuje od vývoje předchozího roku.

Nejvíce vzrostly běžné transfery příspěvkovým a pododným organizacím (+95,3 %, +8,2 mld. Kč). Dočasný nárůst souvisel s odlišným načasováním předfinancování vysokých škol v oblasti výzkumu, vývoje a inovací (+7,9 mld. Kč) uskutečněným v minulém roce z velké části až v únoru.

Neinvestiční transfery územním rozpočtům v objemu 39,0 mld. Kč meziročně vzrostly o 3,6 mld. Kč (+10,1 %). Jejich součástí jsou dotace regionálnímu školství v objemu 37,2 mld. Kč (+3,4 mld. Kč) zahrnující prostředky na platy pedagogických a nepedagogických pracovníků na základních a středních školách. Příspěvek na výkon státní správy činil 1,1 mld. Kč a zůstává na podobné úrovni jako loni.

Odvody vlastních zdrojů do rozpočtu Evropské unie meziročně vzrostly o 1,8 mld. Kč (+59,3 %).

Valorizačním mechanismem upravené zvýšení měsíčních plateb veřejného zdravotního pojištění za tzv. státní pojištěnce z 1 900 Kč na 2 127 Kč by mělo vést k posílení zdravotního systému ze strany státu o 2,1 %. Objem vyplacených prostředků prozatím vzrostl o 1,1 % (+0,1 mld. Kč).

Naopak nejvýrazněji klesly běžné transfery podnikatelům (-70,1 %, -12,0 mld. Kč). Jejich objem (5,1 mld. Kč) byl tvořen především dotací na obnovitelné zdroje energie ve výši 3,2 mld. Kč (-2,5 mld. Kč). V meziročním srovnání se také promítlo ukončení kompenzací za dodávku elektřiny a plynu zákazníkům a na ztráty z důvodu zastropování jejich cen (-8,7 mld. Kč) a dotací provozovateli přenosové soustavy ve výši (-1,3 mld. Kč), které se jako pomoc s vysokými cenami energií ještě vyplácely na počátku minulého roku.

Běžné výdaje snížily i nepravidelné transfery Státnímu zemědělskému intervenčnímu fondu (-3,9 mld. Kč), jehož prostřednictvím je realizována zejména společná zemědělská politika Evropské unie.

Obsluha státního dluhu představovala pro státní rozpočet výdaj v objemu 0,4 mld. Kč (-2,7 mld. Kč).

Kapitálové výdaje státu v objemu 2,3 mld. Kč (-0,5 mld. Kč) jsou v lednu tradičně nízké, což souvisí s realizací investic převážně ve druhé polovině roku.

Výdaje státního rozpočtu za leden

Platy - platy a související výdaje vyplácené na úrovni organizačních složek státu (tj. bez platů vyplácených ve školství, zdravotnictví, příspěvkových organizacích)
NT SS - neinvestiční transfery soukromoprávním subjektům směřované podnikatelským subjektům a neziskovým a podobným organizacím (např. spolkům, fundacím, ústavům, obecně prospěšným společnostem, církvím, politickým stranám a hnutím)
NT VRÚÚ - neinvestiční transfery veřejným rozpočtům ústřední úrovně, které zahrnují především odvod veřejného zdravotního pojištění za státní pojištěnce a transfery státním fondům
NT ÚSC - neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně představují z velké části dotace na platy v regionálním školství, transfery podle zákona o sociálních službách a příspěvěk na výkon státní správy.
NT PO - neinvestiční transfery příspěvkovým a podobným organizacím představují zejména příspěvky na činnost zřízeným příspěvkovým organizacím, ale i dotace vysokým školám a veřejným výzkumným institucím
Sociální dávky - zejména výdaje na starobní, invalidní, vdovské, vdovecké a sirotčí důchody, ale i vyplacené dávky nemocenského pojištění, státní sociální podpory, pěstounské péče, pomoci v hmotné nouzi, dávky pro příslušníky ozbrojených sil při skončení služebního poměru či osoby se zdravotním postižením
Jiné NV - ostatní neinvestiční výdaje (dopočet do celku), které zahrnují především běžné provozní výdaje, výdaje na obsluhu státního dluhu, odvody do rozpočtu Evropské unie, kompenzace dopravcům za slevy nařízené státem apod.
Investice - kapitálové výdaje realizované organizačními složkami státu v podobě přímých investic nebo transferů zejména státním fondům, municipalitám, podnikatelským subjektům, příspěvkovým a neziskovým organizacím, vysokým školám či veřejným výzkumným institucím.

Dokumenty ke stažení

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2025

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688