Baterie dosloužily, přesto dál nabíjejí stovky aut ročně
I v případě, že by během dalších let používání kapacita poklesla tak, že už by řidiči nedostačovala, pojme baterie stále dost energie pro využití jinde než v autě. S tímto „druhým životem“ baterií má automobilka velké plány. Akumulátory odvedou ještě hodně užitečné práce a v aplikacích, kde nemusejí podávat vysoký výkon, vydrží třeba i dalších deset let, než bude třeba je recyklovat.
Kam nevedou kabely
Typickým využitím je stabilní energetické úložiště pro energii z obnovitelných zdrojů nebo pro vykrývání špiček odběru k odlehčení sítě. Škoda Auto je používá ve vlastním závodě v Mladé Boleslavi a ve spolupráci s partnery z oblasti energetiky osadila již řadu dalších podobných instalací od průmyslových firem po automobilová dealerství.
Ke slovu přijdou použité baterie také u nabíječek elektromobilů, pakliže k nim distribuční síť nepřivede potřebný výkon. Jeden z pilotních projektů ve spolupráci s Pražskou energetikou byl od října 2022 do loňského června v provozu v Praze na Chodově. U plaveckého bazénu na okraji sídliště umožňoval nabíjet až dvanáct vozů současně, z toho dvě u ultrarychlonabíjecích bodů s výkonem 75 a 150 kilowattů.

Pětinová zátěž
Přípojka ze sítě přitom měla rezervovaný výkon jen 75 kilowattů. O dodání vyššího výkonu se v případě potřeby staral bílý kontejner ukrývající 48 bateriových modulů z elektromobilu Enyaq s celkovou kapacitou 300 kilowatthodin. Nabíjel se v době, kdy byl odběr nižší. Teď, když energetici přípojku k nabíječce posílili, čeká kontejner uplatnění na jiném místě.
Statistika za kalendářní rok 2024 je působivá. „Baterií proteklo 15 079 kilowatthodin energie, což je ekvivalent 326 vozů Enyaq 85 nabíjených z 20 na 80 procent. Jeden vůz by na takové množství elektřiny ujel více než 98 tisíc kilometrů,“ vysvětluje Jan Špatný, manažer projektu 2nd-life batteries ve Škoda Auto. Tato čísla nejlépe ukazují, jak mohou úložiště zjednodušit situaci v místech, kde poptávka po nabíjení převyšuje možnosti distribuční sítě.

Manažer projektu 2nd-life baterií
Z dostupných dat je navíc zřejmé, že v daném místě by baterie mohla odvést práce ještě více. Stále by se přitom pohybovala v režimu nízkého výkonu, který je pro její dlouhodobý život optimální. „V Enyaqu RS musí baterie při plném zrychlení podat výkon 250 kilowattů. V úložišti je stejný výkon rozdělený mezi ekvivalent pěti baterií. Pětinovou zátěž dlouhodobě zvládá i starší baterie,“ vysvětluje Jan Špatný.

Nemusí to být drahé
Vzhledem k tomu, že se úložiště skládá z akumulátorů již použitých, není vysoká ani cena. Například baterie v chodovském úložišti prošly interními zkouškami a již nemají plnou kapacitu. Vzhledem k nižšímu odebíranému výkonu zde také stačí chlazení vzduchem, na rozdíl od kapalinového v elektromobilu. Na další degradaci baterií se tento provoz podepisuje jen minimálně, stárnou jen časem.
Tým odborníků zkušenosti z Chodova pečlivě vyhodnocuje, aby je Škoda mohla využít na dalších projektech. Postupem doby jich bude rozhodně přibývat. Rozmachu obnovitelných zdrojů elektřiny a nárokům na flexibilitu sítě totiž půjdou naproti použité baterie ze stále většího množství elektromobilů. A jejich využití bude zajímavá příležitost jak pro automobilku, tak pro energetiku a životní prostředí.

Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Příspěvek na auto
- Plánovač tras autem
- Češi stále platí za účet i stovky korun ročně
- Investice do větru se stovkami procent návratnosti ročně - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Státní instituce prodělávají na IT zakázkách stovky milionů ročně
- Chřipková sezóna je u konce: Ročně nás stojí stovky milionů
- Do protisměru vjedou stovky řidičů ročně, značka je na 22 místech
- Češi milují gastrobyznys. Ročně přibývají stovky nových restaurací
- Čechů v politických stranách ubývá, utíkají jich stovky ročně.
- Investice do větru se stovkami procent návratnosti ročně
Prezentace
12.02.2025 iPhone 16 Pro za 699 Kč! Nová služba nemá v…
29.01.2025 Xiaomi má nový bestseller. Je extrémně nadupaný a
28.01.2025 České firmy stále častěji místo banky…
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Investiční mistři odkryli své tahy: Kde teď sází Buffett a další legendy?
Ali Daylami, BITmarkets
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ambiciózní plány Volva: Pomohou autonomní nákladní vozy americké nákladní dopravě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Zlatý býk je k nezastavení: Zlato překonalo hranici 2 900 USD
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v únoru snižuje úrokové sazby, ale s jejich dalším poklesem bude velmi opatrná
Charu Chanana, Saxo Bank
Scénář obchodní války 2.0: Co to znamená pro vaše portfolio?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Iva Grácová, Bezvafinance
Dětská platební karta? Na tuhle chybu rodiče nejčastěji doplácejí
Marek Pokorný, Portu
Investování se stává běžnou součástí života. Zájem Čechů o něj roste
Jaroslav Rada, Česká síť
Pavla Berdár, Delta Green
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Jáchym Knedlhans, Direct Family
V roce 2025 přichází spousta změn na silnicích - rostou ceny známek, začnou chodit pokuty
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Miren Memiševič, Skupina Klik.cz