Luxusní značky by se měly zaměřit na stříbrnou generaci, aby vykompenzovaly Trumpovy tarify
Rok 2024 byl pro luxusní zboží jedním z nejhorších let v poslední dekádě. Na vině je těžká situace na straně čínských spotřebitelů, kteří v posledních letech tvořili až pětinu celosvětových výdajů za luxusní zboží, a odpor nakupujících proti přemrštěnému růstu cen mnoha luxusních značek. LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, zdaleka největší z veřejně obchodovaných luxusních společností, zaznamenala v loňském roce pokles tržní hodnoty o více než 13 %.
Návrat Donalda Trumpa do Bílého domu vrhá na tento sektor další stín v podobě důsledků eskalace obchodních válek. Aby mohly luxusní firmy lépe čelit potenciálnímu dopadu vyšších cel na své podnikání, měly by se podle odborníků více zaměřit na demografii zákazníků, kterou v posledních letech zanedbávaly – na tzv. stříbrnou generaci.
„Módní průmysl byl po léta posedlý mládím,“ říká Anita Balchandani, seniorní partnerka v McKinsey & Co. „Ale nyní je čas, aby značky skutečně začaly mluvit o zákaznících nad 50 let.“ V USA lidé ve věku 55 a více let vlastnili v roce 2024 72 % bohatství, odhaduje McKinsey. A tento podíl se každým rokem zvyšuje. „V západních ekonomikách jsou to zákazníci nad 50 let, kdo drží pěněženku. Tam je soustředěno bohatství a upřímně řečeno, je to také segment, který často financuje i některé nákupy mladších generací,“ doplňuje Balchandani.
McKinsey odhaduje, že za téměř polovinou růstu spotřebitelských výdajů v roce 2025 ve srovnání s loňským rokem budou stát lidi starší 50 let. Navíc jejich loajalita ke značkám je pevnější než u mladších a nestálejších mileniálů a generace Z. Výzkum ukazuje, že starší zákazníci luxusního zboží jsou méně ovlivněni trendy ve srovnání s mladšími kohortami a více faktory, jako je kvalita, nadčasovost a funkčnost.
Zatímco většina módních domů spoléhá na mladé hvězdy jako Anya Taylor-Joy a Zendaya, aby předváděly jejich výtvory, španělská značka Loewe od LVMH vzbudila loni rozruch, když vydala reklamu s Danielem Craigem. Kampaň, kterou vedl kreativní ředitel Jonathan Anderson, zobrazovala 56letého britského herce v kašmírovém svetru za 3 200 eur a v kožených botách za 1 300 eur. LVMH sice nerozděluje příjmy podle značek, ale analytici HSBC Holdings v říjnu odhadli, že Loewe byla součástí malého počtu značek LVMH, které rostly navzdory celkovému poklesu.
Starší zákazníci „se mnohem více zajímají o kvalitu produktů a jejich udržitelnost z dlouhodobého hlediska a méně o módní výstřelky,“ podotýká Stéphane Roth, generální marketingový manažer obchodního řetězce Printemps, jehož luxusní vlajkový obchod se nachází v nákupní čtvrti Haussmann v Paříži. Ročně tato demografická skupina utratí v obchodě Printemps o 15 % více na jednu transakci než průměrný spotřebitel, dodává Roth. „Bylo by zjednodušením považovat je za homogenní kategorii nakupujících, ale mají větší afinitu k obchodním domům, kde mohou najít vše a využít odborné znalosti prodavačů.“
Zdroj: Bloomberg
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Komodity:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- O2 tarify 2023, ceny volání a SMS, data. Přehled tarifů O2
- Nejlevnější tarify 2023 - srovnání tarifů operátorů
- Neomezený tarif 2023 - nejlevnější neomezené tarify
- Vodafone tarify 2023, ceny volání a SMS, data. Přehled tarifů Vodafone
- T-Mobile tarify 2023, ceny volání a SMS, data. Přehled tarifů T-Mobile
- Sazba D57d, tarif D57d - elektřina
- Kdo má dnes svátek?
- Podpora v nezaměstnanosti - máte nárok?
- Přídavky na děti - kdy máte nárok a kolik dostanete
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Hong (CICC): Snížení daní v Číně by mělo vykompenzovat i pokračující obchodní válku s USA
- Když stát hovoří o potřebě se proinvestovat, měl by se zaměřit především na podporu firemních investic. Ty státní až z 1/3 vyletí komínem
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky