ČEZ si udržuje pozici lídra ve výstavbě dobíjecí infrastruktury pro elektromobily. Právě v oblasti elektromobility, jejíž rozvoj v České republice podporuje už více než 15 let, loni v předstihu splnil slib vytýčený v rámci vize Čistá Energie Zítřka – provozovat 800 dobíjecích stojanů a zečtyřnásobit výkon sítě. Veřejná dobíjecí síť ČEZ totiž loni znovu překonala rekordní přírůstek, díky 182 novým stojanům vyrostla na 842 stanic a zvedla celkový výkon stojanů nad 70 MW. Řidiči loni u nich načerpali 9,6 milionu kWh certifikované zelené elektřiny, což je meziročně o 60 procent více a 10násobek proti roku 2018. Současně by takové množství energie umožnilo cestu kolem světa koloně téměř 1 500 elektromobilů.
„Výstavba dobíjecí infrastruktury v České republice si sice udržuje náskok před tempem nově registrovaných elektromobilů, stoupá ale poptávka po kratších časech dobíjení. Naší odpovědí na tento trend je další zrychlení výstavby ultrarychlých stanic, aby řidiči u stojanů ČEZ i nadále dobíjeli v průměru nejrychleji v Česku. Výrazné nárůsty odběrů certifikované bezemisní elektřiny táhnou právě ultrarychlé stojany. Lidé v naší síti odebrali meziročně o 74 procent více energie a letos bychom se díky nové výstavbě i získání dalších zákazníků rádi posunuli až nad hranici 12 milionů kWh. Milníky letošního roku budou zvýšení výkonu sítě z dnešních 70 MW na 100 MW, růst podílu výkonu ultrarychlých stojanů na 45 procent a dosažení hranice 1 000 stanic v síti,“ uvedl Tomáš Dzurilla, ředitel útvaru elektromobilita ČEZ.
V roce 2024 přibylo v největší české síti 72 těchto stojanů o výkonech od 150 do 360 kW, u kterých lidé během 10 minut doplní energii potřebnou na dalších 150 km jízdy. Ultrarychlé stojany jsou umístěny v nejvytíženějších lokalitách u hlavních tahů a ve městech. V nejfrekventovanějších místech ČEZ chce zvyšovat počty těchto stojanů v tzv. dobíjecích hubech o třech a více ultrarychlých stojanech.
„Aktuálně je v síti ČEZ dvacet lokali v nejfrekventovanějších místech, kde mají řidiči na výběr ze tří a více ultrarychlých dobíjecích stanic. Počet těchto lokalit budeme i letos cíleně navyšovat a pokrývat tak sílící poptávku po časově příznivějším dobíjení. Opět se zaměříme na hlavní silniční tahy, kde téměř do každého nově spouštěného dobíjecího hubu umisťujeme minimálně jeden ultrarychlý stojan,“ řekl Tomáš Chmelík, manažer útvaru realizace a správa dobíjecích stanic ČEZ.
- Loni řidiči zastavili u stojanů ČEZ k dobíjení více než 414tisíckrát. Bylo to o 47 % více než 281 tisíc „tankování“ v roce 2023.
- Zatímco v roce 2023 činil průměrný odběr elektřiny při jednom „tankování“ 20 kWh, loni vzrostl na 22 kWh. Souvisí to především s větší kapacitou baterií nových modelů elektroaut.
- Nejvytíženější stanice sítě s ročními odběry v desítkách tisíc kWh se nacházejí v Praze, Středočeském kraji a u hlavních dálničních tahů na D1, D5, D10 a D11.
- Většina stanic ČEZ představuje dva dobíjecí body, takže síť může v jednom okamžiku dodávat ekologickou energii do baterií více než 1 680 elektromobilů.
- Kompletní přehled stanic v síti CEZ – Najít dobíjecí stanici (elektromobilita.cz)
- Další desítky tisíc dobíjecích bodů nabízí prostřednictvím roamingových partnerů v Německu, Rakousku, Slovensku, Polsku, Slovinsku a Chorvatsku.
AKCE „Z 0 NA 100“ Aktuálně je dobíjení na ultrarychlých stojanech ČEZ pro zákazníky s tarifem Premium s cenou 11 Kč za načerpanou kWh nejlevnější na trhu ve srovnání 3 největších dodavatelů. Díky kampani „Z 0 na 100“ symbolizující dosažení hranice 100 ultrarychlých stanic v síti ČEZ tak zákazníci jezdící ve všech značkách e-aut oproti neregistrovaným řidičům uspoří např. na tarifu Standard 7 korun na kWh a na tarifu Premium 9 korun na každé odebrané kWh.
Martin Schreier , mluvčí ČEZ