OPOJISTENI.CZ (OPOJISTENI.CZ)
Auto Moto  |  07.01.2025 19:53:00

Past na kupující: Auta zatopená v září už jsou nabízena k prodeji

To, před čím Cebia varovala, se stává skutečností. Na slovenském trhu se začaly objevovat vozy, které byly zatopené v Česku při zářijových povodních. Rozpoznat, že auto bylo zaplavené, může být oříškem i pro zdatné výkupčí. Běžný kupující poškození vodou zpravidla vůbec nerozpozná a draze naletí na podvod.

„V poslední době jsme objevili několik vozů, které byly nabízené do velkých autobazarů k výkupu. Jen díky tomu, že u nás auta před výkupem prověřují, odhalily předchozí zatopení včas a tato auta nevykoupily. Podle toho, co jsme se od výkupčích dozvěděli, se auta při kontrole jevila jako dříve nepoškozená, se stejnou vrstvou laku, navoněná a byla výborně umytá. Aby odhalili zatopení, museli by vozidlo začít rozebírat a kontrolovat zejména kabeláže a místa, z nichž se bahno prakticky nedá vyčistit,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která pomáhá chránit motoristy proti podvodům zejména prověřováním historie ojetých vozů. Dodává, že takovou kontrolu zákazníci běžně nedělají a předchozí zatopení tak často zjistí až ve chvíli, kdy vozidlo začne být poruchové.

„Stejně tak ale takto náročnou kontrolu neprovádí ani všichni prodejci při výkupu. Ti, kteří neprověřují historii aut, pak mohou prodávat zatopená auta, aniž by o tom věděli. Častěji je ale prodávají podvodní prodejci, kteří levně v aukci vykoupí vrak, na první pohled ho vyčistí a vysuší a poté draze prodají. Tato auta jsou pro ně zlatý důl. Jejich úprava do prodejního stavu je levnější než u auta, které zažilo totální havárii, přitom finální prodejní cena stejná. Na jednom autě vydělají desítky i stovky tisíc korun,“ upozorňuje dále Martin Pajer z Cebia.

Přestože velké autobazary tato konkrétní vozidla odmítly vykoupit, neznamená to, že z trhu zmizí a nebudou se prodávat. „Našli jsme také například vozidlo, které si nejprve prověřoval velký autobazar, a poté bylo nabízeno k prodeji menším prodejcem, který historii vozů přes nás neprověřuje. Jednalo se o Škodu Fabia, kterou nabízel přes inzertní portály nejen v Česku, ale také na Slovensku a v Polsku. Během pár dní byla inzerce stažena, někdo si vozidlo asi koupil,“ uvádí Martin Pajer.

Proč jsou zatopená auta riziko?

Jakkoli mohou zatopená auta na první pohled vypadat jako velmi dobrá koupě, je prakticky nemožné je uvést do původního stavu a problémy se mohou projevit až po několika měsících, kdy si výměny dílů mohou vyžádat i desetitisícové sumy.

U novějších aut jsou přitom důsledky záplav vážnější. „Nejnáchylnější je především elektroinstalace a emisní systémy. Pokud se do katalyzátorů či filtrů sazí umístěných ve výfukovém potrubí anebo do nádrží na palivo dostane kalná voda nebo bahno, často není vůbec možné vyčistit tato místa natolik, aby postižené systémy nadále spolehlivě fungovaly,“ vysvětluje dále Martin Pajer ze společnosti Cebia.

Voda s bahnem se při povodni dostane do všech zákoutí karoserie, do všech kabelových svazků a řídících jednotek. I přes veškerou snahu auto vyčistit a vysušit není obvykle v lidských silách auto uvést do stejného stavu jako před zaplavením. Auta po povodni mohou mít velké problémy s nejen s elektroinstalací, ale také s korozí karoserie či mohou mít sníženou životnost filtru pevných částic a katalyzátoru. Nehledě na to, že špinavá voda většinou zaplaví i celý interiér.

Závady spojené se zaplavením auta se mohou začít projevovat až několik měsíců od jeho vyčištění a zprovoznění, v čemž je tento typ poškození záludný. Budoucího majitele pak mohou čekat závady elektroniky, předčasné opotřebení motoru a podvozku či nadměrná koroze. Při nákupu ojetého vozu se vyplatí být obzvláště opatrný.

Jak poznat zaplavené auto?

  • Zatuchlý zápach v interiéru
  • Stopy po blátu a usazeninách pod čalouněním nebo koberci
  • Zoxidované nebo rezivějící uchycení sedaček
  • Nepravidelný chod motoru
  • Nefunkční elektrické nebo elektronické části vozidla

[28490] 

Co může na zaplavení ukazovat?

Ačkoli je pro kupující složité a často až nemožné odhalit předchozí zatopení, přesto by se měli při prohlídce vozu zaměřit na stopy po blátě v interiéru, a to hlavně pod čalouněním a na koberci. Varováním může být i zatuchlý zápach v interiéru či snaha zamaskovat jej vůní do auta. Právě sedačky, do kterých se kalná voda nasákne, mohou šířit zápach. Proto se v těchto případech často vyměňují za jiné například z vrakoviště. Vyplatí se také zkontrolovat, zda není uchycení sedaček zoxidované či rezivějící. Samozřejmostí je kontrola funkčnosti elektrických částí a všímat by si měli kupující také případného nepravidelného chodu motoru.

oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu

Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.

Více informací na: www.opojisteni.cz

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář








Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2025

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688