Dálnice D4 se otevřela řidičům, první dopravní PPP projekt zrychlí cestu na jih
Dostavba dálnice D4 je hotová. Řidiči od dnešního dne dojedou po dálnici z Prahy až do Písku. V rámci pilotního projektu partnerství soukromého a veřejného sektoru (PPP) vzniklo na trase mezi Příbramí a Pískem celkem 32 kilometrů nové dálnice, dalších 16 kilometrů starších úseků bylo modernizováno. Stavba trvala 43 měsíců, správu a údržbu dálnice příštích 25 let bude mít na starosti koncesionář, kterému bude stát platit platbu za dostupnost dálnice.

Dálnice D4 vznikla jako moderní, a především bezpečná komunikace, která zpřehlední provoz v úsecích, kde docházelo k častým dopravním nehodám. Komfort pro řidiče přináší i dvě protilehlé odpočívky s kompletním zázemím včetně 246 parkovacích míst, veřejných toalet, čerpacích stanic a restaurací. D4 navíc pomůže řadě obcí v regionu, které byly až doposud zatěžovány hustou dopravou, kolonami a exhalacemi při provozu na silnici I/4.
„Realizace dálnice D4 prostřednictvím PPP výrazně urychlí spojení středních a jižních Čech a uleví mnoha obcím v regionu od dopravní zátěže. I díky dokončení D4 zprovozníme v letošním roce rekordní počet 110 kilometrů nových dálnic,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
„Jsme hrdí na to, že se podařilo vybudovat velmi moderní dálnici, která je plná špičkových technologií a zároveň její stavba i provoz jsou velmi šetrné k přírodě. Cestu z Prahy do Písku urychlí minimálně o 20 minut,“ uvedl generální ředitel Via Salis Christian Biegert.
V kontextu české dálniční sítě vyniká projekt D4 také velkorysým přístupem k ochraně životního prostředí. Od začátku se kladl velký důraz na udržitelnost v mnoha různých podobách. Na D4 se například recyklovalo téměř 100 % vyfrézovaného asfaltu. Veškerá zemina, která byla z budoucí trasy dálnice odstraněna, posloužila k pokrytí náspů, ornici pak dostali zemědělci.
Pro budování podkladových vrstev dálnice se použilo kamenivo především z lokálních zdrojů, čímž se snížily emisní zátěže plynoucí z dopravy na velké vzdálenosti. Ekologické aspekty se propisují i do technologií, které zahrnují například využití fotovoltaických panelů v operačním centru nebo s nadstandardní počet dobíjecích stanic na odpočívkách.
„D4 byl projekt výjimečný velkým nasazením lidí a techniky i počtem kilometrů, které se stavěly najednou, tempo výstavby bylo ukázkové“, dodal k tomu Martin Borovka, generální ředitel VINCI Construction CS, která je zhotovitelem stavby.
Plnou zodpovědnost za provoz, monitoring, správu a údržbu dálnice nese po dobu 25 let společnost Via Salis Operations. Stát nadále zůstává majitelem infrastruktury a plně převezme dálnici do své správy v roce 2049. Projekt PPP D4 realizovalo sdružení Via Salis složené z francouzských firem VINCI Highways a Meridiam. Zhotovitelem stavebních prací byly společnosti ze skupiny VINCI Construction CS.
PPP D4 V ČÍSLECH
- 32 km nových a 16 km modernizovaných úseků
- 2 127 000 m³ vytěžené zeminy
- 675 000 m³ vytěžené ornice
- 40 nových mostních konstrukcí, včetně 20 konstrukcí pro migraci zvěře
- 767 000 m² vozovky na nových úsecích
- 500 000 t asfaltových směsí
- 48 nouzových SOS telefonů
- 195 kamer pro monitorování úseků
- 10 meteorologických stanic
- 34 variabilních dopravních značek a informačních tabulí
- 2 odpočívky s čerpacími stanicemi a elektrickými rychlonabíjecími stanicemi
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Dálnice D1 aktuálně - doprava online, kolony
- Silnice a dálnice aktuálně
- Dálnice D2 aktuálně - doprava online, kolony
- Dálnice D0 aktuálně - doprava online, kolony
- Dálnice D5 aktuálně - doprava online, kolony
- Dostavba dálnice D4 formou PPP má za sebou první rok
- PPP projekt na 32 kilometrů dálnice D4: vláda prý ušetří půl miliardy
- Dostavba dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem formou PPP projektu může začít
- Renomovaná ročenka ocenila PPP projekt dálnice D4 jako nejlepší v Evropě
- Renomovaná ročenka ocenila PPP projekt dálnice D4 jako nejlepší v Evropě
- Výstavba dálnice D4 formou projektu PPP možná pro stát nebude tak výhodná, jak se předpokládá (NKÚ upozorňuje)
- Vláda odložila rozhodnutí o prvním českém PPP projektu při výstavbě dálnice D3
Prezentace
21.06.2025 Implementace AI nástrojů táhne. Firma Krel…
20.06.2025 iPhone doslova za polovinu. V Česku si…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Meta staví na jádru: Nová éra energetické strategie technologických gigantů
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, Citfin
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Fed ponechává sazby beze změny, trhy reagují opatrně a zlato osciluje kolem rekordních hodnot
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Petr Špirit, Bidli
ČNB nejspíš ponechá úrokové sazby beze změny na stávajících úrovních
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Připojištění auta do zahraničí může českým řidičům ušetřit tisíce
Jaroslav Rada, Česká síť
Radek Chvosta, Direct Family
Auto na zkoušku? Tahle revoluční služba vám umožní najít si nejlepšího parťáka na cesty
Iva Grácová, Bezvafinance
Nový způsob vkladu hotovosti: bez karty, bez čekání, přes mobil
Miren Memiševič, Skupina Klik.cz
Michaela Prátová, RekvalifikačníKurzy.cz
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Martin Steiner, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Lukáš Raška, Portu
Základní fakta o finančních trzích, která by měl znát každý investor