Škoda vyvíjí a vyrábí vlastní motory už 125 let. Celkem jich vyprodukovala 15 milionů
„Tradice Škoda Auto ve vývoji a výrobě motorů začala před 125 lety a dokládá ji i dosažená meta 15 milionů motorů, doposud vyrobených v Mladé Boleslavi. Tento úspěch slavíme výrobou pětimiliontého motoru řady EA211, využívaného v různých vozidlech koncernu Volkswagen v Evropě i na dynamickém Indickém trhu. Jsem velice vděčný celému našemu týmu za tento milník, který zdůrazňuje odbornost, kterou Škoda má v oblasti vývoje a výroby motorů.“
Andreas Dick, člen představenstva Škoda Auto za výrobu a logistiku
Historické milníky: Od motocyklů, přes letecké motory až po automobilové osmiválce
Pouhé čtyři roky po založení společnosti Laurin & Klement roku 1895 byla nabídka jízdních kol značky Slavia rozšířena nejprve o pomocný benzinový motor a záhy i o první motocykl Slavia Typ A v roce 1899. Byl vybaven jednoválcovým motorem vlastní konstrukce o výkonu 1,25 k. Právě tento moment stál na počátku 125leté tradice výroby motorů v Mladé Boleslavi. V roce 1904 vznikl první řadový čtyřválec v motocyklu L&K typ CCCC na světě, v roce 1905 pak byl spalovací motor v podobě čtyřdobého kapalinou chlazeného litrového dvouválce do V poprvé použit i u prvního automobilu L&K Voiturette A. V roce 1907 ve voze Laurin & Klement představili model FF, první řadový osmiválec svého druhu ve střední Evropě a v roce 1910 byl vyroben letecký motor L&K Typ EL.
V roce 1929, tedy již pod značkou Škoda, byla v Mladé Boleslavi zahájena velkosériová pásová výroba. Agregátové portfolio tehdy zahrnovalo nejen spolehlivé litrové čtyřválce, ale i řadové šesti- a osmiválce a vznětové motory. Významným momentem pro vývoj a výrobu motorů v Mladé Boleslavi bylo aplikování metody tlakového lití hliníku pro výrobu bloků motorů vozu Škoda 1000MB v roce 1964. Tento původní český patent byl ve své době velmi inovativní. Metoda tlakového lití hliníku je využívana i na nejmodernějších motorech řady EA 211.
5 milionů motorů řady EA 211: Zásadní význam značky Škoda pro celý koncern VW
V roce 1991 značka Škoda vstoupila do koncernu Volkswagen a již za šest let začala dodávat motory i dalším koncernovým značkám. Schopnost vlastního vývoje moderních, výkonných a hospodárných agregátů, jakož i jejich precizní výroba ve velkých sériích získaly automobilce Škoda vysoké globální renomé, které bylo dále umocněno v roce 2012 zahájením výroby motorů řady EA 211 tehdy novým typem 1,0 MPI. Automobilka následně převzala zodpovědnost za kompletní vývoj agregátů MPI pro celý koncern a v roce 2014 otevřela zcela nové motorové centrum, které disponuje kromě jiného i špičkovou zkušebnou s možností testovat motory o výkonu až 400 kW.
Významným oceněním mladoboleslavské práce bylo rozhodnutí o postupném převzetí zodpovědnosti za vývoj celé motorové řady EA 211 v rámci koncernu Volkswagen. Škoda tak vyvíjí spalovací motory do 50 modelových řad sedmi značek koncernu. Aktuálně se jedná o agregáty 1,0 MPI, 1,6 MPI, 1,0 TSI, 1,4 TSI (PHEV) a 1,5 TSI
Během pokračující transformace automobilového průmyslu nabízí Škoda Auto zákazníkům to širokou nabídku pohonů s portfoliem spalovacích, hybridních a elektrických modelů. Společnost také využívá své technické znalosti k vývoji bateriových systémů pro elektrická vozidla na základě sady nástrojů Modular Electrification Toolkit používané v celé skupině. Česká automobilka nedávno oslavila výrobu svého 1 000 000. bateriového systému.
Škoda vyvíjí a vyrábí vlastní motory už 125 let. Celkem jich vyprodukovala 15 milionů Škoda Storyboard.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Předdůchod - možnost odejít dříve do důchodu, ale za vlastní
- Výpočet čisté mzdy v roce 2021 i v předchozích letech, změny v roce 2021
- XRP (Ripple) - aktuální a historické ceny kryptoměny XRP (Ripple) , graf vývoje ceny kryptoměny XRP (Ripple) - 10 let - měna USD
- Zlato - historický vývoj ceny Zlato po letech, minima, maxima, průměr. 1 oz - měna USD
- Cena aut Škoda 125 - Přehled cen vozů Škoda 125
- Tesle asi trochu zaskočilo. Apple chce vyrábět vlastní elektromobily, už za 5 let
- Ford a PSA Peugeot Citroën už nebudou společně vyrábět vznětové motory s vyšším objemem
- VW už nebude vyvíjet nové spalovací motory. Až do elektromobility si vystačí s těmi stávajícími
- VW už nebude vyvíjet nové spalovací motory. Až do elektromobility si vystačí s těmi stávajícími - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- MPI i TSI. Škoda Auto vyvíjí spalovací motory pro sedm značek
- Dvacet minut Radiožurnálu: Jahn z vedení Škody Auto: Nebudeme vyrábět jen auta se spalovacími motory. S elektromobily počítáme
- Vahland: Škoda Auto chce do tří let vyrábět milion automobilů ročně
Prezentace
12.02.2025 iPhone 16 Pro za 699 Kč! Nová služba nemá v…
29.01.2025 Xiaomi má nový bestseller. Je extrémně nadupaný a
28.01.2025 České firmy stále častěji místo banky…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Zlatý býk je k nezastavení: Zlato překonalo hranici 2 900 USD
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Kávová horečka: ceny lámou rekordy, zásoby docházejí a Trump přilévá olej do ohně
Štěpán Křeček, BHS
Cestovní ruch je na vzestupu. Rok 2024 výrazně překonal předpandemický rok 2019
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v únoru snižuje úrokové sazby, ale s jejich dalším poklesem bude velmi opatrná
Charu Chanana, Saxo Bank
Scénář obchodní války 2.0: Co to znamená pro vaše portfolio?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Okénko finanční rady
Iva Grácová, Bezvafinance
Dětská platební karta? Na tuhle chybu rodiče nejčastěji doplácejí
Marek Pokorný, Portu
Investování se stává běžnou součástí života. Zájem Čechů o něj roste
Jaroslav Rada, Česká síť
Pavla Berdár, Delta Green
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Jáchym Knedlhans, Direct Family
V roce 2025 přichází spousta změn na silnicích - rostou ceny známek, začnou chodit pokuty
Martin Steiner, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Nový rok, nové předsevzetí. Jak začít lépe hospodařit s penězi?
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Miren Memiševič, Skupina Klik.cz