TipCars: Ztráta hodnoty aut v praxi: Po 5 letech koupíte BMW řady 5 o 60 % levněji, překvapivě dobře si vede Kodiaq
Mezi deseti nejvyhledávanějšími modely na trhu ztrácí nejrychleji hodnotu vozy BMW řady 5. Vyplývá to ze srovnání cen nových vozů v roce 2019 s aktuálními nabídkovými cenami ojetých vozů na motoristickém inzertním portálu TipCars. Za pět let od výroby klesla jejich hodnota o 60 %, tedy o 921 tisíc korun. V závěsu za nimi následují Mercedesy třídy E, které by nyní jejich majitelé prodali o 55 % (806 tisíc korun) levněji. Na opačném konci spektra se překvapivě nachází Škoda Kodiaq, kterou pět let od výroby prodejci průměrně nabízejí za 590 tisíc korun – jen o 38 % méně, než činila její původní cena. Stejně dobře ze srovnání vychází i Škoda Fabia.
Ne každé auto stárne stejně rychle, a ne každé si dokáže dobře uchovat svou hodnotu i po několika letech od výroby. Motoristický inzertní portál TipCars proto srovnal nejčastěji nabízené varianty deseti nejvyhledávanějších modelů a zjistil, které modely vyrobené v roce 2019 během pěti let přišly o největší část své původní hodnoty[1].
Úplně nejhůře si vedly dva nejdražší modely ve srovnání – dieselové verze BMW řady 5 a Mercedesu třídy E s automatickou převodovkou. V obou případech došlo během pěti let k poklesu hodnoty o více než polovinu. Ojeté BMW řady 5 vyrobené v roce 2019 aktuálně prodejci průměrně nabízejí za 613 tisíc korun, což je o 60 % méně, než byla cena nového auta. Jeho hodnota se tak za pět let průměrně propadla o 921 tisíc korun.
Podobně na tom jsou i Mercedesy třídy E, které aktuálně prodejci na sekundárním trhu nabízí průměrně za 658 tisíc korun. Oproti cenám nových vozů v roce 2019 tak přišly o 55 % své původní hodnoty. Rozdíl původní a současné ceny aktuálně dosahuje 806 tisíc korun.
„To, že k největším ztrátám došlo u modelů luxusnějších značek, není příliš překvapivé. Prémiová výbava v očích nakupujících stárne rychleji a zvlášť v dnešní době plné moderních technologií platí, že to, co bylo před pěti lety žhavou novinkou, už je dnes zastaralé. Nemůžeme zapomínat ani na faktor údržby, která se u luxusnějších modelů může výrazně prodražit – zvlášť, když jsou používané tak, jako tomu je v případě BMW řady 5 a Mercedesu třídy E,“ vysvětluje Marek Knieža, ředitel TipCars. Právě tyto modely toho totiž po pěti letech mají za sebou nejvíce – jejich průměrný nájezd se pohybuje okolo 160 tisíc kilometrů.
Trojici modelů, které oproti nákupním cenám nových vozů v roce 2019 ztrácí hodnotu nejrychleji, doplňuje Volkswagen Passat, který během pěti let přišel o 53 % své původní hodnoty a aktuálně jej prodejci průměrně nabízejí za 457 tisíc korun.
Překvapiví premianti
Úplně nejlépe ze srovnání naopak vyšly Škoda Fabia a Škoda Kodiaq. Od nákupu v roce 2019 jejich cena poklesla shodně o 38 %. Za novou Fabii v roce 2019 zájemce zaplatil necelých 380 tisíc korun, na sekundárním trhu ji dnes lze najít v průměru za 235 tisíc korun. Pokud jde o Kodiaq, dieselová varianta SUV s pohonem všech kol, která před pěti lety vyšla nová na 955 tisíc korun, se aktuálně nabízí v průměru za 590 tisíc korun.
„Vliv na pokles hodnoty vozidla má především stupeň výbavy vozidla, jeho pojistná a servisní historie a u zánovních vozidel někdy i skokově příchod nového modelu. Vozidlo, které má prokázanou servisní historii a historii pojistných událostí včetně garance nájezdu, je naopak na trhu vždy považováno za nejkvalitnější. Takováto vozidla nabízíme i my,“ říká Tomáš Masopust, Remarketing manager ve společnosti Arval, a pokračuje: „Obecně platí, že nejpomaleji na našem trhu klesá hodnota u vozů Škoda, a nejrychleji naopak klesají hodnoty u méně známých značek nebo u sériově vyráběných sportovních automobilů s vysokým nájezdem.“
Z deseti nejvyhledávanějších ojetin už zbývá jen polovina modelů, u kterých je možné označit tempo ztráty hodnoty jako průměrné. Pohybuje se kolem padesáti procent. Patří mezi ně Škoda Superb (-48 %), Škoda Octavia (-50 %), BMW řady 3 (-51 %), Volkswagen Golf (-52 %) a Ford Focus (-52 %).
[1] Do srovnání bylo zahrnuto deset nejvyhledávanějších modelů na portálu TipCars. Pro co nejvyšší přesnost srovnání byly zahrnuté pouze nejčastěji nabízené specifikace v letošním roce. Konkrétní modely a specifikace (rok výroby vždy 2019): BMW řady 3 (320d xDrive, 140 kW, sedan, automat), BMW řady 5 (520d xDrive, 140 kW, kombi, automat), Ford Focus (1.5 TDI, 88 kW, kombi, manuál, Titanium), Mercedes třídy E (E220d 4MATIC, 143 kW, kombi, manuál), Škoda Octavia (2.0 TDI, 110 kW, kombi, automat, Style), Škoda Fabia (1.0 TSI, 70 kW, kombi, manuál), Škoda Superb (2.0 TDI, 140 kW, kombi, automat, 4x4, Style), Škoda Kodiaq (2.0 TDI, 110 kW, automat, 4x4, Style), Volkswagen Golf (1.6 TDI, 85 kW, kombi, manuál, Comfortline), Volkswagen Passat (2.0 TDI, 110 kW, kombi, automat).
Přehled cen aut - nejprodávanější automobily v nabídce
Model | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Škoda Octavia | 375 800 | 478 500 | 536 000 | 680 200 | 748 200 |
Kia Ceed | 331 800 | 351 600 | 391 600 | 494 300 | 559 000 |
Škoda Superb | 536 700 | 588 000 | 713 500 | 923 200 | 1 104 500 |
Hyundai i30 | 326 300 | 340 100 | 399 600 | 477 600 | 481 300 |
Škoda Kodiaq | 673 500 | 701 400 | 893 500 | 1 028 100 | 1 267 000 |
Škoda Scala | 337 600 | 377 100 | 406 200 | 479 600 | 569 400 |
Škoda Fabia | 237 000 | 259 300 | 335 000 | 434 300 | 495 700 |
Hyundai Tucson | 460 400 | 559 500 | 595 400 | 611 900 | 717 400 |
Škoda Karoq | 496 200 | 539 500 | 644 200 | 697 200 | 829 000 |
Kia Sportage | 428 500 | 458 200 | 646 800 | 739 800 | 761 300 |
Škoda Kamiq | 435 000 | 444 200 | 455 100 | 523 300 | 612 600 |
Toyota Corolla | 415 800 | 488 300 | 472 900 | 596 600 | 732 900 |
Volkswagen Passat | 497 900 | 508 000 | 585 100 | 683 400 | 1 169 000 |
Peugeot Boxer | 396 400 | 437 400 | 560 800 | 828 100 | 850 500 |
Peugeot 2008 | 399 600 | 396 700 | 516 100 | 567 300 | 538 000 |
BMW X5 | 1 607 500 | 1 474 500 | 1 796 000 | 2 192 100 | 2 701 700 |
BMW Řada 5 | 977 400 | 1 130 200 | 1 317 200 | 1 550 600 | 1 933 300 |
Mercedes-Benz CLA | 695 800 | 728 200 | 941 400 | 986 100 | 1 175 200 |
BMW X1 | 601 700 | 758 300 | 847 000 | 1 181 500 | 1 384 300 |
Ford Focus | 343 800 | 349 100 | 510 900 | 546 800 | 642 100 |
Kia Stonic | 302 500 | 354 500 | 408 400 | 413 700 | 422 500 |
Volkswagen Golf | 385 900 | 480 500 | 557 900 | 731 300 | 737 600 |
Ford Kuga | 529 600 | 525 900 | 620 800 | 796 200 | 826 100 |
Mercedes-Benz GLC | 1 000 400 | 1 086 800 | 1 356 700 | 1 518 500 | 1 913 000 |
Mercedes-Benz Třídy C | 561 400 | 1 118 900 | 1 111 000 | 1 384 200 | 1 681 500 |
BMW Řada 3 | 711 900 | 811 700 | 1 066 800 | 1 340 400 | 1 500 300 |
Mercedes-Benz Třídy V | 1 104 600 | 1 585 900 | 1 627 600 | 1 998 100 | 2 567 000 |
Volvo XC90 | 994 900 | 1 122 200 | 1 369 500 | 1 573 200 | 1 784 400 |
Mercedes-Benz GLE | 1 453 400 | 1 706 800 | 2 475 200 | 2 164 800 | 2 662 900 |
Peugeot 308 | 288 900 | 313 000 | 526 900 | 605 100 | 660 400 |
Mercedes-Benz Třídy A | 1 012 000 | 1 022 900 | 877 200 | 822 700 | 941 400 |
Volkswagen Tiguan | 569 300 | 737 700 | 981 700 | 898 100 | 1 069 800 |
Fiat Ducato | 461 600 | 543 000 | 801 700 | 755 800 | 869 600 |
Ford Transit | 535 600 | 523 600 | 597 300 | 978 600 | 898 500 |
Ford Transit Custom | 510 500 | 478 700 | 648 200 | 676 800 | 838 000 |
BMW X3 | 963 000 | 988 500 | 1 304 200 | 1 577 000 | 1 890 300 |
Peugeot 5008 | 516 800 | 630 000 | 751 000 | 738 800 | 871 200 |
Toyota C-HR | 562 500 | 531 700 | 613 400 | 698 700 | 815 500 |
Kia XCeed | 443 300 | 464 200 | 503 800 | 555 700 | 618 800 |
Mercedes-Benz Třídy E | 1 092 700 | 1 068 000 | 1 478 200 | 1 686 800 | 2 046 500 |
BMW Řada 2 | 492 800 | 670 100 | 765 500 | 1 038 100 | 1 125 500 |
Ford Ranger | 744 800 | 779 800 | 835 000 | 1 342 800 | 1 424 400 |
MG ZS | - | - | 336 200 | 484 900 | 451 600 |
Dodge RAM | 1 199 000 | 2 321 800 | 2 567 800 | 2 834 400 | 2 486 000 |
Citroën Berlingo | 362 000 | 376 000 | 407 500 | 550 000 | 617 500 |
Volvo XC60 | 781 600 | 950 900 | 1 087 000 | 1 202 800 | 1 347 200 |
Peugeot 208 | 319 500 | 438 200 | 329 600 | 573 500 | 441 100 |
Mercedes-Benz Sprinter | 768 100 | 1 284 700 | 1 110 600 | 1 127 000 | 1 612 300 |
Toyota RAV4 | 660 800 | 819 600 | 893 000 | 983 700 | 1 098 200 |
Toyota Yaris | 354 100 | 539 600 | 606 300 | 497 200 | 531 800 |
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Jak koupit Bitcoin, kde koupit Bitcoin – nákup Bitcoinu
- Výpočet čisté mzdy v roce 2021 i v předchozích letech, změny v roce 2021
- XRP (Ripple) - aktuální a historické ceny kryptoměny XRP (Ripple) , graf vývoje ceny kryptoměny XRP (Ripple) - 10 let - měna USD
- Zlato - historický vývoj ceny Zlato po letech, minima, maxima, průměr. 1 oz - měna USD
- Předdůchod 2024 - kalkulačka: na 5 let předdůchodu musíte naspořit 763.680 Kč.
- Bankovní účty plátců daně z přidané hodnoty (DPH)
- Akcie ve světě - hodnoty indexů
- Ověření plátce daně z přidané hodnoty (DPH)
- DPH - Daň z přidané hodnoty
- Koupit 1 EUR (euro) - valuty, měnová kalkulačka
- Bitcoin - hodnota bitcoinu vývoj 2020 v USD
- Příspěvek na auto
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Vojtěch Šanca, Delta Green
Nenechávejte baterii a FVE ležet ladem, využívejte je k vyrovnávání sítě
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Neregulované fondy jsou už půl roku pod přísnějším dohledem. Co se změnilo?
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex leden 2025: V lednu sazby hypoték klesly, na úrokový sešup však letos zapomeňme
Lukáš Raška, Portu
Do důchodu v 67? Bez vlastního zajištění se tomu nevyhnete (2.1.2025)
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Ztráta zaměstnání vás může potkat nejen v předdůchodovém věku
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Umíme si chránit svůj majetek pojištěním? Průzkum ukazuje zajímavá čísla