Evropský automotive a možný dopad nových cel na dovoz do USA
Zranitelné jsou koncerny s vysokou evropskou výrobou pro americký trh.
Donald Trump se podle řady svých výroků chystá poměrně výrazně zvýšit cla na dovoz zboží do USA. Primárně bude “na mušce” čínské zboží, kde se podle dosavadních zpráv z tisku může jednat zejména o zboží ze seznamů 1-3 z obchodních válek let 2018-2019 (železo, ocel, strojírenské výrobky, automotive, elektronika).
Další v pořadí je však Mexiko a Evropská unie, kde Donaldu Trumpovi “leží v žaludku” zejména odvětví, na jejichž dovoz Evropa aktuálně uplatňuje vyšší cla než Američané a kde je dovoz z EU historicky vysoký. A “první na ráně” je segment automotive, kde Evropa uplatňuje dovozní clo ve výši 10 %, zatímco USA pouze ve výši 2,5 % (https://www.politico.com/news/2024/11/15/european-union-trump-tariffs-00189639).
I kdyby plošné navýšení cel na dovoz do USA nakonec nebylo tak dramatické, jak Donald Trump naznačuje (až + 20 procentních bodů), segment automotive a některá další odvětví se pravděpodobně výraznějšímu navýšení cel nevyhnou. Kdo je pak nejvíce zranitelný?
Mezi Evropskými výrobci jde primárně o to, kdo má největší podíl tržeb na americkém trhu, a sekundárně pak o to, jakou část produkce do USA dováží z Evropy - tedy jak moc jsou auta skutečně “evropská” a do jaké míry jde “jen” o evropské značky.
Nejdůležitější je americký trh pro Porsche a Stellantis (Citroen, Fiat, Jeep, Chrysler), kde americké tržby tvoří zhruba čtvrtinu celkových tržeb. Volvo, Mercedes a BMW mají podíl amerických tržeb na celku okolo 15 %, zatímco VW zhruba 8 %.
Velké rozdíly ovšem panují v tom, kde automobilky své automobily pro americký trh ve skutečnosti vyrábí - podle analýzy Goldman Sachs mohou mít Porsche a Volvo problém s tím, že auta pro americký trh téměř ze 100 % pochází z Evropy. Naopak VW a zejména pak Stellantis mohou těžit z toho, že jejich automobily pro americký trh jsou daleko méně závislé na evropské výrobě (cca 40 % u VW a jen 4 % u Stellantis).
Obě dvě automobilky ostatně stejně jako řada čistě amerických výrobců může mít ovšem problém ještě s jinou frontou obchodní války - z Mexika nebo z Kanady totiž oba dva koncerny dováží také skoro 40 % vstupů pro svou americkou produkci.
Ďábel tak nakonec bude ukryt v detailech. Tak jako tak, obchodní války přichází pro evropské výrobce ve velmi nevhodnou dobu, kdy nezachytili dobře nástup elektromobility a ztrácí konkurenceschopnost na důležitém čínském trhu, který pro řadu evropských značek tvoří skoro třetinu veškerých tržeb.
Region: AN
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Akcie - Akcie online. Pražská burza, Německo, USA. Investice do akcií
- Forex trading online - investice do EUR/USD a ostatních měn
- Katastr nemovitostí - nahlížení do katastru nemovitostí online
- Důchodová kalkulačka - odchod do důchodu
- Kdy do důchodu?
- Neomezená data 2023 - mobilní tarify s neomezenými daty, neomezený internet do mobilu
- Paušální daň pro OSVČ / živnostníky s příjmy do 800 tisíc
- Výpočet odchodu do důchodu
- Tabulka odchodu do důchodu
- Předdůchod - možnost odejít dříve do důchodu, ale za vlastní
- Odchod do předdůchodu
- Kdy můžete do předčasného důchodu a o kolik peněz přijdete?
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Jak reagovat na konec smlouvy s dodavatelem? Pozor na vyšší ceny
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna