ČSOB-Dealing (ČSOB-Dealing)
Auto Moto  |  18.11.2024 08:48:18

Evropský automotive a možný dopad nových cel na dovoz do USA

Zranitelné jsou koncerny s vysokou evropskou výrobou pro americký trh.

Donald Trump se podle řady svých výroků chystá poměrně výrazně zvýšit cla na dovoz zboží do USA. Primárně bude “na mušce” čínské zboží, kde se podle dosavadních zpráv z tisku může jednat zejména o zboží ze seznamů 1-3 z obchodních válek let 2018-2019 (železo, ocel, strojírenské výrobky, automotive, elektronika).

Další v pořadí je však Mexiko a Evropská unie, kde Donaldu Trumpovi “leží v žaludku” zejména odvětví, na jejichž dovoz Evropa aktuálně uplatňuje vyšší cla než Američané a kde je dovoz z EU historicky vysoký. A “první na ráně” je segment automotive, kde Evropa uplatňuje dovozní clo ve výši 10 %, zatímco USA pouze ve výši 2,5 % (https://www.politico.com/news/2024/11/15/european-union-trump-tariffs-00189639).

I kdyby plošné navýšení cel na dovoz do USA nakonec nebylo tak dramatické, jak Donald Trump naznačuje (až + 20 procentních bodů), segment automotive a některá další odvětví se pravděpodobně výraznějšímu navýšení cel nevyhnou. Kdo je pak nejvíce zranitelný?

 

Mezi Evropskými výrobci jde primárně o to, kdo má největší podíl tržeb na americkém trhu, a sekundárně pak o to, jakou část produkce do USA dováží z Evropy - tedy jak moc jsou auta skutečně “evropská” a do jaké míry jde “jen” o evropské značky.

Nejdůležitější je americký trh pro Porsche a Stellantis (Citroen, Fiat, Jeep, Chrysler), kde americké tržby tvoří zhruba čtvrtinu celkových tržeb. Volvo, Mercedes a BMW mají podíl amerických tržeb na celku okolo 15 %, zatímco VW zhruba 8 %.

Velké rozdíly ovšem panují v tom, kde automobilky své automobily pro americký trh ve skutečnosti vyrábí - podle analýzy Goldman Sachs mohou mít Porsche a Volvo problém s tím, že auta pro americký trh téměř ze 100 % pochází z Evropy. Naopak VW a zejména pak Stellantis mohou těžit z toho, že jejich automobily pro americký trh jsou daleko méně závislé na evropské výrobě (cca 40 % u VW a jen 4 % u Stellantis).

Obě dvě automobilky ostatně stejně jako řada čistě amerických výrobců může mít ovšem problém ještě s jinou frontou obchodní války - z Mexika nebo z Kanady totiž oba dva koncerny dováží také skoro 40 % vstupů pro svou americkou produkci.

 

Ďábel tak nakonec bude ukryt v detailech. Tak jako tak, obchodní války přichází pro evropské výrobce ve velmi nevhodnou dobu, kdy nezachytili dobře nástup elektromobility a ztrácí konkurenceschopnost na důležitém čínském trhu, který pro řadu evropských značek tvoří skoro třetinu veškerých tržeb.

Region: AN

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář








Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688