Jiří Zendulka
(Kurzy.cz)
Akcie ve světě  |  28.10.2024 10:58:16

Výsledky automobilky Porsche zklamaly, celoroční výhled však potvrzen. Prodejním hitem se stal vůz Cayenne

Porsche Macan Turbo

Interiér Porsche Macan Turbo (Zdroj: Porsche)

Do konce září letos automobilka Porsche dodala svým zákazníkům 226 026 vozů, což je meziročně pokles o 6,9 %. Prakticky již od jara je jasné, že z hlediska prodejů Porsche nového prodejního rekordu zkrátka letos nedosáhne. Loni se to s dodáním více než 320 tis. vozů ještě podařilo, přestože automobilka zaznamenala výrazný zlom poptávky v Číně. V zemi středu si totiž Porsche koupilo sotva 80 tis. zájemců, což bylo nejméně od roku 2017. A letos se zde situace nijak nelepší, když za prvních 9 měsíců si zákazníka našlo jen 43 280 vozů. V meziročním srovnání o další více než čtvrtinu méně. Automobilku od většího poklesu zachraňuje zbytek světa, resp. zejména poptávka v Evropě.

Zájem o elektromobily Porsche klesl

Hitem automobilky je každopádně Porsche Cayenne, kterých firma letos dodala rekordních takřka 78 tis. Meziročně o pětinu více. Silný zájem přetrval také o vozy 911 a 718, naopak propad o téměř polovinu přišel u vozů Taycan. Tohoto elektromobilu automobilky se prodalo jen 14 tis. Své však sehrál náběh modernizované verze a také v úvodu roku představený nový elektromobilMacan. Toho se prodalo 55 tis., což však v meziročním srovnání u daného typu přineslo pokles prodejů o téměř 20 %. Zkrátka podíl čistě elektrických vozů (BEV) letos zaznamenal pokles. Jejich podíl tvořil jen 7,3 %, zatímco loni ve srovnatelném období 11,6 %.  

Zdroj: Porsche

Ziskovost klesla

V návaznosti na pokles prodejů/dodávek vozů skupina Porsche vykázala za první tři čtvrtletí pokles příjmů o zhruba 1,5 mld. EUR na 28,56 mld. EUR. Firma zaznamenala pokles marží, v souvislosti také s vyššími náklady na vývoj, potažmo zavádění nových modelů. Provozní zisk výrazně klesl z 5,5 mld. EUR na 4 mld. EUR, resp. samotný čistý zisk z 3,94 mld. EUR na 2,76 mld. EUR. Na každou akcii Porsche tedy z 4,32 EUR na 3,03 EUR.

pátek večer firmou zveřejněné hospodářské výsledky dále poodkryly, že automobilka v návaznosti na měnící se poptávku v Číně a pomalejší zájem o elektromobilitu, přehodnocuje nabídku svých produktů. Každopádně v kontextu objednávek, zvýšení náběhu výroby nových typů vozů, očekává v posledním letošním čtvrtletí zlepšení. Tedy v návaznosti potvrzuje předchozí výhled z konce června. Ten však tehdy znamenal relativně výrazné snížení oproti původním plánům. Jak je tedy i z přehledu Porsche níže patrno, příjmy by letos měly nevýrazně klesnout. Zhruba o pětinu však klesnout celková marže vztažená k příjmům. EBITDA marže by pak teoreticky mohla i dosáhnout 24 % spodní hranice původního letošního výhledu. Za firmou by již měly být z většiny výpadky od dodavatelů, které negativně ovlivnily výrobu. Tedy zejména dodávky hliníkových dílů od švýcarského dodavatele zasaženého v létě povodněmi.

Zdroj: Porsche

Porsche chce být evidentně nadále zlatým vejcem skupiny Volkswagen z hlediska marží, když výhledově návratnost tržeb vidí více než 20%. Po loňských 18 % každopádně tedy letos vzhlíží k maximálně 15 %.

Připomenout lze, že letos Porsche akcionářům vyplatilo na každou kmenovou akcii dividendu 2,30 EUR. Automobilka znovu v pátek potvrdila, že jejím střednědobým cílem je rozdělovat akcionářům polovinu vyprodukovaného čistého zisku.

Vývoj ceny akcií Porsche

Loni nastartovaný zlom poptávky v Číně každopádně odstartoval také obrat na samotných akciích Porsche. Na jaře nejprve dosáhly nových maxim nad hladinou 120 EUR, konec roku je již zastihl u 80 EUR. Tedy pod cenou z primární emise. Po následném nádechu zamířily letos ještě hlouběji na jih a hledají své dno. Poměrně v blízkosti svého zlevnění o téměř již polovinu, což se v řadě případů na kapitálovém trhu ukázalo jako vhodný okamžik zpětného nástupu do titulů. Akcie Porsche se zkrátka před měsícem obchodovaly i za méně než 64 EUR. Aktuální potvrzení výhledu by mohlo na titulu přinést uklidnění, nicméně úvod pondělní seance tomu zatím nenasvědčuje. Titul odevzdává zisky z předchozího týdne, kdy se obchodoval i nad 71 EUR. Patří dnes k nejztrátovějším z indexu DAX, když okolo 10:30 hod. odepisuje přes 3 % k hladině 68 EUR.

Jiří Zendulka
V oblasti financí se pohybuje od dob kupónové privatizace, takže již 30 let. Pracoval na různých pozicích u obchodníků s cennými papíry, aby u nich následně zakotvil především jako analytik. Dlouhodobě své názory prezentuje ve sdělovacích prostředcích. Vyznavač tradičních hodnot kapitalismu, resp. naopak kritik většiny nestandardních zásahů do ekonomik ze strany vlád a centrálních bank.
K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Okomentovat na twitteru

Okomentovat na facebooku


Výsledky firem - tržby, zisk






Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688