Brusel vymýšlí jak pokutami pořádně Muskovi „zatopit“. EU ale místo pokut, dotací a dluhu má usilovat o vytváření podnikatelsky přívětivého prostředí, jinak bude dále ekonomicky upadat
Projevem problematičnosti ekonomického modelu EU není to, že má – či brzy mít může – padlé dinosauří automobilky. Ty mají Spojené státy také, stačí zavítat do Detroitu. Problém ekonomického modelu EU je zato v tom, že zároveň negeneruje Tesly, Riviany, Elony Musky nebo automobilky typu čínské BYD.
Schumpeterovská kreativní destrukce, motor pokroku, prostě v EU nefunguje. Chybí ty správné podnikatelské motivace a pobídky (incentivy, jak praví ekonomové) k inovacím. Pobídkami nejsou myšleny dotace!
Pobídkou je volný trh, tedy dostatečně deregulované a liberalizované prostředí, kde se podnikatel s nápadem může snadno zkusit prosadit.
Vždyť i čínská BYD, která dnes aspiruje na globálního vyzyvatele Tesly a deset let tajně spolupracovala s Applem na vývoji elektroauta s nakousnutým jablkem v logu, začínala v polovině 90. let jako garážová firma, jež si prostě usmyslela konkurovat dražším japonským výrobcům baterií. Žádnou dotační podporu z Pekingu BYD v raných časech neměla. Pekingské politbyro v té době v elektromobilitě budoucnost rozhodně nespatřovalo. Není divu. Nejsou to podnikatelé, jen politici. Politici nemají rýsovat budoucnost, ani ti z Evropské komise. Rýsovat budoucnost mají inovátorští podnikatelé. Politici je nejvýše mají pobízet, leč ne dotačně, nýbrž rozvolněním trhu a deregulací. Na tuto lekci EU zapomněla, přestože díky ní Evropa vyrostla v historicky hospodářsky nejúspěšnější celek světa.
Proč Musk nebo BYD nevyrostli v EU? Protože přes všechno krasořečnění není evropský jednotný trh přátelský k podnikatelům a inovacím.
Ostatně EU nyní hrozí právě Muskovi, že do výpočtu pokuty pro jeho sociální síť X zahrne nejen její vlastní tržby, ale i tržby jiných jeho firem, jako je vysoce inovativní SpaceX. Celková suma „flastru“ by se tak mohla výrazně zvýšit. Není tedy spíše cílem Bruselu zjevně nepohodlného podnikatele šikanózně z EU vypudit? Vypadá takhle snaha budovat podnikatelsky a inovačně přívětivé prostředí, po níž volá třeba i nedávno zveřejněná Draghiho zpráva?
Řešením fatálních problémů EU není „více Evropy“, není „více dluhu“, není „více dotací“. Brusel má místo toho usilovat o to, aby měl „více garážových firem“.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom / Chief Economist, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má více než 92 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 65 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na: www.trinitybank.cz
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
16.10.2024 Od tisku dopisů po komplexní CDP. Cortex je…
11.10.2024 RoboMarkets upravuje svůj evropský obchodní…
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Petr Lajsek, Purple Trading
Růst cen benzínu i nafty nabírá na síle! Kdy zdražování ustane?
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Beyoncé vydává nejen alba, ale také whisky. Pomůže to zvýšit zisky LVMH?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
?