Lukáš Kovanda, Ph.D. (Trinity Bank)
Investice  |  21.10.2024 09:54:58

Brusel vymýšlí jak pokutami pořádně Muskovi „zatopit“. EU ale místo pokut, dotací a dluhu má usilovat o vytváření podnikatelsky přívětivého prostředí, jinak bude dále ekonomicky upadat

Projevem problematičnosti ekonomického modelu EU není to, že má – či brzy mít může – padlé dinosauří automobilky. Ty mají Spojené státy také, stačí zavítat do Detroitu. Problém ekonomického modelu EU je zato v tom, že zároveň negeneruje Tesly, Riviany, Elony Musky nebo automobilky typu čínské BYD. 

Schumpeterovská kreativní destrukce, motor pokroku, prostě v EU nefunguje. Chybí ty správné podnikatelské motivace a pobídky (incentivy, jak praví ekonomové) k inovacím. Pobídkami nejsou myšleny dotace! 

Pobídkou je volný trh, tedy dostatečně deregulované a liberalizované prostředí, kde se podnikatel s nápadem může snadno zkusit prosadit. 

Vždyť i čínská BYD, která dnes aspiruje na globálního vyzyvatele Tesly a deset let tajně spolupracovala s Applem na vývoji elektroauta s nakousnutým jablkem v logu, začínala v polovině 90. let jako garážová firma, jež si prostě usmyslela konkurovat dražším japonským výrobcům baterií. Žádnou dotační podporu z Pekingu BYD v raných časech neměla. Pekingské politbyro v té době v elektromobilitě budoucnost rozhodně nespatřovalo. Není divu. Nejsou to podnikatelé, jen politici. Politici nemají rýsovat budoucnost, ani ti z Evropské komise. Rýsovat budoucnost mají inovátorští podnikatelé. Politici je nejvýše mají pobízet, leč ne dotačně, nýbrž rozvolněním trhu a deregulací. Na tuto lekci EU zapomněla, přestože díky ní Evropa vyrostla v historicky hospodářsky nejúspěšnější celek světa

Proč Musk nebo BYD nevyrostli v EU? Protože přes všechno krasořečnění není evropský jednotný trh přátelský k podnikatelům a inovacím. 

Ostatně EU nyní hrozí právě Muskovi, že do výpočtu pokuty pro jeho sociální síť X zahrne nejen její vlastní tržby, ale i tržby jiných jeho firem, jako je vysoce inovativní SpaceX. Celková suma „flastru“ by se tak mohla výrazně zvýšit. Není tedy spíše cílem Bruselu zjevně nepohodlného podnikatele šikanózně z EU vypudit? Vypadá takhle snaha budovat podnikatelsky a inovačně přívětivé prostředí, po níž volá třeba i nedávno zveřejněná Draghiho zpráva? 

Řešením fatálních problémů EU není „více Evropy“, není „více dluhu“, není „více dotací“. Bruselmísto toho usilovat o to, aby měl „více garážových firem“. 

Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom / Chief Economist, Trinity Bank

TRINITY BANK

Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má více než 92 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 65 miliard Kč.

Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.

Více informaci na: www.trinitybank.cz

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář






?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688