skoda-auto.cz (Škoda auto)
Auto Moto  |  17.10.2024 08:58:00

Pro pohodovou jízdu. Jak funguje tempomat

Různá řešení pro udržování konstantní rychlosti automobilu jsou jen o něco málo mladší než automobilismus samotný. V autech se totiž objevila už někdy v prvních letech 20. století. Moderní tempomaty, jak je známe dnes, pak mají kořeny někdy na konci 40. let 20. století. Samozřejmostí se ovšem staly až v uplynulých desetiletích, kdy se zvýšil důraz na funkčnost asistenčních systémů. Ten přinesl v oblasti tempomatů nebývalý rozvoj.

Od klasických tempomatů, kdy auto jen drží nastavenou rychlost, jsme se tak rychle dostali k adaptivnímu tempomatu (ACC) , který umí pomocí radaru nebo kamer udržovat odstup od vpředu jedoucího vozidla. A od něj k „chytřejšímu“ prediktivnímu adaptivnímu tempomatu a dalším řešením, která jsou na obzoru.

1996-SKODA-OCTAVIA-I_b3dccb94 Z vozů značky Škoda měla první tempomat ve své nabídce Octavia první generace.

Ve vozech Škoda se tempomat poprvé objevil v ceníku první generace Octavie, modelového roku 1999. Tato příplatková funkce tedy přišla na 12 000 . To adaptivní tempomat, podstatně složitější a dražší zařízení, přišel v průběhu roku 2013, opět to bylo v Octavii, tentokrát v její třetí generaci. A prediktivní adaptivní tempomat dostal jako první facelift Superbu v roce 2019.

Není tempomat jako tempomat

Co se techniky tempomatů týče, rozlišují odborníci ten klasický a právě různé formy ACC. „Klasický tempomat je řešení v rámci řídicí jednotky motoru a má vlastně jednoduchou funkci, kdy jednotka ovládá chod motoru a snaží se udržet konstantní rychlost vozu,“ vysvětluje Ondřej Sychrovský, který na vývoji tempomatů ve Škoda Auto pracuje. „Takový klasický tempomat neumí využívat ani brzdy, pokud má tedy držet rychlost z kopce, zvládne to jen v rámci brzdění motorem,“ dodává.

Adaptive Cruise Control Adaptivní tempomat udržuje odstup od vozidla před vámi, aniž byste museli mít sešlápnutý plynový pedál nebo brzdit.

To adaptivní tempomat je chytřejší. Jeho funkci zajišťuje řídicí jednotka předního radaru, který je pro funkčnost adaptivního tempomatu nezbytný. A tato jednotka je napojena na další systémy vozu. „Umí brzdit motorem i brzdami, přidávat plyn, v případě automatické převodovky samozřejmě řeší řazení,“ popisuje Sychrovský. Pomocí těchto zásahů se snaží nejen držet konstantní nastavenou rychlost, ale také stálý časový odstup od vpředu jedoucího vozu. Pokud je ten pomalejší, než jaká je nastavená rychlost, tempomat automaticky zpomalí. Když auto před vámi zrychlí, zrychlí i váš vůz.

enq_ng_064_86f6f294 Adaptivní tempomat využívá údaje nejen z radaru, ale i z kamery vozu.

Dnes je přitom běžné, že adaptivní tempomat nevyužívá jen údaje z radaru, ale i z kamery vozu. „Radar lépe sleduje objekty, které se pohybují, dobře spočítá vzdálenost, kamera je zase lepší pro stacionární objekty a určování úhlů a přiřazení objektů do jízdních pruhů,“ vysvětluje Ondřej Sychrovský s tím, že pro efektivní fungování tempomatu se hodí data z obou senzorů. Právě díky této fúzi dat dnes zvládají adaptivní tempomaty nejen pohyb v kolonách až do zastavení, ale také třeba dokáží reagovat na stojící vůz.

Čím dál chytřejší funkce

Právě kamera pak spolu s dalšími zdroji dat umožňuje i další funkční rozšíření tempomatů. Takzvaný prediktivní adaptivní tempomat počítá právě s obrazovými daty z kamery, ale také s daty v mapových podkladech. Umí reagovat na aktuální rychlostní limity, dopředu ví, kde začíná obec, kde je zatáčka. Řídicí logika pak spočítá, kdy je potřeba začít snižovat rychlost, aby auto bezpečně projelo zatáčku nebo vjelo do obce povolenou rychlostí.

Predictive Adaptive Cruise Control Prediktivní adaptivní tempomat spolupracuje s navigačním systémem a s kamerou, která rozpozná dopravní značení.

Další možné funkční rozšíření tempomatů představuje propojený adaptivní tempomat. Ten má veškeré funkce toho prediktivního, jen ještě dostává údaje ze systému pro vzájemnou komunikaci vozidel a vozidel a infrastruktury. Tempomat tak může dostat varování před vpředu stojící kolonou a začít zpomalovat dříve, než stojící kolonu uvidí senzory vozu. Také umí řešit třeba komfortní jízdu dvou vozidel v tandemu. To pokud si tato auta spolu „povídají“. Takto vybavených aut je ale zatím jen málo, systémy se teprve rozvíjejí a ve vozech Škoda se s nimi setkáme v budoucnu.

Ostatně, je to důkaz toho, jak rychle se teď věci v jinak dlouho poměrně stabilním prostředí tempomatů mění. „Pro tempomaty například neplatí žádná extra legislativa, ale třeba v hodnocení Euro NCAP už probíhá jejich detailní testování s hodnocením reakcí na konkrétní situace,“ říká Sychrovský. I proto je snahou automobilek tempomaty nadále vylepšovat. „Chceme, aby byly spolehlivější, robustnější, aby reagovaly komfortněji a bezpečně,“ naznačuje, na co se soustředí. Škoda Auto využívá řešení v rámci koncernové platformy, sama ale musí intenzivně řešit nejen zástavbu všech potřebných komponent, ale také důkladné testování. A také specifické ovládání tempomatu.

Ovladač tempomatu u modelu Škoda Scala

Do budoucna bude rozvoj tempomatů podle Sychrovského probíhat nejen v rovině lepších a spolehlivějších funkcí (chystá se třeba schopnost reagovat na červenou nebo na značku Stůj, dej přednost v jízdě). „Cílem je také co nejjednodušší ovládání. Jelikož prediktivní adaptivní tempomat již umí přebírat rychlost sám a umí sám řešit některé dopravní situace, kdy je nutné zpomalovat či zrychlovat, nemusí řidič do systému tolik zasahovat a není tedy nutné mít tak složité ovládací prvky,“ nabízí Sychrovský drobný pohled do budoucnosti, která směřuje k většímu využívání propojení a komunikaci vozidel mezi sebou a obecně k autonomnímu řízení.

Znáte tyto funkce tempomatu?

  • Stop and Go
  •  

Většina vozů značky Škoda (Octavia, Karoq a všechny další vyšší modely, včetně elektromobilů) má dnes adaptivní tempomat s funkcí Stop and Go, která snižuje rychlost před překážkou či vpředu jedoucím autem až do zastavení a poté se zase automaticky rozjede. Ondřej Sychrovský vysvětluje, jak to funguje u aut s manuálním řazením: „Je u toho potřeba patřičně podřazovat a nakonec vyřadit, ale zpomalení je regulováno automaticky. Řidič pak obstará rozjezd, a tempomat zůstává po celou dobu aktivní.“ Prediktivní provedení takového tempomatu umí reagovat i na křižovatky. „Zpomalí, ale tempomat zatím neví, jestli je tam vozidlo, kterému má dát řidič přednost. Proto musí situaci vyřešit řidič a v případě potřeby zastavit,“ upozorňuje vývojář. Stejně tak reagují moderní prediktivní tempomaty i na kruhové objezdy, auto sníží rychlost tak, aby „kruháč“ bezpečně projelo, ale pozor na provoz na rondelu musí samozřejmě dávat řidič.

  • Travel Assist
  •  

Společně se systémem udržování v jízdním pruhu je adaptivní tempomat u vozů Škoda součástí funkce Travel Assist, která řeší nejen rychlost, ale i zatáčení. Vzájemná spolupráce obou systémů umožňuje komfortnější a spolehlivější fungování Travel Assistu. A v budoucnu bude právě tohle základem k vyšším úrovním autonomní jízdy.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688