Soudní dvůr EU vyjasnil způsob výpočtu slev (Slevy pod kontrolou)
Soudní dvůr Evropské unie (SDEU) pouze před několika dny vydal rozhodnutí ve věci Sdružení spotřebitelů Bádenska-Württemberska proti Aldi Süd Dienstleistungs SE & Co. OHG, které jasně stanovuje způsob, jakým mohou obchodníci propagovat slevy. Nyní je postaveno najisto, že sleva z ceny zboží, která je oznamována obchodníkem v procentní výši (nebo ve formě reklamního sdělení, které má zdůraznit výhodnost cenové nabídky), musí být určena na základě předchozí nejnižší ceny za posledních 30 dnů.
Proč je rozhodnutí důležité?
SDEU vytknul Aldi Süd zejména navýšení ceny krátce před slevovou akcí, v důsledku čehož bylo možné inzerovat vyšší slevu. Směrnice EU přitom přesně neurčuje, jak a z čeho má být sleva vypočítána, a pokud bychom to měli vztáhnout na Česko, nečiní tak ani české právní předpisy. Proto je tento rozsudek důležitý pro všechny země EU, tedy i pro český trh a české právní prostředí.
Ačkoliv rozhodnutí SDEU nejsou v rámci českého právního řádu (tj. ani pro české soudy) přímo závazná, dle našeho názoru lze předmětný rozsudek považovat za určitou indikaci toho, jak budou rozhodovat české správní orgány při posuzování slevových akcí obchodníků i soudy v rámci případných soudních sporů (zejména o správních žalobách k problematice § 12a zákona o ochraně spotřebitele).
Co rozhodnutí přinese?
Domníváme se, že s ohledem na pravidla stanovení slev a jejich výklad, který aktuálně SDEU zaujal, již není reálné očekávat, že by jiný způsob výpočtu slev obstál před ČOI nebo českými soudy. Zároveň je vhodné uvést, že ČOI se při posuzování slevových akcí obchodníků již dříve přikláněla právě k tomuto závěru, který nyní prezentoval SDEU.
Slevové akce tedy bude třeba rozsudku SDEU přizpůsobit. Ačkoliv máme proti jeho závěrům určité výhrady (když se domníváme, že za určitých okolností by slevy mohly být uváděny i z ceny běžné, což může být např. průměrná cena obchodníka za určité období), slevy budou nyní zřejmě transparentnější a mohlo by dojít i k narovnání soutěžního prostředí tím, že obchodníci (alespoň teoreticky) by měli slevy vůči zákazníkům komunikovat totožně.
Jako advokátní kancelář s bohatými zkušenostmi s touto problematikou Vám pomůžeme zajistit, že Vaše slevové kampaně budou v souladu se zmíněnými pravidly. Nabízíme odbornou právní podporu, která ochrání Vaše podnikání před souvisejícími právními riziky a sankcemi. Neváhejte se na nás obrátit pro konzultaci.
Mgr. Martina Petlachová, právník
Mgr. Marek Ždímal, právník
Poslední zprávy z rubriky Zákony a právo:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
?