Letní bilance volnočasových benefitů: Čechy láká cestování, kultura a sport
Stabilizace inflace a růst reálných mezd se odrazily v návycích Čechů při využívání volnočasových benefitů. Nejnovější data společnosti Edenred ukazují, že čeští zaměstnanci začali častěji využívat volnočasové benefity k relaxačním, kulturním a sportovním aktivitám. Češi utratili za kulturní a odpočinkové akce v období od června do srpna o 5 % více než v minulém roce. Největším segmentem (48 %) zůstává péče o zdraví, která trvale stoupala především během koronavirové pandemie i postpandemických let.
Po několika turbulentních letech, kdy domácnosti čelily nejisté ekonomické situaci, se letošní prázdninová sezóna zdánlivě nese v duchu nových trendů. Zatímco v minulém roce mnozí čeští zaměstnanci v odpověď na nejrůznější krize využívali volnočasové benefity především k pokrytí nutných výdajů, letošní léto přineslo výrazný nárůst v oblasti zážitků, relaxace, cestování, ale i kulturních událostí.
„Z našich dat vyplývá, že Češi si častěji dopřávají kulturní vyžití, sportovní aktivity a cestování. Do nových trendů v uplatňování volnočasových benefitů se promítají mimo jiné e konomicky stabilnější podmínky, ale také větší vůle zaměstnanců uplatnit tento příspěvek za účelem aktivního odpočinku a péče o duševní zdraví,“ komentuje Aneta Martišková, členka vedení společnosti Edenred, a dodává, že změny v preferencích jsou ovlivněny i teprve nedávno zavedeným „benefitním stropem“, který značí maximální zdanitelnou částku, kterou mohou zaměstnanci čerpat – tedy 21 983 Kč. V rámci ní se rozhodují nad svými prioritami.
Jaké benefity jsou letos populární?
Češi se během letošních prázdnin rozhodli věnovat více volného času cestování. Ať už zvolili dovolenou v tuzemsku nebo v zahraničí, tato kategorie se stala jasným favoritem. V kontextu útraty zaměstnaneckých benefitů zaznamenala nárůst o více než tři procentní body a dosáhla tak na 19 % podílu celkových benefitních výdajů v červnu, červenci a srpnu.
„S návratem inflace do normálu a obnovením růstu reálných mezd se lidem vrací dobrá nálada a jsou opět ochotni utrácet za radosti. Vidíme to na rekordních tržbách cestovních kanceláří za dovolené v zajímavých destinacích, aby si lidé po roce a půl krize pořádně odpočinuli. Vidíme i to, že lidé během léta častěji cestovali i po Česku, často vyjížděli zejména na prodloužené víkendy za památkami nebo do horských středisek, pro které je léto čím dál zajímavější sezónou a přizpůsobují tomu i svou nabídku vyžití,“ shrnuje nálady Čechů prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.
Vedle cestování zaznamenala nárůst i oblast sportu (+1,14 %) a kultury, především pak návštěvnost kin, která se i přes konkurenci streamovacích služeb stále drží v oblíbenosti (+ 0,29 %). Také útrata za nákup knih (+ 0,53 %) se stává stále populárnější. Navýšení zaznamenala rovněž oblast optiky, a to o celkem 1,18 procentního bodu. Dlouhodobě přitom platí, že za produkty pro péči o zrak utratí průměrný zaměstnanec zhruba desetinu svých benefitů.
Ačkoliv v letních měsících Češi přesunuli svůj zájem k cestování a volnočasovým aktivitám, nejpopulárnější a nejvyužívanější kategorií zůstalo zdraví. Využívání volnočasových benefitů se v tomto odvětví sice snížilo 6 procentních bodů z celkového rozpočtu, ale segment i přesto zůstává nejsilnějším z hlediska objemu útraty (48 %). V průměru sem tedy putuje zhruba každá druhá utracená koruna za benefity.
Co to znamená pro zaměstnavatele?
V porovnání s přechozími lety, které byly navíc poznamenány pandemií, je z dat vidět, že se zaměstnanci začínají opět zajímat o benefity, které nabízejí možnost aktivního odpočinku. Útratu odměn nad rámec platu preferují přizpůsobovat podle vlastních potřeb a ekonomických okolností. „Přestože můžeme v budoucích měsících očekávat, že se vlivem sezónnosti některé kategorie vrátí do původních čísel, potvrzuje se, že zaměstnanci vítají primárně možnost alokovat benefity tam, kde je zrovna potřebují. Je to jasný signál pro zaměstnavatele. Flexibilní benefity se stávají nejen nástrojem pro zvýšení spokojenosti zaměstnanců, ale také klíčovým prvkem pro budování atraktivního pracovního prostředí a zvýšení loajality zaměstnanců,“ dodává Aneta Martišková.
Útrata držitelů karet Edenred v měsících červen-srpen 2024
Edenred CZ
Edenred ČR pečuje o 700 000 každodenních uživatelů z řad zaměstnanců, kterým poskytuje služby v síti 57 000 partnerských provozoven. V oblasti digitalizace patří k lídrům na českém trhu. Stravenky a volnočasové benefity jsou k dispozici na jedné platební kartě Edenred Card. Karta umožňuje platbu mobilními aplikacemi Apple Pay a Google Pay. Čerpání benefitů je možné online díky platformě Edenred Benefity Café.
Edenred je přední digitální platforma pro služby a platby – a také každodenní společník pracujících, spojující přes 60 milionů uživatelů a 2 miliony partnerských provozoven ve 45 zemích prostřednictvím téměř 1 milionu firemních klientů.
Edenred nabízí specifická platební řešení pro konkrétní použití zaměřená na stravování (stravenky), motivaci (dárkové karty, platformy pro zapojení zaměstnanců), mobilitu (čerpací stanice, údržba, mýtné či parkovné) a firemní platby (virtuální karty).12 000 zaměstnanců společnosti Edenred usiluje o to, aby se svět práce stal propojeným ekosystémem, který se každým dnem stává bezpečnějším, efektivnějším a zodpovědnějším. V roce 2022 skupina díky svým globálním technologickým aktivům spravovala obchodní objem téměř 38 miliard EUR, zejména prostřednictvím mobilních aplikací, online platforem a karet. Edenred je zapsán na burze cenných papírů Euronext v Paříži a je součástí indexů CAC 40, CAC 40 ESG, CAC Large 60, Euronext 100, Euronext Tech Leaders, FTSE4Good a MSCI Europe.
Více informaci na: www.edenred.cz
Zprávy k cestování
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
26.09.2024 Technologický gigant Intel na kolenou! Co…
24.09.2024 XTB představuje Zlatana Ibrahimoviće jako…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Index STOXX 600 dosáhl rekordní úrovně: Pomohly mu čínské stimuly a zisky v luxusním sektoru*
Štěpán Křeček, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Miroslav Novák, AKCENTA
Utlumená aktivita v tuzemském výrobním sektoru pokračuje – PMI (září 2024)
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Richard Bechník, Swiss Life Select
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Kdy se vyplatí refinancovat hypotéku: Tipy pro správné rozhodnutí
Iva Grácová, Bezvafinance
Finanční gramotnost v digitální éře: Na co si dát pozor při používání online bankovnictví?
Miren Memiševič, Skupina Klik
Lukáš Raška, Portu
Nejdéle se vydělává na nový byt v Praze. Potřeba je 14,4 ročních platů
?
Okénko pro podnikatele
Pavel Macek, Credit Check
5 varovných signálů, které napoví, zda vaši klienti zaplatí včas