Vyplatí se dnes oslovit externího konzultanta, nebo vychovat kmenového zaměstnance?
Firmy denně čelí stovkám požadavků od svých zaměstnanců, jako jsou schvalování nákupů, onboarding nových pracovníků, IT podpora nebo kontrola kvality. S růstem firmy se tyto žádosti hromadí a jejich správa se stává složitější. Špatně nastavené procesy mohou vést k zastavení výrobní linky nebo zpoždění dodávek zákazníkům. Na trhu chybí kvalifikovaní administrátoři a architekti, kteří by tyto procesy správně nastavili a udržovali. Řešením může být pomoc zvenčí.
Narážíme na dva základní scénáře. V prvním je potřeba nahradit odcházejícího administrátora, architekta nebo jiného IT specialistu, za kterého se dlouho nedaří najít náhradu. U některých klientů trvá hledání několik měsíců až rok. Druhým jevem je provozní slepota. Po několika letech lidé ve firmách ztrácejí nadhled a schopnost se kriticky zamyslet i nad jednoduchými každodenními postupy. Zároveň se firmy soustředí na optimalizaci výrobních procesů, které znají nejlépe. Přitom opomíjejí ty podpůrné, jako údržba strojů a zařízení, kontrola kvality nebo zaškolení nových pracovníků.
Výzkumy dokládají, že největší úspory ve výrobních firmách přináší digitalizace a optimalizace právě těchto procesů. Například studie Industry 4.0 technologies for manufacturing sustainability* uvádí, že péče o podpůrné procesy může snížit provozní náklady o více než 30 % a eliminovat ztrátu prodejů o více než 60 %. V dnešní době je ale velmi těžké zaměstnat odborníka na procesní a technologické konzultace. Rychlým a ve výsledku i levnějším řešením může být výpomoc externisty, který navíc přináší nový pohled a inovativní řešení.
Přemýšlejte nad hodnotou
Samozřejmostí je pečlivý výběr externího konzultanta. Kromě důrazu na kvalitu je dobré myslet i na další dovednosti. Měl by být týmovým hráčem a jeho myšlení by mělo být v souladu s firemní kulturou. Konzultanty z MoroSystems Orchestra alokujeme na základě konkrétní hodnoty, kterou mají projektu přinést. V poslední době se zvyšuje poptávka po intenzivním zapojení našich konzultantů u klienta, a to až na úrovni plného úvazku.
Hledali jsme takový obchodní model, který naplní zákaznické očekávání, a zároveň zajistí, že naši konzultanti budou nadále plnohodnotnými členy našeho týmu, v kontaktu s naší firemní kulturou. V praxi to vypadá tak, že konzultant čtyři dny v týdnu pracuje na projektu u klienta a jeden den tráví s týmem Orchestra. Díky tomu sdílí zkušenosti s ostatními Atlassian experty a sleduje nejnovější technologie. Tento model zajišťuje, že konzultanti nejsou izolovaní a mohou se dále profesně i osobnostně rozvíjet. Až třetina našich konzultantů funguje tímto způsobem.
Konzultanti se dokážou rychle adaptovat a onboardovat, protože mají zkušenosti z různých firemních prostředí. Navíc disponují širokým spektrem znalostí a know-how z předcházejících projektů, díky čemuž jsou efektivnější a agilnější při řešení nových problémů. Zároveň platí, že se konzultant věnuje pouze jednomu projektu pro jednu firmu v daném období. To mu umožňuje se plně soustředit na jednu problematiku, téma a kontext.
Jan Špatenka, inovační stratég v MoroSystems Orchestra
*) https://www.mdpi.com/2227-9717/11/1/96
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
26.09.2024 Technologický gigant Intel na kolenou! Co…
24.09.2024 XTB představuje Zlatana Ibrahimoviće jako…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Index STOXX 600 dosáhl rekordní úrovně: Pomohly mu čínské stimuly a zisky v luxusním sektoru*
Štěpán Křeček, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Utlumená aktivita v tuzemském výrobním sektoru pokračuje – PMI (září 2024)
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři