Dovoz ojetin po červencovém nadechnutí opět klesá. Mírně se v srpnu snížila i nabídka na českém trhu
Podle nejnovějších dat Svazu dovozců automobilů bylo v srpnu do Česka dovezeno 11 740 ojetých osobních vozů, meziročně o 14 % méně. Jejich průměrné stáří dosáhlo 10 let a 6 měsíců, což je asi o 26 měsíců více, než bylo podle statistik inzertního motoristického portálu TipCars průměrné stáří ojetin nabízených českými prodejci. I na tuzemský trh s ojetinami však dolehla pověstná okurková sezóna. V srpnu tuzemští prodejci nabízeli meziročně o 4 % méně vozů. Podle ředitele TipCars Marka Knieži však můžeme s koncem prázdnin očekávat opětovné oživení.
Z dat zveřejněných Svazem dovozců automobilů (SDA) vyplývá, že v srpnu bylo v České republice registrováno celkem 11 740 importovaných ojetých osobních vozů. Oproti loňskému srpnu se jedná o více než 14% pokles. Dovezeno bylo o 1913 vozidel méně. Dále tak pokračuje trend propadajících se dovozů, který se u nás projevuje už od začátku roku. Za prvních 8 měsíců roku bylo do Česka dovezeno 95 856 ojetin, o 10 836 méně než ve stejném období v loňském roce.
„Tento vývoj jasně ukazuje na fakt, že dovozy ze zahraničí aktuálně nejsou pro zájemce o koupi ojetého vozu až tak zajímavé. Jednou z příčin může být, že cenový rozdíl mezi ojetinou v zahraničí a u nás už není tak velký a dovoz se tím pádem se všemi svými riziky nevyplatí,“ říká Marek Knieža, ředitel TipCars.
Ze statistik TipCars vyplývá, že v srpnu mírně klesl také počet ojetých vozů nabízených českými prodejci, a to jak v meziměsíčním, tak i meziročním srovnání. Oproti červenci bylo nabízeno o 2 % vozů méně, ve srovnání s loňským srpnem pak činil pokles 4 %. Podle Marka Knieži by však tato situace neměla mít dlouhé trvání.
„V srpnu se naplno projevila ‚okurková sezóna‘ a spolu s dovozem v tomto měsíci kleslo i množství ojetých osobních vozů nabízených českými prodejci. Dá se však očekávat, že s koncem prázdnin opět přijde oživení trhu,“ vysvětluje Marek Knieža.
Dobrou zprávou pro všechny zájemce o koupi ojetého osobního vozu je, že podle statistik TipCars došlo k mírnému poklesu průměrného nájezdu nabízených vozů. Zatímco v srpnu 2023 ukazovala ručička na přístrojové desce v průměru 124 599 kilometrů, vozy nabízené letos v srpnu měly průměrně najeto 122 973 kilometrů, tedy o 1 626 kilometrů méně.
Co naopak u ojetin nabízených českými prodejci meziročně mírně stouplo, je jejich průměrné stáří. Konkrétně meziročně vzrostlo o jeden měsíc a aktuálně tak dosahuje 8 let a 4 měsíců. I to je však výrazně méně ve srovnání se stářím importovaných ojetin. Podle nejnovějších údajů Svazu dovozců automobilů dosahovalo průměrné stáří ojetých osobních vozů, které byly v srpnu dovezené do České republiky, 10 let a 6 měsíců. To je asi o 26 měsíců více než v případě vozů nabízených na domácím sekundárním trhu.
„Při koupi ojetiny ze zahraničí je vždy na místě se mít na pozoru. Dovoz totiž rozhodně automaticky neznamená lepší výbavu, nižší cenu a celkově lepší kvalitu oproti tomu, co seženete u nás, jak si mnozí myslí. Data například jasně ukazují, že importovaná auta jsou výrazně starší než ta, která jsou nabízena u nás, což s sebou přináší řadu potenciálních problémů,“ dodává odborník.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
11.10.2024 RoboMarkets upravuje svůj evropský obchodní…
11.10.2024 Buďte v zisku. Využívejte řízení…
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ztracené dekády. Jak ustát nevyhnutelné výkyvy a vyjít z nich silnější
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Index STOXX 600 dosáhl rekordní úrovně: Pomohly mu čínské stimuly a zisky v luxusním sektoru*
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Richard Bechník, Swiss Life Select
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Iva Grácová, Bezvafinance
Finanční gramotnost v digitální éře: Na co si dát pozor při používání online bankovnictví?
Lukáš Raška, Portu
Nejdéle se vydělává na nový byt v Praze. Potřeba je 14,4 ročních platů