Španělsko pokročilo v digitalizaci zdravotnictví, chystá další investice
Technologie ve zdravotnictví, sektor známý jako MedTech, mají celosvětově rostoucí ekonomický a společenský dopad a rozvíjejí se i ve Španělsku. Digitalizace španělského zdravotnictví zahrnuje širokou škálu inovací, od elektronických zdravotních záznamů a telemedicíny až po využití umělé inteligence (AI) v diagnostice a léčbě.
Ilustrace: Shutterstock
Rostoucí poptávka po telemedicínských řešeních, nositelných technologiích a kyberbezpečnosti představuje významné obchodní příležitosti pro české podniky.
SPAIN UP NATION
Ve Španělsku hraje sektor MedTech stále důležitější roli, a to zejména díky rostoucím investicím do digitálního zdraví. Strategie Spain Up Nation nabízí přístup k financování, technologickým hubům a administrativní podpoře.
V posledních pěti letech země výrazně pokročila v digitalizaci zdravotnictví, zejména díky soukromým fondům. Pro období 2021-2026 se počítá s investicí z veřejných a soukromých zdrojů do digitálního zdraví ve výši 2,3 miliardy eur, přičemž Španělsko se snaží dohnat vyspělejší země, jako jsou Spojené státy nebo Austrálie. Španělsko se zaměřuje i na rozvoj technologií, jako je telemedicína a robotická chirurgie, a hledá způsoby, jak tyto inovace lépe integrovat do svého zdravotního systému, aby zlepšilo kvalitu péče a snížilo náklady.
OBROVSKÝ POTENCIÁL
Podle zprávy poradenské společnosti Iqvia má digitální zdravotnictví ve Španělsku obrovský potenciál. Tento sektor, který propojuje moderní technologie s medicínou, zaznamenává výrazný růst a slibuje přístupnější poskytování zdravotní péče. Španělsko klade důraz na zavádění elektronických zdravotních záznamů, telemedicínu, personalizovanou medicínu, využívání AI v rámci diagnostiky a prevenci nemocí i další digitální nástroje, které umožní lepší koordinaci péče a sdílení informací mezi poskytovateli zdravotní péče. Dalším důležitým aspektem strategie je implementace AI do zdravotnictví. Umělá inteligence se stává klíčovým nástrojem pro diagnostiku, predikci a prevenci nemocí, stejně jako pro optimalizaci zdravotnických procesů.
V rámci Digitální zdravotní strategie byly spuštěny tři projekty zaměřené na využití AI ve zdravotnictví: AI4HealthyAging, který se soustředí na včasné odhalení nemocí souvisejících se stárnutím, Tartaglia, zaměřený na zrychlení aplikace AI v národním zdravotnickém systému, a Dipcan, jehož cílem je pokrok v léčbě rakoviny.
PŘÍLEŽITOSTI PRO ČESKÉ FIRMY
Pro české firmy představuje španělský digitální zdravotní trh mnoho zajímavých příležitostí. Španělsko disponuje decentralizovaným zdravotnickým systémem, který umožňuje autonomním oblastem určovat regionální zdravotní politiky a financování. To vytváří prostor pro spolupráci s místními partnery a pro účast na veřejných zakázkách, což je cesta, jak české firmy mohou efektivně vstoupit na španělský trh.
Strategie Spain Up Nation dále podporuje inovace, technologický rozvoj a startupy a nabízí španělským i zahraničním firmám přístup k financování, technologickým hubům a administrativní podpoře. Tato iniciativa může českým firmám usnadnit expanzi na španělský trh a posílit jejich mezinárodní viditelnost.
Pokud jde o konkrétní příležitosti, lze vyzdvihnout zvýšenou poptávku po telemedicínských službách a aplikacích s tím spojených – vývoj a implementace telemedicínských platforem a řešení pro vzdálenou konzultaci s lékaři, monitorování pacientů na dálku a správa elektronických zdravotních záznamů. Další příležitostí jsou nositelné zdravotní technologie (wearables), jejichž poptávka roste spolu s trhem s chytrými hodinkami, fitness náramky a jinými nositelnými zdravotními zařízeními. V neposlední řadě stojí za zmínku také oblast kyberbezpečnosti, zapojení AI do zdravotnického systému a strojové učení v medicíně, Big Data a analýza dat, integrace zdravotnických systémů, virtuální a rozšířená realita (VR/AR) v medicíně, anebo celkově digitalizace a automatizace zdravotnických procesů.
Karolína Hasilová, Velvyslanectví ČR v Madridu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
26.09.2024 Technologický gigant Intel na kolenou! Co…
24.09.2024 XTB představuje Zlatana Ibrahimoviće jako…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Index STOXX 600 dosáhl rekordní úrovně: Pomohly mu čínské stimuly a zisky v luxusním sektoru*
Štěpán Křeček, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Utlumená aktivita v tuzemském výrobním sektoru pokračuje – PMI (září 2024)
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
?
Okénko pro podnikatele
Pavel Macek, Credit Check
5 varovných signálů, které napoví, zda vaši klienti zaplatí včas