Proč jsou některé koloběžky nelegální? Odpovědi v nové knize (Martin Podávka)
Kniha Na kolech a kolečkách z edice 30 tipů si dala za cíl srozumitelně popsat současnou „džungli“ pravidel, zákonů a vyhlášek pro provoz vozidel spadajících do oblasti mikromobility. Autory knihy jsou Martin Podávka (text), Martin Szabo (grafika a sazba) a také umělá inteligence Dall-E (ilustrace). Požádali jsme Martina Podávku o krátký rozhovor.
Jaký byl důvod vzniku knihy?
Za všechno může nový zákon 30/2024 o povinném ručení. Ten přinesl novou definici motorového vozidla, pro které musí být uzavřeno pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Zatímco dříve prakticky platilo, že množina vozidel s povinnou registrací se rovnala množině vozidel s povinností pojištění odpovědnosti, nová definice vše změnila.
Nově i některá vozidla bez povinnosti registrace a registrační značky musí mít povinné ručení, pokud splní požadavky zákona: rychlost nad 25 km/h nebo rychlost nad 14 km/h a zároveň váha nad 25 kg. Když ale pojišťovny a finanční poradci začali zjišťovat podrobnosti, objevila se celá řada otázek.
Zákon ale podmínky pojištění stanovuje jasně…
Ano, zákon jasně říká, která vozidla musí mít povinné ručení a která nemusí, například invalidní vozíky a elektrokola. Problém ale nastává v okamžiku, kdy se klient zeptá: když s touto koloběžkou způsobím škodu na silnici, zaplatí za mne pojišťovna škodu? Pojišťovna v okamžiku škody bude zkoumat, zda koloběžka byla schválena k provozu na veřejných komunikacích.
V tom okamžiku se ukázalo, jaká v Česku panuje neznalost předpisů ohledně provozu malých elektrických vozidel. Tak třeba koloběžky s rychlostí vyšší než 25 km/h již nejsou považovány za stejný dopravní prostředek jako jízdní kola, ale musí splnit požadavky pro vozidla kategorie L nebo Z. A ještě v červnu žádná koloběžka nesplňovala tyto požadavky, a tedy provoz všech koloběžek s rychlostí nad 25 km/h po silnici byl a je nelegální.
Jakým všem vozidlům a vozítkům se kniha věnuje?
Naším cílem bylo pokrýt prakticky všechna vozidla, která nepodléhají registraci nebo o kterých si to jejich majitelé myslí. Největší část knihy – 9 kapitol – je věnována koloběžkám. Zde někteří výrobci a dovozci v minulosti zcela ignorovali platné zákony, prodávali a prodávají koloběžky nesplňující požadavky pro legální provoz na silnicích.
Podobně velký prostor je věnován i kolům a elektrokolům. Zde je však situace zcela odlišná. Prakticky všichni výrobci respektují nastavená pravidla a nabízí elektrokola typu pedelec, která nemusí mít povinné ručení a lze je provozovat za stejných podmínek jako běžné jízdní kolo. A bohužel díky tomu, že v Česku není povolena jízda rychlých elektrokol speed-pedelec na cyklostezkách, je oficiální dovoz kol s rychlostí do 45 km/h do Česka nulový.
Zbylých 12 kapitol je věnováno elektromotorkám, jednokolkám a podobným samovyvažujícím dopravníkům, skateboardům a longboardům, invalidním a seniorským vozíkům. Nezapomněli jsme ani na majitele golfových vozíků a jezdce na kolečkových bruslích.
Hodně se mluví o různých podmínkách pro provoz malých elektrických vozidel v Česku a v zahraničí. Je i tato oblast součástí knihy?
Ano, ale vzhledem k rozsahu knihy omezeně. Alespoň pro sousední země (Německo, Rakousko, Polsko, Slovensko) jsme zařadili základní přehled pravidel pro elektrokoloběžky a elektrokola. Vždy však doporučuji si před cestou zjistit aktuální podmínky.
Například podmínky pro provoz elektrokoloběžek v Německu jsou tak přísná, že rakouská ÖAMTC doporučuje si vlastní elektrokoloběžku na dovolenou do Německa nebrat a raději si půjčit legální na místě. Důvodem je nutnost povinného ručení a třeba i existující databáze koloběžek splňující podmínky německého nařízení „Elektrokleinstfahrzeuge-Verordnung“.
Poslední otázka je jednoduchá, kde lze knihu získat?
Stejně jako všechny další knihy z edice „30 tipů“ lze knihu zdarma stáhnout na webu 30tipu.cz. https://www.30tipu.cz/ Budeme rádi za připomínky a náměty, které zohledníme v dalším vydání knihy v budoucnu. Již nyní mohu slíbit, že budeme sledovat aktuální kauzy ohledně schválení koloběžky s rychlostí až 80 km/h pro provoz na silnicích a kauzu soudce, který osvobodil opilého řidiče motorky s argumentem, že to byla (zjednodušeno) „jen malá motorka“.
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Pojištění:
Přečtěte si také:
Prezentace
11.10.2024 RoboMarkets upravuje svůj evropský obchodní…
11.10.2024 Buďte v zisku. Využívejte řízení…
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ztracené dekády. Jak ustát nevyhnutelné výkyvy a vyjít z nich silnější
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Index STOXX 600 dosáhl rekordní úrovně: Pomohly mu čínské stimuly a zisky v luxusním sektoru*
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Richard Bechník, Swiss Life Select
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Iva Grácová, Bezvafinance
Finanční gramotnost v digitální éře: Na co si dát pozor při používání online bankovnictví?
Lukáš Raška, Portu
Nejdéle se vydělává na nový byt v Praze. Potřeba je 14,4 ročních platů