Češi se pomalu osmělují k vyšší spotřebě. Tržby maloobchodu v červenci překonaly očekávání
Češi v červenci utráceli více, než se čekalo. Tržby maloobchodu narostly výrazněji, než se předpokládalo, jak v porovnání s loňským červencem, tak ve srovnání s letošním červnem, tedy meziměsíčně. Meziročně nárůst činil 4,5 procenta, když se čekal nárůst 3,9 procenta. Meziměsíčně zase šlo o 0,7procentní vzestup, když mnozí analytici mínili, že nebude ani poloviční.
I když mezi červnem a červencem došlo ke zhoršení spotřebitelské nálady obyvatelstva ČR, a to z dlouhodobě mírně nadprůměrné na dlouhodobě podprůměrnou úroveň, tento nepříznivý vývoj sentimentu reálná data ke spotřebě domácností tedy příliš nepotvrdily.
Češi se totiž více a více osmělují k nákupům a spotřebě. Stále mají, „kde brát“, neboť výrazný pokles reálných hrubých mezd uplynulých dvou let či tří let, prakticky nejvýraznější v zemích OECD, kompenzuje rozpouštění covidových úspor, zejména ze strany finančně lépe situovaných domácností. A také jej kompenzuje takzvané zrušení superhrubé mzdy, které od roku 2021 tlumilo zmíněný negativní dopad propadu reálných mezd, neboť v čistém vyjádření zaměstnancům v ČR zůstává v kapse více. Dosud si ale tyto peníze příliš neužili, neboť nejprve, v roce 2021, jim v tom bránily ještě covidové restrikce a uzavírky a v letech 2022 a 2023 zase dopady války na Ukrajině, zejména mimořádně vysoká inflace, drahé energie a související obavy z dalšího inflačního vývoje.
Teprve letošek tak – poprvé od roku 2019 – skýtá podmínky pro rozmáchlejší nákupy. Češi však ještě museli překonat obavy z dopadů konsolidačního balíčku, zavedeného od letošního ledna.
Meziročně Češi v červenci utráceli reálně více zejména za nepotravinářské zboží, ale také za potraviny a i pohonné hmoty. Relativně výrazný nárůst tržeb v oblasti nepotravinářského zboží, o takřka šest procent, svědčí o tom, že jsou ochotní utrácet za věci zbytnější povahy, jako je například kosmetika.
Lepší než očekávaný červencový růst maloobchodních tržeb je o to pozitivnějším výsledkem, neboť vývoj reálných mezd v letošním druhým čtvrtletí neoslnil. Přesto se budou ve zbytku letošního roku podmínky ke spotřebě zlepšovat, byť spíše mírně, a to kvůli postupnému růstu reálných mezd při nadále poměrně nízké inflaci a nízké míře nezaměstnanosti. A také kvůli pozvolna klesajícím úrokových sazbám, kterýžto vývoj zlevní hypotéky a vytvoří tlak na pokles úrokových sazeb spotřebitelských úvěrů. Za celý letošek by tak spotřeba domácností měla přidat reálně 2,1 procenta.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má více než 92 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 65 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na: www.trinitybank.cz
Výsledky firem - tržby, zisk
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
16.09.2024 Cena ropy je nejnižší za poslední 3 roky.
11.09.2024 Investiční pohled na Apple: Budou nové iPhony…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Snaha o navrácení lesku Barbie v době klesajícího prodeje. Barbie telefon jako tahák sezóny?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz