Hradec Králové připravuje významnou reformu v systému parkování ve městě. Přinést by měla především více míst pro rezidenty a lepší přehlednost parkování. Celý projekt je nyní ve fázi přípravy zadání studie, ze které vyplynou technické požadavky na samotný systém a návrhy řešení jednotlivých oblastí. Finance na studii na svém včerejším jednání schválili radní města, projednávat je bude i hradecké zastupitelstvo. Realizace projektu by mohla být zahájena v roce 2026, a to zejména v lokalitách na hranici zóny současného placeného parkování a na předměstích Hradce Králové.
„Na řadě míst, především na velkých sídlištích, v posledních letech poptávka po parkovacích místech výrazně převyšuje nabídku. Při budování těchto lokalit se nepočítalo s tím, že
domácnosti budou vlastnit dvě až tři
auta. Situaci nemůžeme řešit neustálou výstavbou nových parkovacích míst, protože v některých oblastech to kvůli charakteru území není ani možné. Proto jsme se rozhodli rozšířit naši spolupráci s ČVUT a začít koncepčně řešit systém městského parkování,“ uvádí náměstek primátorky pro oblast rozvoje města Lukáš Řádek.
Parkování v centrálních zónách v Hradci Králové je od
roku 2006 pod správou společnosti
ISP, se kterou město uzavřelo koncesní smlouvu na 30
let. Za vybrané
finance z parkování má společnost pro město vybudovat několik parkovacích
domů. Nyní je v přípravě parkovací
dům Rožberk na Slezském Předměstí. „Připravovaná změna se zaměří především na zóny, které nejsou pod správou
ISP. Vnímáme nevyhovující kapacitu parkování na sídlištích i situaci v ulicích na
hranici zóny současného placeného parkování. Jedním z
cílů studie tak bude garance parkovacích míst pro rezidenty,“ vysvětluje náměstek Řádek. Řešení by měla přinést připravovaná studie, na kterou schválili radní města
finance ve výši dvou
milionů korun. Částku musí na svém jednání posvětit ještě hradečtí zastupitelé. Finální cenu studie určí až výběrové řízení, které se město chystá vypsat na přelomu letošního
roku.
Ze studie vzejdou i zadávací podmínky pro realizaci celého projektu. Do něj bude zapojena i veřejnost. „Jednotlivé přístupy k regulaci parkování, které ze studie vzejdou, budeme komunikovat s veřejností. Chceme tím zajistit, že občané budou mít možnost se podílet na rozhodování a že prostředky získané z parkování budou transparentně využity tam, kde byly vybrány. Tento přístup je základem pro vytvoření fondu mobility, který umožní efektivně vracet
investice zpět do oblastí, které to nejvíce potřebují,“ dodává náměstek Řádek.
V rámci spolupráce s ČVUT na systému parkování řeší město se zástupci
vysoké školy i Zásady parkovací
politiky 2024+. „Jedná se o strategický dokument, který reflektuje obecné trendy v oblasti
dopravy v klidu u nás i v zahraničí a řeší aktuální
stav parkování v Hradci. Zásady parkovací
politiky představují dlouhodobou strategii a budoucí rozvoj parkování ve městě. Projednávat je budeme ještě v orgánech, tedy v radě i v
zastupitelstvu,“ doplňuje náměstek odpovědný za
dopravu Miroslav Hloušek.
Kateřina Rohlíčková
tisková mluvčí MmHK