Rozšíření metra ve Vídni nadále pokračuje. V Praze je dokončení trasy D zatím v nedohlednu
Síť Vídeňského metra je oproti Praze monstrózní a stejně jako v našem hlavním městě se nadále rozšiřuje. Jenže ve Vídni jdou práce o něco rychleji než u nás. Ve Vídni díky dostavbě dalšího úseku metra dojde k významnému vylepšení veřejné dopravy. Jaká je situace s dostavbou pražského metra D?
„Rozšíření sítě metra v centru města je klíčovým krokem pro rozvoj Vídně. Díky našim dlouholetým zkušenostem a špičkovému technologickému know-how v oblasti výstavby metra se podílíme na udržitelném zlepšování veřejné dopravní infrastruktury ve Vídni,“ říká Karl-Heinz Strauss, generální ředitel společnosti PORR.
Harmonogram prací je velmi náročný. Výstavba tunelů v centru města probíhá nepřetržitě 24 hodin denně. Asi čtyři kilometry tunelu budou vykopány pomocí razicího stroje metodou TBM a zbývající tři kilometry budou postaveny podle Nové rakouské tunelovací metody (NRTM).
Společnost Wiener Linien zdůrazňuje odborné schopnosti společnosti PORR: „Rozšíření metra ve Vídni je největším klimatickým projektem města. Vytvoří prostor pro 300 milionů nových cestujících a může ročně snížit emise CO2 o 75 000 tun. Projekt této velikosti lze realizovat jen se spolehlivými a zkušenými partnery, a proto jsme rádi, že jsme mohli spolupracovat s PORR,“ uvedl Helmut Schweiger, projektový manažer Wiener Linien.
Jak je na tom metro D v Praze?
Stejně jako Vídeň, i Praha v roce 2020 zahájila výběrové řízení na výstavbu nové linky metra D. Trasa má měřit 106 kilometrů a zahrnovat 10 stanic. O čtyři roky později však Praha dosáhla pokroku jen v podobě zahájení prvního úseku mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova, který má délku pouze 12 kilometrů.
Práce na druhé fázi výstavby, zahrnující úsek od Olbrachtovy po Nové Dvory a dále až po Depo Písnice, se zatím nerozběhly. Navzdory vyhlášené veřejné soutěži v roce 2022 nebylo zatím dosaženo úspěšného výsledku. DPP se rozhodl vyloučit cenově nejvýhodnější nabídku konsorcia vedeného společností PORR a usiluje o uzavření smlouvy s druhým v pořadí, konsorciem vedeným společností Subterra, i když je jejich nabídka o 22 miliard dražší.
„Nabídka konsorcia vedeného společností Subterra nesplňuje ani základní kvalifikační požadavky. Ani odborné reference personálu nebyly doloženy. Přesto se zadavatel snaží prosadit tuto nabídku, která měla být vyloučena již na začátku. Naše nabídka je kompletní a všechny reference byly ověřeny. Vyloučení z důvodu údajných chyb v harmonogramu je čistě účelové. Stavíme metro ve Vídni a Frankfurtu, máme za sebou mnoho úspěšných realizací po celém světě. Tento přístup jen zbytečně zdržuje zahájení klíčového projektu pro Prahu,“ komentuje situaci Dušan Čížek, generální ředitel společnosti PORR a.s.
Na začátku srpna DPP opět vybral nabídku konsorcia Subterra, přestože tato nabídka nebyla upravena a rozhodnutí je téměř totožné s dřívějším, které zadavatel sám zrušil. Konsorcium vedené společností PORR proti tomuto rozhodnutí podalo námitku, která pravděpodobně opět skončí u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Zahájení druhé fáze výstavby metra D tak stále zůstává nejisté.
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
26.09.2024 Technologický gigant Intel na kolenou! Co…
24.09.2024 XTB představuje Zlatana Ibrahimoviće jako…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Utlumená aktivita v tuzemském výrobním sektoru pokračuje – PMI (září 2024)
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ocelářská krize v Číně: Ceny železné rudy čelí prudkému oslabení
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři