Ekonomické příležitosti pro české firmy na letních olympijských hrách v Los Angeles 2028
26.08.2024 / 21:21 | Aktualizováno: 26.08.2024 / 21:44
Zatímco se sportovní svět sotva rozloučil s olympijskými hrami v Paříži, v Los Angeles již probíhají v plném proudu přípravy na ty další, které se za čtyři roky odehrají právě v nejlidnatějším městě státu Kalifornie. Celkem se zde letní olympijské hry konaly již dvakrát a ty poslední, v roce 1984, patřily k ekonomicky nejúspěšnějším v historii olympijských her. Kalifornie a hlavně její firmy proto očekávají další ekonomický úspěch.
Pro české firmy představují olympijské hry v Los Angeles skvělou příležitost, jak se představit a následně expandovat na americký trh.
Letní olympijské hry v roce 1984 přinesly městu Los Angeles v přepočtu na dnešní hodnotu přibližně 6 miliard dolarů, očekává se tak další ekonomický úspěch. Po 44 letech se letní olympijské hry vrací do Los Angeles a pro české firmy a obchodníky se tak nabízí skvělá příležitost nabídnout svoje zboží a služby.
Již do samotných příprav olympijských her se mohou zapojit čeští dodavatelé a stavební firmy, město totiž posiluje svoji infrastrukturu, rozšiřuje autobusovou flotilu o polovinu, buduje novou linku metra a celkově rozšiřuje síť městské hromadné dopravy (např. stavba Inglewood Transit Connector za celkovou odhadovanou cenu cca 2 miliardy dolarů). Dále je v plánu renovace již existujících stadionů a konvenčních center. Například v létě 2024 rada města Los Angeles schválila plán renovace Downtown Convention Center za 54 milionů dolarů s tím, že projekt se dle propočtů může v následujících 30 letech vyšplhat na 5 miliard dolarů. V oblasti rekonstrukce stadionů se nabízí příležitosti pro české stavební a další firmy zejména v roli subdodavatelů.
Velkou roli bude na olympijských hrách mít i IT. České firmy tak mohou nabídnout svoje služby v odvětví kybernetické bezpečnosti, správy dat, sportovní analytiky či chytrých funkcí sportovišť a dalšího zázemí her.
Los Angeles se stane významnou destinací pro české turisty a sportovní fanoušky, příležitosti se tím pádem objeví i v cestovním ruchu. České cestovní kanceláře mohou zprostředkovat nejen lístky na sportovní události, ale také ubytování a letenky.
Při každých olympijských hrách je klíčová role marketingu a PR, zde se naskýtá šance pro české marketingové firmy. Naopak české značky mohou zvážit možnosti sponzoringu a propagovat tak svůj brand v rámci olympijských her, např. mohou podporovat jednotlivé sportovce, celé olympijské týmy nebo organizace spojené s konáním her. S tím je úzce spojena i role zábavního průmyslu a kultury, kde uplatnění mohou najít i čeští umělci.
V neposlední řadě mohou olympijské hry využít i české gastronomické firmy, které nabízejí catering. V Kalifornii existuje vysoká poptávka po malých pivovarech a tzv. craft beers. Pro české pivovary se nabízí mimořádná příležitost k rozšíření své působnosti nebo k proniknutí na americký trh.
Pro české firmy se jako platforma pro zapojení do organizace OH 2028 nabízí hned několik možností. Hlavním organizátorem je nezisková agentura LA28 (la28.org), která nabízí jak možnosti zaměstnání, tak spolupráce. Další neziskovou agenturou je Global LA, ta byla vytvořena úřadem starostky Los Angeles a jejím cílem je propagace možností pro zahraniční obchodní partnery. Funguje tak jako most mezi místními organizacemi a zahraničními investory a obchodníky. Současná starostka Los Angeles Karen Bass ujistila v nedávném interview, že hlavním cílem propagace možností obchodní spolupráce v rámci OH 2028 je přilákat firmy z oblasti udržitelného rozvoje a maloobchodníky. Město investuje do této agentury půl milionu dolarů ročně a snaží se tak využít OH 2028 jako platformu pro přilákání nových obchodních partnerů ze zahraničí s tím, že se nebrání pokračování spolupráce i po ukončení OH. Nápomocná může být i databáze firem a obchodů Compete4LA, díky ní mohou CZ exportéři najít místní partnery před i po OH 2028.
České firmy mají širokou škálu příležitostí, jak využít letní olympijské hry v Los Angeles v roce 2028 k posílení značky, rozšíření trhu a navázání nových obchodních vztahů zejména v oblastech jako je marketing a PR, export zboží a služeb, marketing a kulturní, umělecké a mediální aktivity.
Dominik Pavlata, stážista Generálního konzulátu v Los Angeles
Petr Kašička, ekonomický diplomat Generálního konzulátu v Los Angeles
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- 2028 - rok 2028. Co nového bude v roce 2028?
- Poděbradova 2028, adresa v objektu Dvůr Králové nad Labem 2028,2029,2030 na parcele st. 2626 v KÚ Dvůr Králové nad Labem, KÚ Dvůr Králové nad Labem
- Železničářů 2028, adresa v objektu Nymburk 2028 na parcele st. 2610 v KÚ Nymburk, KÚ Nymburk
- § 2028 paragraf 2028 - Nový občanský zákoník č. 89/2012 Sb.
- Přemyslovců 2028/47a, adresa v objektu Mariánské Hory 2028, Ostrava na parcele st. 54/2 v KÚ Mariánské Hory, KÚ Mariánské Hory
- náměstí Generála Píky 2028/4, adresa v objektu Východní Předměstí 2025,2026,2027,2028,, Plzeň na parcele st. 2302/5 v KÚ Plzeň, KÚ Plzeň
- Braunerova 2028, adresa v objektu Roztoky 2028 na parcele st. 2443/291 v KÚ Roztoky u Prahy, KÚ Roztoky u Prahy
- Pod Slavičkou 2028/24, adresa v objektu Kuřim 2028 na parcele st. 3204/160 v KÚ Kuřim, KÚ Kuřim
- Sobědruhy 2028, Teplice, adresa v objektu Sobědruhy 2028, Teplice na parcele st. 188/66 v KÚ Sobědruhy, KÚ Sobědruhy
- Erbenova 2028, adresa v objektu Kladno 2028 na parcele st. 1711 v KÚ Kladno, KÚ Kladno
- Okružní 2028, adresa v objektu Tachov 2028 na parcele st. 2713/33 v KÚ Tachov, KÚ Tachov
- 9. května 2028, adresa v objektu Podlusky 2028, Roudnice nad Labem na parcele st. 122 v KÚ Podlusky, KÚ Podlusky
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?