Stěhování lidí do měst, nákupy
potravin online či zvyšující se poptávka po
službách rychlého doručování. To vše povede do
roku 2030 podle analýzy Future of the Last Mile Ecosystem k nárůstu zájmu o kurýrní
služby v centrech měst o 78 %. V důsledku toho mohou vzrůst
emise CO2 ve stovce největších městech
světa až o 30 %. Jako jedno z řešení navrhují autoři analýzy pro doručování ve městech větší elektrické dodávky či elektrokola, které by mohly
emise skleníkových plynů ve městech podstatně snížit.
Růst poptávky po rychlém doručení v centrech měst povede do
roku 2030 ke zvýšení počtu doručovacích vozidel až o 36 %. Pokud se bude jednat o dodávky se
spalovacími motory, povede to k většímu množství emisí a dopravních zácp. V těch mohou
obyvatelé měst do
roku 2030 strávit v průměru o 11 minut denně déle. Autoři studie proto jako jedno z řešení navrhují větší využívání elektrických užitkových vozů či elektrokol ve městech. „
České firmy podíl užitkových vozidel na alternativní pohony zvyšují. Podle aktuálního průzkumu Arval Mobility Observatory
2024 využívá 7 %
firem u svých dodávek alespoň jednu z variant alternativních pohonů, tedy plně elektrická vozidla, nebo dodávky jezdící na
vodíkové palivové články a 11 %
firem o užitkových vozidlech s těmito pohony uvažuje v následujících třech letech. Pozice
českých firem se letos zlepšila, byť v celoevropském kontextu jsme spíše ve spodních příčkách žebříčku,“ konstatuje šéf konzultant a odborník na
elektromobilitu společnosti Arval CZ Tomáš Kadeřábek.
Ve využívání elektrických a
vodíkových dodávek vede v
Evropě již několik
let Norsko. Průzkum Arval Mobility Observatory
2024 ukazuje, že již 34 % dotazovaných tamních
firem jednu z těchto
technologií ve flotile užitkových vozidel využívá a dalších 30 % o tom uvažuje v příštích třech letech. Právě vyšší využívání elektrických užitkových vozidel by mohlo vést ke
snížení emisí CO2 ve městech o 16 až 24 %.
České firmy chtějí s „čistými“ dodávkami ušetřit za provoz.
Firmy v Česku chtějí podle průzkumu Arvalu ušetřit s dodávkami na
elektřinu či
vodík za provoz svých vozových parků. Uvedla to takřka polovina dotazovaných společností, které o těchto vozidlech uvažují. „
České firmy chtějí „čisté“ dodávky kvůli provozním úsporám stále více. Jako nejsilnější argument pro jejich pořízení to uvedlo 47 % dotazovaných
firem. Dalším důvodem k pořízení jsou pak požadavky na ESG a image společnosti. Naopak překážkou je stále
vysoká pořizovací cena těchto vozidel či firemní prostory, které nejsou vybavené dobíjecími stanicemi. Firmám proto poskytujeme při přechodu na čistou mobilitu poradenství a řešíme s nimi, jaké složení vozového parku pro ně dává v tuto chvíli smysl a kam by se mohlo vyvinout například v horizontu 5
let,“ upřesňuje Kadeřábek z Arvalu.
Nárůst poptávky po rychlém doručení, se kterým mohou být spojené zvýšené
emise, začínají řešit i samotné doručovací
služby. Snižování emisí ve městech vnímá jako svou prioritu lídr q-commerce, společnost foodora. „
Elektromobilitu a udržitelnost podporujeme dlouhodobě. Vysoce efektivní jsou pro krátké trasy kola, na kterých se kurýři vyhnou dopravním zácpám a zároveň nezatěžují
dopravu a neznečišťují ovzduší. Z plně elektrických dopravních prostředků naši partnerští kurýři nejčastěji využívají elektroskútry. Náklady na jejich pořízení jsou nižší než u
elektromobilu a jsou také rychleji nabité a připravené k provozu. Spolupracujeme s řadou partnerů, kteří prodávají či pronajímají elektrokola a elektrické skútry za zvýhodněné ceny, které poskytují našim partnerským kurýrům,“ říká Richard Dirbák, šéf logistiky společnosti foodora.