(Kurzy.cz)
Robotaxi v USA vozí týdně již více než 100 tisíc platících zákazníků. Waymo navíc představila novou generaci
O robotaxi je v mediálním prostředí slyšet především v souvislosti se společností Tesla. Nicméně dlouhodobě je evidentně napřed konkurenční gigant Alphabet, který již před třemi lety začal dané služby reálně nabízet uživatelům. Tedy konkrétně dceřiná společnost Waymo zaměřená právě na samořídící vozy. Ta v týdnu představila šestou generaci svých autonomních taxíků a vzápětí také oznámila pokoření dalšího milníku. Její autonomní vozy dosavadní páté generace, postavené na Jaguaru I-PACE, uskutečnily během jednoho týdne již více než 100 tisíc jízd se zákazníky. Tedy vlastně nedlouho poté, co pro svou poskytovanou službu „Waymo One“ firma dále rozšířila možné oblasti taxi jízdy ve Phoenixu, ale také v San Franciscu a Los Angeles. Nárůst počtu platících zákazníků zkrátka letos více nabírá na tempu. Před měsícem Waymo oznámila, že historicky takto realizovala již více než 2 miliony jízd.
Jak jsme v roce 2022 přiblížili v článku, Waymo tehdy představila ve spolupráci s čínským automobilovým koncernem Geely studii autonomního vozu již s méně nápadnými hardwarovými prvky. Nyní po zhruba 2 letech odtajněný koncernový minivan Zeekr není studii příliš vzdálen. Každopádně tento elektromobil má být podstatně levnější než předchozí vozy. Technologie Waymo v nich totiž v porovnání nově obsahuje podstatně méně prvků, přitom poskytují větší rozlišení „vidění“, dosah, výpočetní výkon a umožňují další funkce.
Zeekr (zdroj: Waymo)
Díky 13 kamerám, 4 lidarům, 6 radarům a řadě externích zvukových přijímačů (EAR) vůz zkrátka poskytuje „řidiči“ vidění v celém okolí vozidla až do vzdálenosti 500 metrů. A to nejen ve dne, ale i v noci potažmo za různých povětrnostních podmínek. Tedy i v extrémních vedrech, mlze, dešti či krupobití. Díky dřívějším zkušenostem vlivu především zimního počasí na hardware, kdy se dané prvky špiní/mlží, Waymo zavedla preventivní opatření pro každý senzor, aby si vždy zachoval přehled o svém okolí. Ať už projíždí po rozbahněné texaské silnici, nebo pracuje v mrazu. Dle firmy senzory disponují značnou rezervou, aby zajistili spolehlivý výkon i v nepříznivých podmínkách.
Elektrický minivan Zeekr je navržen tak, aby byl nejen technologicky vyspělý, ale také pohodlný. Prostorný interiér s nízkým nástupním prahem a vysokým stropem má poskytnout více místa pro nohy či lepší přístupnost pro různé typy cestujících. Nicméně Waymo vůz jinak zatím blíže nepředstavila, resp. ani například nespecifikovala plán jeho nasazení v provozu.
Zeekr (zdroj: Waymo)
Page Lawrence a Sergey Brin, coby zakladatelé společnosti Google (nyní Alphabet), začali do segmentu samořídících vozů investovat již v předminulé dekádě. Společnost Waymo se totiž do vývoje pustila již v roce 2009. Jistě značně perspektivní byznys nicméně zatím přináší stále jen ztráty, potažmo potřebu nemalého kapitálu na vývoj. Naposledy v červenci společnost Alphabet oznámila, že Waymu poskytne další injekci. Tentokrát 5 mld. USD. Do firmy dlouhodobě míří investice, naposledy 2,5 mld. USD v roce 2021 i od „externích“ investorů. Prostředky tehdy poskytly například společnosti Fidelity, Andreessen Horowitz, AutoNation či Canada Pension Plan Investment.
Jak technologie Waymo reaguje na některou krizovou dopravní situaci, lze shlédnout níže.
V oblasti financí se pohybuje od dob kupónové privatizace, takže již 30 let. Pracoval na různých pozicích u obchodníků s cennými papíry, aby u nich následně zakotvil především jako analytik. Dlouhodobě své názory prezentuje ve sdělovacích prostředcích. Vyznavač tradičních hodnot kapitalismu, resp. naopak kritik většiny nestandardních zásahů do ekonomik ze strany vlád a centrálních bank.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
26.09.2024 Technologický gigant Intel na kolenou! Co…
24.09.2024 XTB představuje Zlatana Ibrahimoviće jako…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Index STOXX 600 dosáhl rekordní úrovně: Pomohly mu čínské stimuly a zisky v luxusním sektoru*
Štěpán Křeček, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Miroslav Novák, AKCENTA
Utlumená aktivita v tuzemském výrobním sektoru pokračuje – PMI (září 2024)
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Richard Bechník, Swiss Life Select
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Kdy se vyplatí refinancovat hypotéku: Tipy pro správné rozhodnutí
Iva Grácová, Bezvafinance
Finanční gramotnost v digitální éře: Na co si dát pozor při používání online bankovnictví?
Miren Memiševič, Skupina Klik
Lukáš Raška, Portu
Nejdéle se vydělává na nový byt v Praze. Potřeba je 14,4 ročních platů