Průzkum REBR: Umělá inteligence přináší změny na pracovišti, pravidelně ji využívá každý sedmý zaměstnanec. Mladší muži ji vítají, starší ženy z regionů jsou opatrnější
Umělá inteligence se stává nedílnou součástí českého pracovního prostředí, kde ji v současnosti pravidelně využívá každý sedmý zaměstnanec. Tento trend je výrazný zvlášť u mladších generací a z mezi muži, kteří AI vnímají pozitivně a očekávají její významný vliv na svou práci. Na druhé straně ženy ve vyšším věku, především z regionů, často vyjadřují obavy z negativních dopadů AI. K rozdílům přispívají jak demografické, tak geografické faktory, což vyžaduje zvýšenou pozornost zaměstnavatelů.
Podle výsledků průzkumu Randstad Employer Brand Research 2024 (zkráceně REBR) se umělá inteligence stále více integruje do pracovních procesů v České republice. Pravidelně AI využívá každý sedmý zaměstnanec, nejvíce mezi muži generace Z (20 %) a mileniály (15 %), kteří již dnes s AI běžně pracují a vnímají její přínosy. Naproti tomu starší ženy z regionů se často obávají, že AI přinese více problémů než výhod, což naznačuje potřebu citlivého přístupu při jejím zavádění na pracovištích.
Většina respondentů očekává, že v příštích pěti letech umělá inteligence výrazně ovlivní jejich pracovní život. Nejčastěji se v tomto smyslu vyjadřují zástupci generace Z (69 %), muži (60 %) a vysokoškolsky vzdělaní zaměstnanci (64 %). „Více než polovina zaměstnanců očekává, že AI bude mít v následujících pěti letech významný dopad na jejich práci. Tento trend je zvlášť patrný mezi lidmi, kteří již s AI pracují,“ komentuje výsledky průzkumu REBR Martin Jánský, generální ředitel společnosti Randstad. „Zaměstnavatelé by měli využít této příležitosti k tomu, aby zaměstnance připravili na nadcházející změny a zajistili, že AI bude vnímána jako pozitivní nástroj pro zlepšení pracovních podmínek, výkonnosti i příjmů,“ říká Martin Jánský. „Používání umělé inteligence je často omezeno nejen genderem a pracovní pozicí, ale také finančními možnostmi. České verze AI jsou většinou placené, což může bránit jejich širšímu využití, pokud zaměstnavatelé neposkytnou svým zaměstnancům potřebnou podporu,“ doplňuje Kateřina Haring, čestná prezidentka Českomoravské asociace podnikatelek a manažerek.
Obecně je umělá inteligence na pracovišti vnímána převážně neutrálně až pozitivně. Podle průzkumu REBR více než 36 % zaměstnanců očekává, že AI bude mít pozitivní dopad na jejich spokojenost v práci, zatímco 43 % vnímá její dopad jako neutrální. „Pozitivní vnímání AI je zastoupeno především mezi muži, a to ze 40 %. Naproti tomu ženy, především starší generace z regionů, mají větší obavy z jejího negativního dopadu,“ vysvětluje Martin Jánský. Doplňuje, že negativní přístup k AI má 12 % respondentů.
S rostoucím využíváním AI na pracovišti by zaměstnavatelé měli věnovat zvýšenou pozornost postojům zaměstnanců k novým technologiím. „Firmy by měly aktivně pracovat na informovanosti zaměstnanců o výhodách AI a jejím potenciálu zlepšit pracovní podmínky. Správná komunikace může výrazně přispět k přijetí AI a zmírnit obavy, které panují zejména mezi staršími zaměstnankyněmi v regionech,“ doporučuje Martin Jánský. „Nedůvěra v AI je pochopitelná, lidé se často obávají toho, co neznají. Proto je důležité ukázat, jak AI funguje, a vysvětlit její výhody, aby se z ní nestal strašák, ale naopak nástroj, který může přinést nové příležitosti,“ dodává Kateřina Haring. „Pro zlepšení konkurenceschopnosti naší země by měla být AI využívána co nejvíce, což povede k vzniku nových produktů a služeb, inovacím a zvýšení přidané hodnoty naší ekonomiky,“ uzavírá.
O průzkumu REBR
Personální agentura Randstad již od roku 2018 zahrnuje Českou republiku do svého globálního průzkumu Randstad Employer Brand Research, zkráceně REBR. Tento výzkum značky zaměstnavatele je založený na vnímání široké veřejnosti a zahrnuje více než 173 000 respondentů z 32 zemí po celém světě. V České republice se průzkumu v roce 2024 zúčastnilo 4 821 respondentů ve věku od 18 let. Průzkum se zaměřuje na preference zaměstnanců a pomáhá firmám zlepšovat jejich značku zaměstnavatele.
Randstad
Společnost Randstad je globálním lídrem v segmentu HR služeb, specializuje se na řešení v oblasti flexibility práce a poskytování personálně poradenských služeb. Podporuje lidi a podniky v dosažení jejich skutečného potenciálu. Věří, že nejlépe se toho dá dosáhnout spojením lidského přístupu s využitím nejmodernějších technologií a aby poskytovala správná řešení ve správný okamžik, využívá jedinečnou kombinaci Tech a Data. Portfolio služeb, které společnost Randstad nabízí, zahrnuje klasické agenturní zaměstnávání a vyhledávání pracovníků na hlavní pracovní poměr, in-house řešení, 'exec'utive search a komplexní řešení v oblasti HR.
Společnost Randstad N.V., která byla založena v roce 1960 se sídlem v Diemen (Nizozemsko), je kótována na NYSE Euronext Amsterdam. V roce 2022 měl Randstad 46 000 vlastních zaměstnanců a vytvořil příjmy v hodnotě 27,6 miliard eur. Společnost, působící ve 39 zemích celého světa, pomohla v roce 2022 najít smysluplné zaměstnání téměř 2 000 000 uchazečů u 230 000 klientů.
V České republice poskytuje společnost Randstad služby v oblasti agenturního zaměstnávání, procesního řízení lidských zdrojů a vyhledávání zaměstnanců na stálé úvazky prostřednictvím 21 pracovišť a sítě 170 konzultantů.
Více informaci na: www.randstad.cz
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Práce:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
26.09.2024 Technologický gigant Intel na kolenou! Co…
24.09.2024 XTB představuje Zlatana Ibrahimoviće jako…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Utlumená aktivita v tuzemském výrobním sektoru pokračuje – PMI (září 2024)
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ocelářská krize v Číně: Ceny železné rudy čelí prudkému oslabení
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři