Maloobchod roste, ale neoslňuje
Tuzemské maloobchodní tržby v průběhu června oproti předchozímu měsíci narostly o 0,7 %, což odpovídá meziročnímu růstu o 4,4 %. Tento výsledek je téměř přesně v souladu s očekáváním trhu a nepředstavuje tedy překvapení. Zároveň statistici zrevidovali květnový údaj, který namísto původně udávaného meziměsíčního poklesu o 0,1 hlásí pokles o 0,5 %.
V meziročním srovnání vykázal nejsvižnější růst prodej kosmetických a toaletních výrobků (18,9 %), s odstupem pak následuje kategorie farmaceutického a zdravotnického zboží (6,4 %), potravin a pohonných hmot (shodně 2,5 %). Naopak pokles hlásí prodejci výrobků pro domácnost (-2,9 %), výrobků pro kulturu a rekreaci (-0,5 %) a jen těsně nad nulou se drží obchod s oděvy a obuví (0,2 %).
Meziměsíčně tržby narostly u kosmetických a toaletních výrobků (2,3 %), oděvů a obuvi (2,0 %) či počítačového a komunikačního vybavení (1,2 %). Neslavně si naopak vedli prodejci potravin (-0,8 %), výrobků pro domácnost (0,4 %), výrobků pro kulturu a rekreaci (0,4 %) či farmaceutického a zdravotnického zboží (0,4 %).
Naděje původně vkládaného do letošního dynamického
oživení spotřebitelské poptávky se zatím příliš nenaplňují. Meziroční
nárůsty tržeb sice vypadají relativně slušně, ovšem to vyplývá pouze z efektu
nízké srovnávací základny loňského roku. Meziměsíčně k žádným razantním
nárůstům nedochází a jeden slušný výsledek bývá následován naopak zklamáním. V
souhrnu pak od začátku letošního roku reálné maloobchodní tržby přidaly pouze
1,1 %, což skutečně nelze označit za rozkvět. Ještě pochmurněji vypadá
historické srovnání, podle kterého si Češi aktuálně z obchodů odnášejí
zhruba stejně zboží jako v březnu roku 2019, tedy před více než pěti lety. K
hodnotám z předpandemického ledna 2020 jim pak stále chybí citelná 3 procenta.
To vše navzdory obnovenému růstu reálných mezd a nadále mizivé míře
nezaměstnanosti. Vysvětlení lze patrně hledat v psychologických faktorech,
jelikož ekonomická důvěra domácností v uplynulém čtvrtletí setrvale klesala
a dostala se zpět pod svůj dlouhodobý průměr, tedy do pásma „blbé nálady“.
I přesto očekáváme, že tržby obchodníků budou ve zbytku letošního roku postupně
narůstat, ovšem na žádné velké po-krizové žně to nevypadá. V souhrnu by
maloobchod letos mohl vykázat meziroční růst kolem 4 procent, ovšem pouze díky
tomu, že se srovnáváme s velmi slabým rokem 2023.
Vít Hradil
hlavní ekonom
Společnost CYRRUS, a.s., je licencovaným obchodníkem s cennými papíry a jednou z největších investičních společností v České republice. Mimo investičních služeb na míru každému investorovi nabízí CYRRUS i korporátní služby jako firemní poradenství, management emise dluhopisů vaší firmy, služby depozitáře fondů kvalifikovaných investorů nebo realizaci měnových konverzí a zahraničních plateb za výhodných podmínek.
V roce 2020 společnost oslavila výročí 25 let svého působení na kapitálových trzích.
Více informaci na: www.cyrrus.cz
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
04.09.2024 Akciové portfolio Tomáše Vranky: Alphabet má…
02.09.2024 Nvidia opět překonala očekávání! Investoři…
29.08.2024 Změny v povinném ručení se blíží. Řidiči,…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Ropa padá na roční minima! Kam až poklesnou ceny pohonných hmot?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz