Maloobchod roste, ale neoslňuje
Tuzemské maloobchodní tržby v průběhu června oproti předchozímu měsíci narostly o 0,7 %, což odpovídá meziročnímu růstu o 4,4 %. Tento výsledek je téměř přesně v souladu s očekáváním trhu a nepředstavuje tedy překvapení. Zároveň statistici zrevidovali květnový údaj, který namísto původně udávaného meziměsíčního poklesu o 0,1 hlásí pokles o 0,5 %.
V meziročním srovnání vykázal nejsvižnější růst prodej kosmetických a toaletních výrobků (18,9 %), s odstupem pak následuje kategorie farmaceutického a zdravotnického zboží (6,4 %), potravin a pohonných hmot (shodně 2,5 %). Naopak pokles hlásí prodejci výrobků pro domácnost (-2,9 %), výrobků pro kulturu a rekreaci (-0,5 %) a jen těsně nad nulou se drží obchod s oděvy a obuví (0,2 %).
Meziměsíčně tržby narostly u kosmetických a toaletních výrobků (2,3 %), oděvů a obuvi (2,0 %) či počítačového a komunikačního vybavení (1,2 %). Neslavně si naopak vedli prodejci potravin (-0,8 %), výrobků pro domácnost (0,4 %), výrobků pro kulturu a rekreaci (0,4 %) či farmaceutického a zdravotnického zboží (0,4 %).
Naděje původně vkládaného do letošního dynamického
oživení spotřebitelské poptávky se zatím příliš nenaplňují. Meziroční
nárůsty tržeb sice vypadají relativně slušně, ovšem to vyplývá pouze z efektu
nízké srovnávací základny loňského roku. Meziměsíčně k žádným razantním
nárůstům nedochází a jeden slušný výsledek bývá následován naopak zklamáním. V
souhrnu pak od začátku letošního roku reálné maloobchodní tržby přidaly pouze
1,1 %, což skutečně nelze označit za rozkvět. Ještě pochmurněji vypadá
historické srovnání, podle kterého si Češi aktuálně z obchodů odnášejí
zhruba stejně zboží jako v březnu roku 2019, tedy před více než pěti lety. K
hodnotám z předpandemického ledna 2020 jim pak stále chybí citelná 3 procenta.
To vše navzdory obnovenému růstu reálných mezd a nadále mizivé míře
nezaměstnanosti. Vysvětlení lze patrně hledat v psychologických faktorech,
jelikož ekonomická důvěra domácností v uplynulém čtvrtletí setrvale klesala
a dostala se zpět pod svůj dlouhodobý průměr, tedy do pásma „blbé nálady“.
I přesto očekáváme, že tržby obchodníků budou ve zbytku letošního roku postupně
narůstat, ovšem na žádné velké po-krizové žně to nevypadá. V souhrnu by
maloobchod letos mohl vykázat meziroční růst kolem 4 procent, ovšem pouze díky
tomu, že se srovnáváme s velmi slabým rokem 2023.
Vít Hradil
hlavní ekonom
Společnost CYRRUS, a.s., je licencovaným obchodníkem s cennými papíry a jednou z největších investičních společností v České republice. Mimo investičních služeb na míru každému investorovi nabízí CYRRUS i korporátní služby jako firemní poradenství, management emise dluhopisů vaší firmy, služby depozitáře fondů kvalifikovaných investorů nebo realizaci měnových konverzí a zahraničních plateb za výhodných podmínek.
V roce 2020 společnost oslavila výročí 25 let svého působení na kapitálových trzích.
Více informaci na: www.cyrrus.cz
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI