Internet vládne domácímu červnovému maloobchodu
Při detailnějším pohledu na jednotlivé oblasti v maloobchodním sektoru zjistíme, že meziročně rostly tržby napříč jednotlivými oddíly, za nepotravinářské zboží se zvýšily o 6,4 % a za potraviny i za pohonné hmoty o 2,5 %. V případě nepotravinářského zboží a pohonných hmot se jedná o vyšší růst tržeb než v květnu, naopak u potravin byl evidován ve srovnání s předchozím měsícem mírný pokles. To může znamenat, že lidé jsou stále velmi opatrní, pečliví při nákupu tohoto základního zboží a více dbají na to, aby potravinami zbytečně neplýtvali. Extrémní inflace změnila spotřebitelské chování, na což musely reagovat i obchody svou cenovou politikou, kdy pozorujeme v průběhu celého letošního roku velmi příznivý vývoj cen potravin. Pro obchodní řetězce může být nyní obtížnější navyšovat své marže, protože zákazníci se stali ještě citlivějšími na cenu výrobků. Zaměříme-li se na prodejny dle prodávaného sortimentu, opětovně největší nárůst je zaznamenán u prodejců s kosmetickými a toaletními výrobky (+18,9 %). Solidní růst evidují také prodejci s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (+6,4 %). U jiného sortimentu to už tak slavné není, kdy si jen nepatrně polepšili obchodníci s počítačovými a komunikačními zařízeními (+1,1 %) a s oděvy a obuví (+0,2 %). Dále pokračuje propad v sektoru s výrobky pro domácnost (-2,9 %), kde se zatím příliš neprojevuje vyšší poptávka po hypotečních úvěrech ve spojitosti s velmi pozvolným snižováním úrokových sazeb. Tržby se snížily také prodejcům s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (-0,5 %), což se dá vysvětlit výraznější letní turistikou do zahraničí a tím pádem i relativně menšími útratami v tuzemsku. Rozdíly jsou i nadále zřejmé i mezi prodejnami dle jejich specifikace, kdy dvouciferný nárůst tržeb byl opět zaznamenán v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží (+14,9 %). V nespecializovaných prodejnách s převahou potravin dosáhl růst tržeb pouze necelých 3 % a ve specializovaných prodejnách potravin se dokonce tržby snížily o 1,4 %. Vynikající čísla registruje internetový a zásilkový prodej, jemuž v červnu vzrostly tržby ve srovnání s předchozím rokem o 22,0 % a táhne celý maloobchodní sektor.
Maloobchodní tržby v meziročním srovnání i nadále rostou a očekáváme, že tomu tak bude i v průběhu zbytku roku. Především spotřeba domácností přispěje k růstu české ekonomiky v tomto roce, který se bude pravděpodobně pohybovat okolo 1 %.
Editor: Vít Mikušek, analytik
Tým ekonomického výzkumu Raiffeisenbank a.s.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
04.09.2024 Akciové portfolio Tomáše Vranky: Alphabet má…
02.09.2024 Nvidia opět překonala očekávání! Investoři…
29.08.2024 Změny v povinném ručení se blíží. Řidiči,…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Ropa padá na roční minima! Kam až poklesnou ceny pohonných hmot?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz