Slabší průmysl? Oživení se stále protahuje
Po
první polovině letošního roku je patrné, že evropský průmysl nadále prochází určitou
kontrakcí. Index PMI ve zpracovatelském průmyslu v eurozóně byl v
červnu 2024 revidován na vyšší hodnotu 45,8 z předběžného odhadu 45,6. Přesto indikátor
zůstává výrazně pod průměrem průzkumu 51,6 a výroba se v letošním roce snížila
zatím nejrychlejším tempem. Nové zakázky, nákupní aktivita firem i zaměstnanost
klesaly bohužel opět rychleji. V jakém stavu je odvětví, co můžeme čekat
od zbytku roku nebo jaké jsou dopady na domácí průmyslovou základnu?
Nižší průmyslová výroba v červnu naznačuje, že sektor zažívá pouze pozvolné oživení, které by mohlo zrychlovat jen v omezené míře. Pozitivním faktorem by mohla být vyšší spotřeba domácností, nižší úrokové sazby nebo redukce zásob. Pozitivně by pak na investiční aktivitu firem mohlo působit zásadnější uvolnění měnové politiky ze strany ČNB. Ta na svém nadcházejícím zasedání může přikročit ke snížení sazeb až o 50 bps. To je výčet pozitivních věcí, na druhé straně přetrvávají citelná rizika. Viditelně zdražuje již řadu měsíců námořní doprava, ceny tohoto segmentu dopravy se dostávají na nejvyšší úrovně od pandemie COVID – 19. Právě tehdy tzv. „úzká“ hrdla znamenala významné nabídkové šoky a zpomalení tempa výroby. Sledovaný index přepravy Drewry’s World Container se tento týden zvýšil o 1 % na 5 937 USD za 40ft (40 stop) kontejner a ve srovnání se stejným týdnem minulého roku vzrostl o těžko uvěřitelných 286 %. Na vině zůstávají útoky povstaleckých skupin z Jemenu. Právě kvůli těmto hrozbám v Rudém moři je ohrožena trasa mezi Evropou a Asií. Dopravci raději obeplují celou Afriku, což cestu prodlužuje až o dva týdny a výrazně jí tak prodražuje. Komplikovaná situace zůstává v Číně, kde tamní ekonomika i přes opakované měnové či fiskální stimuly bojuje s trvalejší deflací a nižším ekonomickým růstem. To pak oslabuje poptávku po zboží z Evropy.
S obavou
současný vývoj sledují velké automobilové koncerny. Ty se již tak potýkají
s určitými výpadky v dodavatelských řetězcích. V hospodářských
výsledcích za uplynulé čtvrtletí tuto situaci okomentoval německý podnik
Porsche. Společnost uvedla, že kvůli nedostatku hliníkových dílů by mohla dokonce
úplně zastavit výrobu některých svých modelů, potýká se rovněž se slabší
poptávkou. Zbytek letošního roku, tak může být poznamenán určitými výkyvy ve
výrobě a slabším ekonomickým růstem klíčových ekonomik, což může dál brzdit oživení
domácího průmyslu.
Argos Capital – Partner pro investice do komodit
Máme dlouholeté zkušenosti s obchodováním na kapitálových trzích. Nabízíme služby zahrnující přístup k akciovým a komoditním trhům. Díky spolupráci s předním světovým brokerem, společností Interactive Brokers LLC zajišťujeme přístup na trhy po celém světě. Samozřejmostí je profesionální přístup na individuální bázi, který se přizpůsobí potřebám klienta, jeho rizikovému profilu a investičním cílům.
Více informaci na: www.argoscapital.cz
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?