Důvěra v ekonomiku klesla
„Souhrnný indikátor důvěry v českou ekonomiku se snížil na hodnotu 95,1 bodu. Vyplývá to z dnes zveřejněných dat ČSÚ. Meziměsíčně se tak snížil o 2,9 bodu. Indikátor důvěry podnikatelů poklesl rovněž o 2,9 bodu na hodnotu 94,5 a indikátor důvěry spotřebitelů se snížil o 2,6 bodu na hodnotu 98,4. Ještě v dubnu přitom důvěra v českou ekonomiku rostla a její indikátor se meziměsíčně zvýšil o 2,8 bodu na úroveň 97 bodů, přičemž rostla důvěra podnikatelů i spotřebitelů. V květnu už tomu ale bylo jinak. Zatímco firmy si optimismus držely, spotřebitelé začali být poněkud skeptičtější. V květnu indikátor jejich důvěry v ekonomiku poklesl ze 103,8 na 101,6 bodu, v červnu pak na 101,0,” popisuje Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
„Zhoršení ekonomického sentimentu mezi podnikateli nejvíce ovlivnilo odvětví průmyslu, kde se indikátor snížil o 4,9 bodu. Přibližně 44 % oslovených průmyslových podniků považuje za hlavní překážku růstu produkce nedostatečnou poptávku. Česko má navíc dlouhodobě nejnižší nezaměstnanost v EU, v červnu se držela na 3,6 %, což podnikům znesnadňuje nabírání nových zaměstnanců, kterých mají některé z nich nedostatek. To vše vede k tomu, že výrobní podniky očekávají v příštích měsících pokles tempa růstu,“ vysvětluje Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
„Díky klesající inflaci a rostoucí průměrné hrubé měsíční nominální mzdě by spotřebitelé mohli hledět na nadcházející měsíce s optimismem. Podle výsledků červencových konjunkturálních průzkumů ale čeští spotřebitelé naopak očekávají zhoršení ekonomiky. Podíl respondentů očekávajících pro období příštích dvanácti měsíců zhoršení celkové ekonomické situace se sice ve srovnání s červnem mírně snížil, stoupl ale počet domácností, které hodnotí svou současnou finanční situaci hůře než v předchozích dvanácti měsících. Zbrzdily také maloobchodní tržby. Těm se od začátku roku sice dařilo, v dubnu se meziročně zvýšily o 5,3 %, v květnu však jejich růst zpomalil na 4,4 % a meziměsíčně se snížily o 0,1 %. Potvrzuje se tak to, co vyplývá i z konjunkturálních průzkumů, tedy že čeští spotřebitelé začínají být opatrnější,“ dodává Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
Moore Czech Republic
Společnost Moore Czech Republic je součástí jedné z největších mezinárodních sítí nezávislých auditorských a poradenských firem. Moore Global Network Limited (do září 2019 Moore Stephens International Limited) zaměstnává po celém světě přes 30 000 odborníků ve více než 260 nezávislých firmách a 110 zemích.
Moore Czech Republic sídlí v Praze a je vedena jednateli a společníky Petrem Kymličkou a Radovanem Haukem. Ti s sebou pod značku Moore přivedli kromě svých pracovníků z dřívější společnosti BDO Advisory také specializované dceřiné společnosti Servodata, DataScript a S-COMP, které se orientují na poskytování komplexních služeb v oblasti IT a vzdělávání.
Více informaci na: www.moore-czech.cz
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
04.09.2024 Akciové portfolio Tomáše Vranky: Alphabet má…
02.09.2024 Nvidia opět překonala očekávání! Investoři…
29.08.2024 Změny v povinném ručení se blíží. Řidiči,…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Ropa padá na roční minima! Kam až poklesnou ceny pohonných hmot?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz