Účetní nejsou levná pracovní síla
Účetní práce má být veřejností ceněna a finančně oceňována
jako práce třeba stomatologa nebo automechanika. Pohled většinové společnosti
na práci účetních setrvává v předsudku, že přeci těch pár formulářů zase není tak těžké vyplnit a moc času to
nezabere, když to účetní dělají pořád. Účetním se tak často stává, že noví
klienti o ceně smlouvají a někdy nechybí ani konstatování „kdybych na to měl/a čas udělám si to sám/a“. Výše uvedené porovnání
s prací stomatologa má své opodstatnění. Pacienti totiž málokdy smlouvají
o ceně, když trpí bolestí, podobně také u návštěvy autoservisu klienti mnoho nediskutují,
když jde o celkovou kontrolu bezpečnosti vozidla. Kolik z nich si jich položí
otázku, „kdybych na to měl čas a uměl/a
to, udělám si to sám/a?“ A tak u zubaře nebo automechanika není moc prostoru
na diskusi nad finanční částkou za odvedenou práci, protože buď zaplatíte, nebo
si najdete levnějšího zubaře/automechanika, ale najdete ho a bude kvalitní/levnější?
Proč klienti nejčastěji licitují o ceně práce účetních?
No přeci protože:
- to zvládne každý
- to je za chvíli hotové „aneb vždyť to jde všechno online“
- je to drahé „aneb účetní známého je levnější“
- je to jenom práce s online formuláři,
které jsou pořád stejné
- účetní všechno dělají v jednom programu
a ten to za ně udělá (stačí to jen naklikat)
- klient nemá představu o časové
náročnosti zpracování podkladů
- nejsou kontroly, nikdo na nic nepřijde
„aneb účetní známého tohle nedělá, tak proč vy ano“
Stručně řečeno: Automechanik
zachraňuje klienta před situací, aby se mu nečekaně nerozbilo auto, stomatolog
před případnou bolestí zubů a účetní před penále a v nejhorším případě i před
vězením, protože důkazní břemeno v případě kontroly je na straně
klienta. Komora certifikovaných účetních se již 25 let snaží změnit optiku veřejnosti
na účetní práci. Účetní jsou totiž hlavně poradci klienta, pomáhají
optimalizovat cashflow, reportují výsledky a navrhují změny, které jsou pro
růst firmy důležité. Všechny tyto schopnosti stojí čas (vzdělávání – orientace
v novinkách, které leckdy přicházejí „z čistého nebe“ a ne všechny věci
jsou v rámci účetnictví každý rok stejné) a peníze (účetnický software se
stále vyvíjí a zdokonaluje). Velkým nešvarem některých klientů účetních bývají
deadliny na odevzdání podkladů do účetnictví. Termíny FÚ jsou však neúprosné.
Účetní šetří čas, energii a kolikrát také klientovy nervy, protože jen
digitalizací vlastní práce, jsou schopni vše stihnout včas – za vás, za
klienty. K tomu nesmíme zapomenout, že podobně jako u oprav automobilů si
dnes automechanik nevystačí se šroubovákem, klíčem a kladivem a stomatolog s dřevěnou židlí a kleštěmi, tak
ani účetní nestačí tužka a papír, protože musí investovat do moderního
programového vybavení a hlavně zabezpečení a zálohování dat, protože svěřit svá data účetním, kteří mají vše uložené
jen ve svém počítači, je situace hodná milovníka adrenalinových sportů.
Kdy klienti cenu účetní práce většinou nerozporují?
Váhu účetní práce si klienti nejčastěji uvědomují v momentu, kdy jejich business překračuje fakturačně a tím i účetně hranice ČR (znalost Intrastatu). Kdy účetní dělá také mzdovou agendu, protože její náročnost je často medializována a klienti tak mají více informací ohledně složitosti a komplexnosti celého systému. Dále, když chtějí optimalizaci svých nákladů, pravidelné měsíční reporty nebo když nového účetního vyhledali po nějakém průšvihu či špatné zkušenosti. Základem je pak trpělivá a vstřícná komunikace, kdy účetní jsou schopni klientovi vysvětlit, proč něco jde a něco nikoliv. A právě v rámci komunikace je nutné zákazníkům (lhostejno, zda externím u dodavatelů účetních služeb či interním u zaměstnanců) neustále opakovat, že účetní jsou tu proto, aby poskytovali informace finančního charakteru o tom, co se ve firmě děje a tím tvořili neocenitelnou přidanou hodnotu pro firmy. Tvrzení, že účetní je tu proto, aby bylo včas podané daňové přiznání je na stejné úrovni, jako říkat, že automechanik nám přezuje kola a stomatolog vytrhne zub.
Závěrem jen dodáváme, že se samozřejmě najdou i špatní automechanici, lajdáčtí stomatologové i nekvalitní účetní a právě pro to existuje Komora certifikovaných účetních, která je profesní organizací a kontinuálně zaštiťuje vzdělávání účetních. Na Etickou komisi Komory se pak mohou obrátit klienti v případě pochybení certifikovaných účetních, kteří jsou jejími členy.
Komora certifikovaných účetních
Komora certifikovaných účetních (KCÚ) je profesní organizace působící v České republice od roku 1999. Sdružuje na 1 200 profesních účetních, kteří absolvovali několikaletý dvoustupňový systém certifikace účetních postavený na vzdělávacích standardech Mezinárodní federace účetních (IFAC). KCÚ podporuje účetní profesi, zdůrazňuje význam kvalitní účetní práce pro finanční řízení podniků, zajišťuje odborná školení, připomínkuje novelizace účetních zákonů a předpisů. Jejím předsedou je Ing. Jaromír Hrazdira.
Více informaci na: www.komora-ucetnich.cz/cze/informace-komory.
Poslední zprávy z rubriky Daně a účetnictví:
Přečtěte si také:
Prezentace
11.10.2024 RoboMarkets upravuje svůj evropský obchodní…
11.10.2024 Buďte v zisku. Využívejte řízení…
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Index STOXX 600 dosáhl rekordní úrovně: Pomohly mu čínské stimuly a zisky v luxusním sektoru*
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Richard Bechník, Swiss Life Select
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Iva Grácová, Bezvafinance
Finanční gramotnost v digitální éře: Na co si dát pozor při používání online bankovnictví?
Lukáš Raška, Portu
Nejdéle se vydělává na nový byt v Praze. Potřeba je 14,4 ročních platů