Chorvatsko - Zemědělství a potravinářství, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
Chorvatsko podle Národního strategického plánu pro společnou zemědělskou politiku 2020 - 2030 určilo cíle, kterých chce dosáhnout do konce tohoto období. Mezi ně patří pozemková reforma, digitální transformace zemědělství nebo zefektivnění distribuce a darování potravin, včetně potravinových bank. Celý plán zároveň slaďuje chorvatské zemědělské cíle s “Green Dealem” i s post-covidovými prioritami na obnovu a další rozvoj. Zajímavé příležitosti existují v oblasti digitalizace zemědělství. V Chorvatsku probíhá generační obměna zemědělců a farmářů, která s sebou přináší využívání a zavádění nejmodernějších technologií, inovací a digitálních řešení. Stále jsou však aktuální i dodávky zemědělských strojů a mechanizace, traktorů, zařízení, zemědělských technologií a strojírenských výrobků. V rámci Strategického plánu společné zemědělské politiky na období 2023-2027 budou mít chorvatští farmáři k dispozici částku 3,5 mld. EUR. Více než 200 mil. EUR pro více než 600 zemědělských projektů může Chorvatsko očekávat z fondu Next Generation EU pro oblast zemědělství.
Chorvatský zemědělský a potravinářský průmysl má širokou základnu. Vláda hodlá udržet zájem mladých lidí ve venkovských oblastech o práci na farmách, v zemědělství a potravinářství prostřednictvím dodatečných přímých plateb na plochu na prvních 50 ha půdy, generační obnovu farem mladými zemědělci podporuje vyšším procentem spolufinancování výrobních investic a 100 % financování nákupů pozemků prostřednictvím finančních nástrojů. Návrat k osvědčeným postupům hospodaření, menší rozlohy polí, méně chemických hnojiv a postřiků, lehčí zemědělská technika jsou pro dnešní zemědělství sice velmi důležité, nelze však opomíjet nové technologie a postupy, které přispívají k posilování konkurenceschopnosti a preciznosti zemědělství. Lze očekávat, že v Chorvatsku bude ještě více podporována digitalizace zemědělské výroby, vytváření sítí a účast na výzkumu a uplatňování inovativních řešení, jakož i účast na vytváření strategií místního rozvoje. Českým firmám doporučujeme účast na mezinárodních veletrzích a výstavách v Chorvatsku (Bjelovar, Virivitica), kde chorvatští partneři např. pravidelně oceňují český projekt digitálního webového katalogu.
Zajímavé možnosti existují i v oblasti zavlažování, které je pro chorvatskou zemědělskou produkci velice důležité. Stejně jako v případě vodohospodářství se v letních měsících však často potýká s nedostatkem vody. To se týká především panonské oblasti, kde se nachází 88 % z 244 151 ha vhodných pro zavlažování a 71 % z 588 164 ha půd středně vhodných k zavlažování. Půdy s omezenou vhodností pro zavlažování a půdy ne moc vhodné k zavlažování se nachází především v jadranské oblasti a vyznačují se výraznou skeletovistostí, kamenitostí, případně nadměrnou vlhkostí a výskytem velkého množství povrchové vody.
I v tomto sektoru je potřeba v Chorvatsku počítat se silnou konkurencí. Existují šance pro dodávky pro privátní značky obchodních řetězců nebo subdodávky pro zpracovatelský průmysl. Z konkrétních příležitostí je možné třeba zmínit dodávky mléka a smetany vzhledem k určitým omezeným kapacitám chorvatských mlékárenských závodů. Další položku možného českého vývozu tvoří výtažky a koncentráty kávy a čajů pro potravinářský průmysl. Exportní příležitosti jsou také v biopotravinách (müsli, cereálie) a obecně v sortimentu zdravé výživy, která se zde začíná prosazovat ve stále větší míře. Na chorvatském trhu se mohou uplatnit i dodavatelé různých druhů sušenek a cukrovinek, stejně tak i luxusnějších potravin a lahůdek, které obohacují trh. Existují i možnosti vývozu hnojiv a zemědělských strojů, které lze využít při zemědělské výrobě. Samostatnou kategorií je vývoz živého hovězího dobytka, který má v Chorvatsku velmi dobrou pověst a dlouhou tradici.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
12.11.2024 Motorola má nový hit Black Friday, svůj…
11.11.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?