Pákistán - Automobilový sektor, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
Automobilový průmysl v Pákistánu je připraven na výrazný růst díky vládním iniciativám na podporu místní výroby a rostoucímu zájmu o elektromobily. Země si dala za cíl vyrábět do roku 2025 jeden milion vozidel ročně, což by výrazně snížilo její závislost na dovozu. Očekává se, že trh s elektrickými vozidly výrazně poroste, přičemž národní politika v této oblasti má za cíl dosáhnout 30 % podílu elektrických vozidel do roku 2030. Automobilový průmysl přispívá přibližně 3 % k HDP země a zaměstnává více než 500 000 lidí přímo i nepřímo. Navzdory současným hospodářským problémům vykazuje odvětví značnou odolnost, neboť prodej vozidel se zotavuje a investice do infrastruktury rostou. České firmy mají obrovské příležitosti v oblasti automobilových technologií, infrastruktury pro elektromobily a výroby komponentů, což přispívá k modernizaci a rozvoji tohoto sektoru.
Automobilový sektor v Pákistánu se nachází v klíčové fázi, vyznačující se strategickým posunem směrem k posílení místní výroby a podpoře inovací v oblasti elektromobility. Tento sektor má své kořeny v raném období po získání nezávislosti. První montážní závod byl založen v roce 1953 společností General Motors v Karáčí, a v roce 1963 vznikla společnost National Motors Limited. Významným mezníkem bylo také založení společnosti Pak Suzuki v roce 1968, což výrazně přispělo k rozvoji automobilového průmyslu. Jako pátý nejlidnatější stát světa s přibližně 241 miliony obyvatel představuje Pákistán významné příležitosti i výzvy. Cílem proaktivní vládní politiky je snížit závislost na dovozu, podpořit místní výrobu a dosáhnout roční produkce jednoho milionu vozidel. Tato iniciativa má za cíl stimulovat hospodářský růst, vytvářet nové pracovní příležitosti a podporovat technologický pokrok v zemi.
Navzdory ekonomickým překážkám prokázal pákistánský automobilový trh v posledních letech značnou odolnost. V roce 2022 dosáhla produkce automobilů, lehkých užitkových vozidel (LCV) a motocyklů výrazného růstu, přičemž produkce automobilů dosáhla přibližně 250 000 jednotek. Segment osobních automobilů zaznamenal na v únoru roku 2024 nárůst prodejů o 57 % oproti předchozímu roku, což odráží potenciál tohoto odvětví k oživení. Přesto zůstává pákistánský automobilový trh relativně malý; v roce 2018, kdy dosáhl svého vrcholu, bylo registrováno pouze 264 000 nových vozidel. Trh je velmi volatilní, přičemž roční objem prodejů úzce souvisí s mírou hospodářského růstu. V roce 2023 bylo zaregistrováno přibližně 95 000 nových vozidel, včetně osobních i užitkových, což bylo způsobeno ekonomickými problémy a devizovými omezeními, která ovlivnila dostupnost kompletně rozložených (CKD) sad.
Vysoká inflace a kolísání směnných kurzů měly výrazný dopad na automobilový sektor, což vedlo k dočasným uzavírkám výrobních závodů. Zástupci průmyslu zdůraznili, že rostoucí ceny základních produktů nutily spotřebitele přehodnotit své výdaje, což negativně ovlivnilo ceny a poptávku po automobilech. Navíc sektor čelil významnému poklesu dovozu dílů a příslušenství, což vedlo k potenciálním problémům v dodavatelském řetězci pro výrobce.
České společnosti mají v tomto dynamicky se rozvíjejícím sektoru značné příležitosti, zejména v oblasti technologií pro elektromobily a automobilových komponentů. Trh s elektromobily (EV) se v pákistánském automobilovém sektoru stává klíčovou transformační silou. Národní politika pro elektrická vozidla si klade za cíl dosáhnout 30% podílu elektromobilů do roku 2030 a nabízí pobídky, jako jsou daňové úlevy, dotace na nákup elektromobilů a investice do nabíjecí infrastruktury. Tento politický rámec vytváří příznivé podmínky pro vstup českých společností, které se specializují na technologie pro elektromobily, výrobu baterií a řešení pro nabíjení, na pákistánský trh.
Investice do automobilové infrastruktury a technologického pokroku jsou značné. Investice zahraničních společností, jako jsou Suzuki, Toyota, Honda, Kia, Hyundai a čínští výrobci jako Changan a MG Motors, přispěly k technologickému pokroku a rozšíření výrobních kapacit. Společnosti jako Pak Suzuki a Hyundai Nishat rozšiřují své výrobní kapacity a uvádějí na trh nové modely přizpůsobené pákistánským podmínkám. Tento vývoj naznačuje silnou důvěru spotřebitelů a potenciál trhu. Analytici předpovídají, že roční zisky automobilového sektoru v příštích pěti letech výrazně vzrostou díky inovacím a oživení ekonomiky. Očekává se, že mezi lety 2024 a 2028 poroste toto odvětví složenou roční mírou růstu (CAGR) ve výši 5,2 %, přičemž v roce 2024 by se měl prodej automobilů vrátit k růstu díky lepší politické stabilitě a makroekonomickým podmínkám.
Navzdory těmto optimistickým prognózám přetrvávají určité problémy. Vysoká inflace, kolísání směnných kurzů a přísná omezení dovozu dílů pro CKD narušují dodavatelský řetězec a zvyšují výrobní náklady. Kromě toho měly rozsáhlé povodně v polovině roku 2022 negativní dopad na odvětví. Řešení těchto problémů bude vyžadovat strategické plánování a investice do místních výrobních kapacit a odolnosti dodavatelského řetězce. Omezení dovozu dílů a prioritizace dovozu potravinových položek před autodíly kvůli vyčerpaným devizovým rezervám také negativně ovlivnily odvětví.
Segment užitkových vozidel (CV) vykazuje relativní odolnost, přičemž prodeje nových CV se v posledních dvou letech drží lépe než prodeje osobních automobilů, což ukazuje na základní poptávku a potenciál trhu i přes nedávné problémy. Očekává se, že tento segment poroste v letech 2024-2028 tempem 5,8 %, i když bude pokračovat volatilita trhu.
Automobilový sektor se chystá na oživení a růst díky příznivým vládním politikám, rostoucí poptávce spotřebitelů a technologickému pokroku; trh skrývá obrovský potenciál, poháněný odhadovanou dodatečnou poptávkou po 350 000 jednotkách každých pět let díky rostoucí mladé populaci. Symbiotický vztah mezi nabídkou a poptávkou nabízí slibné vyhlídky, které čekají na politiku, která podpoří jak ekonomické oživení, tak obnovu automobilového průmyslu. České společnosti mají jedinečnou příležitost přispět k tomuto rozvíjejícímu se trhu a těžit z něj zaváděním inovativních řešení a podporou partnerské spolupráce.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Česká koruna, CZK - kurzy měn české koruny
- Kurzy ČNB - Kurzovní lístek České Národní Banky
- Kurzovní lístek Česká spořitelna, Kurzovní lístky bank
- Česká spořitelna, a. s. - euro, vývoj kurzu měny
- Volná místa region Česká Lípa - Volná pracovní místa Česká Lípa
- Podnikání v České republice
- USD, americký dolar - převod měn na CZK, českou korunu
- Česká pošta - ceník poštovného 2020
- UAH, ukrajinská hřivna - převod měn na CZK, českou korunu
- THB, thajský baht - převod měn na CZK, českou korunu
- GBP, britská libra - převod měn na CZK, českou korunu
- CZK, česká koruna - převod měn na EUR, euro
Prezentace
22.11.2024 Výsledková sezóna: Obhájila Nvidia svou…
18.11.2024 Nejlepší telefon za 2 990 Kč. Motorola má hit…
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak trh reagoval na volby v USA? Historická maxima, ale i prudké propady
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?