Izrael - Železniční sektor, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
Izrael čelí mnohým výzvám v oblasti hromadné dopravy, zejména v oblastech s hustým osídlením jako Tel Aviv a Jeruzalém, kde dopravní zácpy představují stále rostoucí problém. Nedostatečná dopravní infrastruktura nesplňuje potřeby rostoucího počtu obyvatel a vozidel. Izraelská vláda a místní úřady tak stojí před výzvami, které vyžadují inovativní řešení. Snaží se podporovat chytrou dopravu a investují v této oblasti do technologického rozvoje. Důraz je kladen na podporu veřejné dopravy a na omezení neefektivních forem cestování. Důležitou roli budou sehrávat pokročilé technologie a na datech založené dynamické řízení dopravních systémů. Transformace dopravního systému směrem k chytré dopravě a moderním infrastrukturním projektům je považována za cestu k efektivním a udržitelným dopravním systémů budoucnosti.
Země počítá s dalším rozšiřováním tramvajových linek, v Izraeli nazývaných “light rail”. První linka byla otevřena v r. 2011 Jeruzalémě, další se začíná stavět s předpokládaným dokončením v letech 2029/29. V Tel Avivu je první tramvajová linka v provozu od r. 2023 a v letech 2028/29 mají být otevřeny další dvě. Telavivský region začne v brzké době budovat rozsáhlou síť metra, náklady na vybudování tří linek jsou odhadovány nejméně na 55 mld. USD. Tendry budou vypisovány od r. 2025, dokončení linek je plánováno na období 2034/37.
V následujících patnácti letech bude Izrael investovat nejméně 38 mld. USD do železniční dopravy. Pokračuje projekt elektrifikace tratí, který by měl dokončen v r. 2025. Schválen je také plán na stavbu rychlodráhy propojující čtyři izraelská centra (Jeruzalém, Tel Aviv, Beer Sheva, Haifa) do roku 2040. V jeho rámci se má zdvojovat kapacita páteřních železničních tras v severo-jižním směru, v Tel Avivu budou koleje v délce 30 km zapuštěny pod zem. Připravuje se také prodloužení podzemní trasy vlaku v Jeruzalémě v délce 3,5 km včetně dvou nových podzemních stanic. Na severu Izraele bude linkou light rail spojena Haifa s Nazaretem. České firmy by se také mohly z části podílet na přesunu celkem 9 km železničních tras v Haifě do podzemních tunelů.
Vzhledem k neexistenci významných ocelářských provozů v Izraeli je trh s kolejnicemi výrazně dovozní. V exportu kolejnic (ale i spojek, výztuh, podrážkových desek) jsou právě čeští výrobci mimořádně úspěšní. České firmy mají příležitost podílet se i na dodávkách brzd pro kolejová vozidla, svrškového upevňovacího materiálu apod. Na dovozu Izrael závisí, i pokud jde o dodávky dopravních prostředků (například lokomotivy, vagony, tramvaje, vozy metra) a navazující komponenty (signalizační zařízení). Z ČR se již vyvážejí bisselové podvozky, nápravy, kola a jejich části a součásti, háčky a jiná spojovací zařízení, nárazníky a jejich části atd.
V otázce budování infrastruktury není příliš pravděpodobné, že by české firmy mohly vyhrávat celé tendry, to je spíše doména domácích subjektů, zejména pokud jde o stavební práce. Mohou se však podílet na subdodávkách typu ražení tunelů a podzemních ražených stanic metra i železnice (v Izraeli v zásadě není firma, která by větší projekty tohoto typu zvládala).
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz