Chile - ICT, elektronika, kyberbezpečnost, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2024/2025
V některých odvětvích s nízkými výdaji na IT, jako je těžba, jsou k dispozici konkrétnější příležitosti, jako jsou nová řešení založená na cloud computingu. Hlavním scénářem zpomalení je potenciální finanční krize v Číně a dopady krize způsobené pandemií covidu-19, která negativně ovlivnila domácí chilskou ekonomickou výkonnost a kupní sílu.
Odvětví FinTech je prosperující součástí začínající scény v Chile, zejména pokud jde o bankovnictví a maloobchod. Obyvatelstvo rychle přijalo bezkontaktní platební služby, které se rozšiřují na mobilní aplikace, ověřování digitálního podpisu a pokročilé aplikace spotřebitelského bankovnictví. Vysoké využití mobilních technologií způsobilo revoluci v marketingu u velkého počtu společností, včetně bank.
Chile v současné době vynakládá více výdajů na výzkum a vývoj, než tomu bylo před krizí v roce 2008. Tyto výdaje vlády podněcují inovace prostřednictvím investic do začínajících podniků a uvolňováním omezení pro větší společnosti, které chtějí proniknout na latinskoamerický trh. Chile je také na 14. místě na světě, co se týká počtu nově vytvořených firem za rok.
Chile má dále vypracovanou strategii digitální transformace, která je základní součástí modernizace státu, protože se snaží zhmotnit řadu zásad spojených s technologickými změnami, které se dějí globálně a kterou odborníci nazvali čtvrtou průmyslovou revolucí (ICT průmysl 4.0).
Chile je také světovým lídrem v elektronické fakturaci. Zavedení povinné elektronické fakturace v Chile zefektivnilo podnikání a řešení daní v zemi. Elektronická fakturace má mnoho výhod, včetně možností optimalizovat správu hotovosti, minimalizovat rizika, zlepšit sledovatelnost v reálném čase, zlepšit kvalitu, přesnost a přístup k datům.
Celková investice do chilského ICT průmyslu činí 7,5 mld. USD.
Dvě třetiny Chilanů mají bankovní účet a Chile patří mezi země s nejvíce rozvinutým bankovním sektorem v Latinské Americe. Počet běžných účtů v zemi se za 10 let ztrojnásobil na více než 21 milionů. Chilští spotřebitelé také využívají online bankovnictví, které je však ve srovnání s Evropou stále velmi omezené.
E-Government
Chile je odhodláno uskutečnit své digitální ambice. Vláda Chile spolupracovala se sekretariátem OECD, aby pracovala na hlavních prvcích, které podpoří její přechod na digitální vládu. Generální sekretariát chilské vlády a chilské Ministerstvo financí prokázaly své povědomí o smyslu naléhavosti a vizi vybudovat státní správu pro 21. století.
Vláda Chile spolupracovala se sekretariátem na přezkumu a přepracování institucionálního a vládního rámce digitální státní správy v zemi a strategického rámce, který přispěl k rozvoji nové strategie digitální transformace.
V Chile je v provozu e-governmentová platforma ClaveUnica , která zpracovává až 450 agend. Přístup do ní je zajištěn přes osobní identifikační číslo RUT, které má každý chilský občan.
Bezpečnostní software
Potírání trestných činů souvisejících s bezpečností obyvatelstva v Chile je jedním z hlavních cílů chilské vlády. Pravidelně se hlásí domácí vloupání a pouliční zločin. Kromě toho jsou násilné incidenty na farmách a lesních plantážích související s nároky na půdu domorodých obyvatel v VIII. a IX. regionu (jižní Chile) nadále nevyřešenou bezpečnostní záležitostí.
Na chilském trhu tedy roste poptávka po bezpečnostních, monitorovacích a detekčních inteligentních systémech, infrakamerách, softwaru pro identifikaci osob a technologiích na bázi umělé inteligence.
Jelikož jsou v Chile na denním pořádku přírodní katastrofy, jako jsou zemětřesení a požáry, jsou poptávány u zahraničních firem výrobky a služby detekující tyto katastrofy, které mají za cíl snížit výši škod jimi způsobených.
Dalším důležitým aspektem v tomto odvětví je přelidnění věznic. Národní vězeňský systém zahrnuje 84 věznic pro přibližně 40 000 vězňů. Jedním z kroků ke zmírnění přeplněnosti bylo přijetí elektronických náramků pro pachatele.
Jednou z oblastí s největším růstem je kybernetická bezpečnost. Chilská vláda na začátku roku 2024 schválila nový zákon o kybernetické bezpečnosti, který zřizuje novou Národní agenturu pro kyberbezpečnost (ANCI).
Platební brány
Přístup k internetu má 80 % chilské populace, díky čemuž je penetrace internetu jednou z nejvyšších v regionu. Z tohoto důvodu velmi dynamicky roste oblast e-commerce. Až 70 % nákupů on-line je placeno přes lokální platební brány. Tyto platby jsou zpracovávány v oficiální měně CLP – chilské peso.
Kreditními kartami se provádí 65 % online plateb. Ukázaly se jako nejvhodnější způsob platby pro e-commerce z důvodu několika výhod spojených s tímto způsobem platby, autorizací v reálném čase, bezpečností a spolehlivostí. Kreditní karty jsou vydávány v rámci programů Visa, MasterCard a American Express.
E-commerce
Elektronický obchod v zemi vzrostl v roce 2023 o 5 % a vydělal okolo 11 miliard USD. Největší podíl měly kategorie oděvů (47 %), obuvi (30 %), potraviny (25 %) a elektronika (24 %). Více než 14,5 milionů obyvatel (tj. 80 % populace) nakupovalo v roce 2023 v Chile online (pro představu Chile má dnes kolem 19 milionů obyvatel).
S příchodem covidu-19 a s ním spojenou krizí vystřelila čísla a užívání e-commerce v Chile na historický rekord. Odborníci nicméně počítají s tím, že se míra užívání bude i nadále zvyšovat. Stále více lidí v Chile si oblíbilo styl e-commerce a snaží se co nejvíce uzpůsobovat nákup přes internet svým potřebám.
V Chile samozřejmě nefunguje pouze styl obchodování na bázi B2C (tedy společnost, která prodává přímo koncovému zákazníkovi). Lze nalézt také B2B obchodování, které je obchodním vztahem mezi dvěma společnostmi. Mezi dalšími také B2G (obchodování společností s vládou nebo vládními zařízeními), C2B (tedy obrácený způsob B2C).
Zajímavou a rozšířenou možností je v Chile také C2C, tedy prodej jedné osoby druhé, aniž by byla v tomto vztahu oficiálně zapojena jakákoliv společnost vlastnící e-shop apod. Lidé nakupují a prodávají mezi sebou a obchody si řídí sami. V Evropě je tento model velmi úspěšný (např. Vinted, Bazoš aj.) V Chile je k dispozici například platforma MercadoLibre, která tento obchodní vztah umožňuje.
Jedním z hlavních problémů nejen chilské, ale hlavně latinskoamerické logistiky je poslední článek – tedy předání zásilky či dopisu příjemci/zákazníkovi. Tento proces se ve španělštině nazývá „logística de última milla“ a zvláště v době pandemie covidu-19 se jeho problémovost výrazně odrazila na stále více užívané e-commerce a zvýšené logistice s ní spojené.
V sektoru se tak otevírá prostor pro české firmy zabývající se logistikou. Mají možnost na chilský trh přinést své know-how, které by problematickou situaci s předáváním zásilek a balíků do rukou zákazníku výrazně zlepšilo a zjednodušilo jak po ekonomické, tak také funkční stránce. Se zkušenostmi, které jsou v České republice již osvědčené, je možné pomoci vybudovat kvalitnější logistickou síť také v této jihoamerické zemi.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
26.09.2024 Technologický gigant Intel na kolenou! Co…
24.09.2024 XTB představuje Zlatana Ibrahimoviće jako…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Index STOXX 600 dosáhl rekordní úrovně: Pomohly mu čínské stimuly a zisky v luxusním sektoru*
Štěpán Křeček, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Utlumená aktivita v tuzemském výrobním sektoru pokračuje – PMI (září 2024)
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři