(Kurzy.cz)
Tesla v návaznosti na zavedená cla zdražila v Evropě „čínský“ Model 3. Firemní akcie vymazaly letošní ztráty
Poslední měsíce se zdálo, že by v návaznosti také na konkurenční boj mohly některé vozy Tesla začínat brzy již s cenovkou pod milion korun. Na jaře totiž došlo ke zlevnění vozu Model 3 těsně k dané hranici, resp. základní verze s pohonem zadních kol cenově začínala na historicky dosud nejnižší ceně 1,03 mil. Kč. Trendu zlevňování se však zdá být pro nejbližší dobu konec, když své sehrávají Evropskou komisí (EK) zavedená tzv. vyrovnávací cla na elektromobily (BEV) vyrobené v Číně. Tato prozatímní cla začala platit od 5. července na dobu nejvýše čtyř měsíců. Během této lhůty musí být hlasováním členských států EU přijato konečné rozhodnutí o konečném clu. Po přijetí tohoto rozhodnutí by se tato prozatímní cla změnila na konečná cla platná po dobu pěti let.
Oproti původním červnovým návrhům byla výše cel po dalších jednáních s čínskou stranou nakonec kosmeticky upravena směrem níže. Individuální cla na tři čínské výrobce zařazené EK do vzorku nakonec činí 17,4 % pro BYD, 19,9 % pro Geely a 37,6 % pro SAIC. Na ostatní výrobce BEV v Číně, kteří při šetření spolupracovali, ale nebyli zařazeni do vzorku, se vztahuje vážené průměrné clo ve výši 20,8 %. Clo pro ostatní nespolupracující společnosti činí 37,6 %.
Jak již EK sdělila dříve, na základě odůvodněné žádosti může jeden výrobce bateriových elektrických vozidel v Číně, společnost Tesla, v konečné fázi obdržet individuálně vypočtenou celní sazbu. Její výše zatím nikde ze strany EK nebyla kvantifikována. Je velmi pravděpodobné, že se tak zatím na Teslu vztahuje zmiňované průměrné clo. Zdražení Modelu 3 se tak v kontextu vlastně zdá relativně nevýrazné, přestože cena skokově vzrostla. U nás konkrétně o 39 tis. Kč, když zadokolka s dojezdem 513 km (dle WLTP), zrychlením z 0 na 100 km/h za 6,1 vteřiny začíná na 1,042 mil. Kč. Verze s pohonem všech kol a dojezdem 629 km pak stojí o 200 tis. Kč více. Nejvýkonnější verze Performance (se zrychlením za 3,1 vteřiny) pak začíná na 1,406 mil. Kč. Nutno tradičně dodat, že za zmiňované firmou prezentované ceny si řidič vůz ještě neodveze, když tradičně Tesla ještě překvapivě jako „bokovku“ účtuje poplatek 25,5 tis. za doručení a dokumentaci.
Doplnit lze, že novinkou se v minulém měsíci stala v nabídce barva Quicksilver. Za stříbrnou metalízu však nutno sáhnout navíc do kapsy pro 48 tis. Kč, tedy stejně jako pro dosud nejdražší červenou Ultra Red. U Modelu Y vyjde Quicksilver dokonce na 66 tis. Kč.
Tesla Model 3 v barvě Quicksilver; zdroj: Tesla
Model Y, či luxusní vozy S a X, Tesla cenově nyní neupravila. Ke zdražení Modelu Y však došlo již na jaře, když předtím byl u nás překvapivě vůbec nejlevnějším vozem automobilky. Začínal totiž na 1,045 mil. Kč, zatímco Model 3 stál tehdy o 9 tis. Kč více. Od jara Model Y startuje na 1,095 mil. Kč.
V návaznosti na zavedení vyrovnávacích cel na v Číně vyrobené elektromobily zdražení Modelu 3 na dalších evropských trzích činí většinou 1 500 EUR. Například v sousedním Německu nyní cena startuje na 42,5 tis. EUR, v Rakousku či Holandsku o další tisíc eur výše, zatímco třeba ve Francii „jen“ na 41,5 tis. EUR.
Přestože prodeje elektromobilů v globále rostou, nikoliv tak intenzivně jako rozšiřující se nabídka automobilek. U samotné Tesly na vlastně nedostatečný zájem kupujících ukazují velmi krátké dodací lhůty. Nyní objednaný Model 3 by neměl být problém získat od automobilky do konce prázdnin, některé verze Modelu Y pak v návaznosti na blízkou továrnu u Berlína dokonce za týden.
Akcie Tesla vymazaly letošní ztráty
Za poslední měsíc mají za sebou akcie Tesla (TSLA) výraznou rally. Zintenzivnila především v červenci a v minulém týdnu se akcie obchodovaly až za 271 USD, tedy nejvýše od loňského září. Nakonec v pátek zakončily na 248,23 USD, tedy jen zanedbatelně níže, než stály na konci roku 2023.
Investoři nakonec v červenci pozitivně přijali právě report o prodejích z 2. čtvrtletí a udržení firmy na pozici největšího prodejce elektromobilů (více zde). A také celkové expanzi byznysu baterií, když firma ve 2. čtvrtletí celkově vyprodukovala rekordních 9,4 GWh daných produktů. Evidentně také investoři vzhlížejí již před týdny Elonem Muskem avizovaný 8. srpen, kdy by dle něj měla automobilka prezentovat „Robotaxi“. Nicméně právě v minulém týdnu proskočily zvěsti od agentury Bloomberg, že termín má být posunut na říjen. Připomenout lze, že o Robotaxi hovořil Elon Musk, jako o téměř hotové věci, již v roce 2019 na „Autonomy Investor Day“. V plánu je však nejblíže report hospodářských výsledků, které firma zveřejní v úterý 23. července po uzavření trhů.
V oblasti financí se pohybuje od dob kupónové privatizace, takže již 30 let. Pracoval na různých pozicích u obchodníků s cennými papíry, aby u nich následně zakotvil především jako analytik. Dlouhodobě své názory prezentuje ve sdělovacích prostředcích. Vyznavač tradičních hodnot kapitalismu, resp. naopak kritik většiny nestandardních zásahů do ekonomik ze strany vlád a centrálních bank.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
26.09.2024 Technologický gigant Intel na kolenou! Co…
24.09.2024 XTB představuje Zlatana Ibrahimoviće jako…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Utlumená aktivita v tuzemském výrobním sektoru pokračuje – PMI (září 2024)
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ocelářská krize v Číně: Ceny železné rudy čelí prudkému oslabení
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři