Od července nové vozy v Evropě jen s asistenčními systémy. Co na to pojišťovny?
Digitální pomocníci mohou odvrátit nehody, nicméně přes nově zavedenou povinnost se budou prosazovat jen pozvolna. Pojišťovny počítají s menším počtem škod, zato však opravy budou dražší.
Od 7. července musí být nové vozy v EU vybaveny různými asistenčními systémy. Podle prognóz pojišťoven bude hrát významnou roli v prevenci nehod hlavně asistenční systém nouzového brzdění. „Předpokládáme, že asistent nouzového brzdění může snížit četnost dopravních nehod, při nichž jsou zraněny třetí osoby, celkem o 8 až 9 %, tedy o více než 200 tisíc nehod každý rok – pokud jím budou tedy samozřejmě vybaveny všechny vozy,“ říká Jörg Asmussen, výkonný ředitel Celostátního svazu německých pojišťoven (GDV).
Protože se však nové automobily a s nimi i povinné asistenční systémy v automobilové populaci rozšiřují jen pomalu, bude to trvat více než 10 let, než se tak stane. Pojišťovny neočekávají, že by asistenční systémy pro nouzové brzdění byly plně rozšířeny dříve než v roce 2035.
Dodatečná náročná technika prodražuje opravy aut
Ostatní asistenti by naopak měli mít mnohem menší efekt: například systém varování při vybočení z jízdního pruhu, který je rovněž povinný, pravděpodobně sníží četnost nehod o méně než jedno procento. „Asistenční systémy nemají na mnoho typů škod vůbec žádný vliv a v praxi zabraňují menšímu počtu nehod, než jaká je teorie,“ upozorňuje Asmussen z GDV. Poukazuje také na další efekt asistenčních systémů: Dodatečná technologie prodražuje opravy. „Nové technologie, jako jsou senzory a kamerové systémy, se musí v případě poškození vyměnit nebo překalibrovat. Například výměna čelního skla je díky asistenčnímu systému přibližně o 25 % dražší,“ podotýká Jörg Asmussen.
Evropská komise očekává, že povinné asistenční systémy zabrání do roku 2038 v Evropě více než 25 000 smrtelných obětí nehod a nejméně 140 000 vážných zranění. Kromě asistenta pro nouzové brzdění a systému varování při vybočení z jízdního pruhu musí být od 7. července 2024 všechny nové vozy vybaveny systémem rozpoznávání ospalosti a asistentem pro rychlost a couvání.
Rakušané zkoumali obeznámenost s novými pravidly o asistentech
Průzkum rakouského autoklubu ÖAMTC týkající se povědomí, přijetí a zkušeností s asistenčními systémy ukazuje, že stávající systémy jsou většinou využívány. „Třetina dotázaných uvedla, že je zásah asistenčního systému již zachránil v nebezpečné situaci - 58 % prostřednictvím signálního tónu, 50 % prostřednictvím brzdění,“ vysvětluje dopravní expert ÖAMTC David Nosé. Třetina zároveň uvedla i falešné varování – signální tón (43 %) a brzdění (41 %) jsou zde prakticky na stejné úrovni.
On-line průzkum, reprezentativní pro rakouskou populaci ve věku 17 až 69 let, provedla společnost Spectra na objednávku ÖAMTC na přelomu dubna a května 2024 mezi 1 096 osobami, z toho 1 003 řidiči.
„Asistenční systémy pro řidiče jsou obecně důležitým milníkem ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Podle průzkumu je již 90 % automobilů vybaveno alespoň jedním asistenčním systémem,“ vysvětluje dopravní inženýr ÖAMTC. Podle průzkumu je nejrozšířenější asistent pro couvání (74 %) a tempomat (68 %). Pokud jsou tyto systémy ve vozidle nainstalovány, jsou také využívány – asistenta pro couvání používá 96 %, asistenta pro nouzové brzdění 92 % a varování před vyjetím z jízdního pruhu 72 %. Parkovací asistent (61 %) a tempomat (60 %) jsou využívány nejméně.
Systémům důvěřuje 57 % respondentů ze studie. Význam signálů však zná jen necelá polovina z nich: jen 44 % řidičů, jejichž vozidlo je vybaveno asistenčními systémy, dokáže rozpoznat všechny zvuky a signály. „To naopak znamená, že 56 % signály nezná nebo zná jen částečně,“ podotýká David Nosé. Expert ÖAMTC odkazuje také na dřívější průzkumy mezi členy klubu. „Výsledky naznačují, že signálům dnes rozumí méně lidí než před několika lety – to může být způsobeno větší rozmanitostí systémů a rostoucí složitostí ovládání moderních vozidel.“
Při hodnocení vlastních zkušeností s asistenčními systémy řidiče mají tendenci vnímat zásah jako rychlý, správný, srozumitelný a řešící nebezpečné situace, ale také jako poněkud tvrdý a náhlý. Při srovnání věkových skupin vnímají mladí lidé do 30 let zásah o něco méně pozitivně než starší řidiči. Zájem o různé systémy se také liší v závislosti na dané skupině: vyšší zájem projevují muži, častí řidiči a řidiči, kteří již mají vozidlo vybavené asistenčními systémy.
Je také zapotřebí více informací o novém nařízení EU. Podle průzkumu ÖAMTC znala nařízení o nových asistenčních systémech od července 2024 pouze čtvrtina respondentů. Při každém opětovném nastartování vozidla by 28 % dotázaných řidičů deaktivovalo odpojitelné systémy ručně: zde vynikají zejména muži a mladší řidiči. Hlavním argumentem je opětovné získání kontroly nad vlastním vozidlem. I přes určitou skepsi si 71 % dotázaných řidičů myslí, že vybavení vozidel asistenčními systémy je moderní a aktuální, a 65 % v něm vidí také přínos pro bezpečnost silničního provozu - 41 % se naopak obává vyšších nákladů na opravy a údržbu v důsledku jejich existence ve vozidle.
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Pojištění:
Přečtěte si také:
Prezentace
10.09.2024 Jak začít investovat? Tomáš Vranka z XTB zná…
04.09.2024 Akciové portfolio Tomáše Vranky: Alphabet má…
02.09.2024 Nvidia opět překonala očekávání! Investoři…
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Ropa padá na roční minima! Kam až poklesnou ceny pohonných hmot?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Druhý ročník soutěže „Podnikám s rozumem“ startuje – zapojte své studenty a získejte hodnotné ceny!
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex září 2024: Pesimistické předpovědi se naplňují
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Drahé emisní povolenky v roce 2030: Jak ovlivní účty za energie?
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Mám malou spotřebu elektřiny, vyplatí se mi měnit dodavatele?
Marek Pokorný, Portu
Průzkum: Většina mladých Čechů si přivydělává kvůli finanční nezávislosti
Martin Steiner, BNP Paribas Cardif Pojišťovna