Singapur? Ideální odrazový můstek do Asie a Pacifiku
IDEA StatiCa je první českou firmou, jež se rozhodla pro zřízení pobočky v Singapuru po znovuotevření české ambasády před třemi lety. „Pokud někdo zvažuje expanzi do regionu Asie a Pacifiku, tak podle mě není lepší místo pro založení pobočky než Singapur,“ říká Lukáš Maňásek, obchodní ředitel společnosti.
Ilustrační foto Shutterstock
Mohl byste krátce popsat vaši firmu, produkty a pobočky po světě?
IDEA StatiCa je přední mezinárodní rodinná společnost se sídlem, která vyvíjí inženýrský software pro návrh a posouzení styčníků, průřezů, nosníků a dalších detailů. Vznikla v roce 2009 a v průběhu let otevřela pobočky ve Velké Británii, Německu, Nizozemsku a Spojených státech. V roce 2018 obdržela společnost významné ocenění Česká hlava a v roce 2020 pak majitelé Juraj a Luboš Šabatkovi získali titul EY Technologický podnikatel roku.
CHTĚLI JSME VYTĚŽIT POTENCIÁL REGIONU
Proč jste si pro expanzi vybrali právě jihovýchodní Asii a Singapur?
Po otevření poboček v Evropě a USA jsme přemýšleli, jak nejlépe podpořit naše obchodní partnery a zákazníky v Asii. V regionu jsme již měli několik obchodních partnerů a generovali jsme tam obrat přes 500 tis. eur. Bylo nám však jasné, že bez lokálních lidí nebudeme schopni plně vytěžit potenciál regionu, který je mnohonásobně větší. Problém poskytování podpory z Česka netkví jen v časovém posunu, ale roli hrají i významné kulturní rozdíly a také jazyk.
Jak dlouho trval celý proces od prvních úvah až k vyslání pracovníka do země?
Od začátku jsme chtěli mít v Singapuru okolo pěti lidí s tím, že chceme relokovat jednoho člověka z Česka. Založení pobočky jsme si dali jako úkol na loňský rok. V prvním kvartále jsme si udělali analýzu trhu a zjistili, co vše bude potřeba udělat. Pak jsme našli místní společnost, která nám pomohla se založením pobočky a vypsali jsme inzeráty na nově otevřené pozice. Ve třetím kvartále byla společnost založena a přijali jsme prvního místního zaměstnance. Zároveň jsme pronajali kancelář a vybrali interně kolegu pro relokaci do Singapuru. Následně jsme najmuli další 3 místní zaměstnance a kolega z se z Česka společně s celou rodinou přestěhoval do Singapuru. V průběhu daného roku vyrostl obrat v regionu o 25 % oproti předchozímu roku. V roce 2024, kdy jsou již kolegové zaškoleni a plně podporují naši obchodní síť, rosteme přes 65%
Zarazila vás nějaká překážka, a co vás naopak potěšilo?
Potěšila nás rychlost celého procesu založení pobočky a to, že jsme mohli všechny věci zařídit vzdáleně.
DO SINGAPURU POSÍLÁME KOLEGY NA ZKUŠENOU
Jaké máte nyní plány?
Budujeme v jihovýchodní Asii síť našich obchodních partnerů a prezentujeme naše produkty na lokálních trzích. Posilujeme také náš tým: v dubnu nastoupil další produktový inženýr a jednu pozici máme stále otevřenou. Mezitím průběžně vysíláme do Singapuru kolegy z různých oddělení na dvou – až čtyřtýdenní pracovní cesty. Do budoucna se chceme pak více zaměřit na Taiwan, Jižní Koreu, Hongkong a Japonsko.
Můžete na základě dosavadních zkušeností doporučit expanzi do Singapuru?
Pokud někdo zvažuje expanzi do regionu Asie a Pacifiku, tak podle mě není lepší místo pro založení pobočky než Singapur. Náklady za kancelář a lidi jsou zde sice mnohem vetší než v okolích zemích, ale proces založení pobočky je rychlý a transparentní. Navíc je to velmi bezpečná a krásná země, kam jsou lidé ochotni cestovat, případně se tam přesunout s rodinou. Zároveň zákazníci v regionu vnímají velmi pozitivně, pokud má společnost pobočku v Singapuru; je to určitá prestiž.
V případě zájmu o založení pobočky či proniknutí na trh s vaším produktem či službou, můžete kontaktovat ekonomický tým českého velvyslanectví v Singapuru v čele s velvyslankyní Michaelou Froňkovou.
Petr Manoušek, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Singapuru
Ladislav Graner, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Sigapuru
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
?