Volkswagen a Rivian jsou spolunocležníci ze zoufalství. Spolupracují kvůli obavě z pokut EU a z krachu
Akcie Volkswagenu padají na letošní minimum, do blízkosti minima víceletého (viz graf níže). Až pět miliard dolarů totiž nově hodlá investovat do potácejícího se amerického výrobce elektroaut Rivian. Ten jen letos vykáže ztrátu nejspíše kolem tří miliard dolarů. A v příštím roce mu peníze mají dojít zcela.
Volkswagen a Rivian tak představují "spolunocležníky ze zoufalství". Dávají se dohromady kvůli vidině krachu na jedné straně a tučných "pokut za zaostalosti" na straně druhé.
Rivian by bez nynějšího "napojení na kapačky" Volkswagenu nejspíše skonal. Vždyť jeho akcie se od konce roku 2021 propadly o více než 90 % (viz graf níže).
Volkswagen zase musí do amerického výrobce elektroaut investovat, aby dostál přísným normám EU, souvisejících s ambiciózní zelenou agendou Bruselu, jež nemá obdoby nikde jinde na světě.
Bez rozšiřování výroby elektroaut by totiž Volkswagen čelil velkým pokutám. Jeho vlastní software pro elektroauta ale není dost konkurenceschopný, což mu snižuje prodeje a brání tedy v požadovaném rozšiřování výroby elektroaut.
Kolabující Rivian se sice potácí, ale i tak je jeho software pokročilejší než ten Volkswagenu.
Podle analytiků společnosti Bernstein, jež spadá pod křídla francouzské banky Société Générale, je investice Volkswagenu do Rivianu "hřebíčkem do rakve" snah německé automobilky o rozvoj vlastního palubního softwaru. Už loni přitom musel Volkswagen investovat 700 milionů dolarů do čínské automobilky Xpeng, aby právě získal přístup k pokročilejšímu softwaru. Zřejmě to ale fakticky, z hlediska německé automobilky, byly peníze hozené do černé díry.
Regulace EU tak vlastně zachraňují jinak již odepsané americké automobilky a pomáhají navyšovat zisk automobilkám čínským; taková socialistická internacionální družba 21. století. To ale určitě není recept na vzestup americké, a už vůbec ne eurounijní ekonomiky. Slavit mohou akorát v Pekingu.
A ani Volkswagen nebude mít peníze na investice do amerických "zombie firem" věčně. Vždyť i investice do Rivianu se značnou pravděpodobností představuje házení peněz do černé díry.
A je otázkou, kolik ještě peněz Volkswagen vůbec rozházet může. Prodeje jeho elektroaut v Evropě letos v prvním čtvrtletí spadly meziročně o výrazných 24 %, citelně klesají i v USA či v Číně. Trh s elektroauty totiž celosvětově ochabuje, neboť řidiči čelí vysokým cenám elektřiny, stále vysokým cenám nových elektroaut a nedostatečně rozvinuté nabíjecí infrastruktuře.
Oproti minulým létům také klesá podíl řidičů, kteří v průzkumech uvádějí, že si jako další vůz plánují pořídit elektroauto.
Přesto všechno tedy Brusel Volkswagenu hrozí oněmi pokutami, což jej pro změnu nutí investovat do kolabujícího Rivianu. Kdyby to nebylo k pláči, je to k smíchu.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má více než 92 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 65 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na: www.trinitybank.cz
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?