Kampaň do krajských a senátních voleb 2024 začala, kandidujícím vzniká povinnost zřídit volební účet
Vyhlášením voleb ve Sbírce zákonů začala dnes volební kampaň do krajských zastupitelstev a Senátu. Kandidující subjekty musí mít ze zákona do pěti dní, tedy do 17. června, zřízený volební účet. K němu musí mít i internetovou stránku a vést účetnictví. Volby budou letos 20. a 21. září, druhé kolo senátních voleb je v plánu 27. a 28. září.
Kandidující subjekty a případně nezávislí kandidáti musejí kromě založení účtu nahlásit Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí internetovou stránku účtu i web, na kterém budou zveřejněné informace o financování volební kampaně, upozornila členka úřadu Aneta Pinková. Potřebný formulář najdou strany, hnutí i kandidáti na webu úřadu.
Přestože je pro zřízení volebního účtu lhůta pět dnů od vyhlášení voleb ve Sbírce zákonů, mohou se kandidující subjekty rozhodnout pro vstup do kampaně až po uplynutí této lhůty. „V takovém případě musí volební účet zřídit nejpozději v den, v němž svým jednáním poprvé naplní znaky volební kampaně. Nejpozději tak mohou učinit 66 dnů před dnem voleb,“ zdůraznila Pinková, která má na starosti senátní volby.
Ve volbách do Senátu činí výdajový limit na kampaň dva miliony za každého kandidáta pro první kolo. Pokud se kandidát zúčastní prvního i druhého kola, limit je 2,5 milionu korun. „Na každý obvod je samostatný limit,“ poznamenala Pinková.
Ve volbách do krajských zastupitelstev je limit pro jeden kraj sedm milionů korun, které strana, hnutí nebo koalice vynásobí počtem krajů, v nichž zaregistrovala kandidátní listinu. „Každý kandidující subjekt má jeden souhrnný limit, jehož výše závisí na tom, v kolika krajích kandiduje,“ řekl člen úřadu Jan Outlý, koordinátor krajských voleb. Volby se uskuteční ve 13 krajích.
Limity mají i registrované třetí osoby, které se chtějí zapojit do kampaně, ať už je to ve prospěch, nebo neprospěch některého z kandidujících. Ve volbách do Senátu je to 40 tisíc korun za každý volební obvod pro první kolo, nebo 50 tisíc korun pro první i druhé kolo za každý volební obvod. U krajských voleb je to násobek částky 140 tisíc korun a počtu krajů, v nichž registrovaná osoba vede volební kampaň.
Více informací o povinnostech během kampaně i po jejím skončení nabízí kandidujícím stranám, hnutím i třetím osobám průvodce pravidel. Úřad ho vytvořil pro kandidující subjekty i veřejnost pro lepší orientaci v problematice. Průvodce zde. Pro kandidující subjekty Úřad připravuje školení, jehož termín bude upřesněn zde. Setkání je plánované na dobu krátce po ukončení registrace kandidátních listin (do 49 dnů přede dnem voleb).
V případě dotazů ohledně pravidel financování volebních kampaní kontaktujte v oblasti krajských voleb Jana Outlého, jan.outly@udhpsh.cz, tel. 735 134 134 441 v oblasti senátních voleb Anetu Pinkovou, aneta.pinkova@udhpsh.cz , tel. 731 770 848.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Volby:
Přečtěte si také:
Prezentace
12.11.2024 Motorola má nový hit Black Friday, svůj…
11.11.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?