ec.europa.eu (Evropská komise)
Evropská unie  |  12.06.2024 11:38:00

Komise předkládá společný prováděcí plán pro pakt o migraci a azylu

Komise předkládá společný prováděcí plán

Po dosažení historické dohody o paktu o migraci a azylu začala práce na tom, aby se rozsáhlý a složitý soubor legislativních aktů stal funkční realitou v příštích dvou letech. Bude se jednat o společné úsilí, přičemž Komise bude podporovat členské státy v každém kroku. Společný prováděcí plán k paktu o migraci a azylu, který dnes přijala Komise, stanoví klíčové milníky pro všechny členské státy při zavádění právních a operačních schopností potřebných k úspěšnému uplatňování nových právních předpisů do poloviny roku 2026. Kromě toho budou agentury EU v průběhu celého tohoto procesu poskytovat členským státům operativní i cílenou podporu.

Společný prováděcí plán poskytuje vzor pro vnitrostátní prováděcí plány, které mají členské státy přijmout do konce tohoto roku. Právní, technická a operativní činnost seskupuje do deseti základních prvků s cílem zaměřit a usnadnit praktické provádění.

Všechny stavební prvky jsou v zásadě vzájemně závislé a je třeba je provádět souběžně.

Deset základních prvků:

  1. Společný informační systém pro migraci a azyl (Eurodac): podpoří členské státy zejména při určování odpovědnosti a sledování druhotného pohybu. Nový Eurodac je rozsáhlý informační systém, který bude uchovávat a zpracovávat údaje o žadatelích o azyl. Nezbytným předpokladem pro provádění všech ostatních prvků paktu je včasný vývoj a zprovoznění reformovaného systému Eurodac.
  2. Nový systém řízení migrace na vnějších hranicích EU: řízení nelegálních vstupů státních příslušníků třetích zemí a zavedení rychlých, účinných a zjednodušených azylových a návratových řízení, jakož i silných záruk. Nařízení o prověřování, nařízení o azylovém řízení a nařízení o řízení na hranicích při navracení stanoví harmonizovaný přístup. Všichni nelegální migranti budou registrováni a budou podrobeni prověřování jejich totožnosti, bezpečnostního rizika, zranitelnosti a zdraví. Ve druhé fázi se povinné řízení na hranicích použije na ty, kteří pravděpodobně nepotřebují mezinárodní ochranu nebo představují bezpečnostní riziko.
  3. Zajištění odpovídající životní úrovně přijímání žadatelů v souladu s jejich potřebami. Například u žadatelů o mezinárodní ochranu existuje dřívější přístup na trh práce (6 měsíců namísto 9 měsíců), fyzická a duševní zdravotní péče a větší ochrana rodin, dětí a zranitelných žadatelů. Směrnice o podmínkách přijímání navíc obsahuje nové nástroje, které zlepšují účinnost přijímacího systému a pomáhají předcházet druhotnému pohybu. Členské státy budou mít například možnost přidělit žadatele do ubytovacích a zeměpisných oblastí a podmínit poskytování materiálních podmínek přijetí skutečným pobytem v ubytovacím zařízení, kde byli žadatelé přiděleni, nebo v určité oblasti. Kromě toho budou členské státy muset zajistit základní potřeby pouze tehdy, pokud se žadatelé nenacházejí v členském státě, v němž se mají nacházet.
  4. Spravedlivá, účinná a sbližující se azylová řízení: nařízení o azylovém řízení a kvalifikační nařízení zefektivňují proces posuzování a rozhodování o jednotlivých žádostech o azyl v celé Evropě a posilují záruky, práva a záruky pro žadatele a osoby požívající mezinárodní ochrany.
  5. Účinná a spravedlivá řízení o navrácení: migrační politika EU může být udržitelná pouze tehdy, budou-li skutečně navráceni ti, kteří nemají právo pobývat v EU. Koordinátor pro navracení bude hrát klíčovou úlohu, přičemž bude vycházet z již zahájené práce na zlepšení společného plánování letů a identifikačních misí, mimo jiné s cílem optimalizovat využívání podpory agentury Frontex, vyměňovat si postupy a zkušenosti týkající se společného vydávání zamítavých rozhodnutí o azylu a rozhodnutí o navrácení a spolupráce při navracení navracených osob, které představují bezpečnostní hrozbu.
  6. Spravedlivý a účinný systém: zajistit, aby nová pravidla odpovědnosti fungovala: zavedením účinného a stabilního sdílení odpovědnosti v celé Unii a omezením pobídek k druhotnému pohybu. Postupy budou například zefektivněny prostřednictvím oznámení o přijetí zpět. Kromě toho budou zavedena nová pravidla, jejichž cílem je zabránit zneužívání systému (např. povinnost žadatelů podat žádost v členském státě prvního vstupu).
  7. Zajištění toho,aby solidarita fungovala: EU má poprvé stálý, právně závazný, ale flexibilní mechanismus solidarity, který zajišťuje, aby žádný členský stát nebyl pod tlakem.
  8. Připravenost, plánování pro nepředvídané události a reakce na krize: pomoc při budování větší odolnosti vůči vývoji migračních situací a snižování rizik krizových situací.
  9. Nové záruky pro žadatele o azyl a zranitelné osoby: intenzivnější monitorování základních práv zajištěním účinných postupů při současné ochraně lidské důstojnosti a skutečného a účinného práva na azyl, a to i pro nejzranitelnější osoby, jako jsou děti.
  10. Přesídlování, začleňování a integrace: zintenzívnění úsilí v těchto oblastech: Úsilí členských států o integraci a začleňování migrantů je i nadále nepostradatelné pro úspěšnou migrační a azylovou politiku.

Pakt o migraci a azylu odráží komplexní a celotrastní přístup k řízení migrace. Komise proto spolu s členskými státy uplatňuje dvoustupňový přístup, který legislativní práci na úrovni EU doplňuje operativními činnostmi. To zahrnuje zejména práci na vnějším rozměru migrace prostřednictvím úsilí o komplexní partnerství s partnerskými zeměmi. Ačkoli opatření v této oblasti nejsou vázána na právní závazky, bude nezbytné, aby EU pokračovala a dále zintenzivnila spolupráci s partnerskými zeměmi, zejména ve třech klíčových oblastech: boj proti převaděčství migrantů, účinné navracení, zpětné přebírání a opětovné začlenění, jakož i legální cesty.

 

Další kroky

Společný prováděcí plán bude předložen členským státům na zasedání Rady pro vnitřní věci a poté bude použit jako základ pro přípravu vnitrostátních prováděcích plánů členských států, které mají být předloženy do prosince 2024. Na základě společného prováděcího plánu je dalším krokem, aby členské státy vypracovaly své příslušné vnitrostátní prováděcí plány do 12. prosince 2024. Členské státy se mohou spolehnout na operativní, technickou a finanční podporu Komise a agentur EU v průběhu celého procesu. Členské státy mohou rovněž obdržet podporu z Nástroje pro technickou podporu, který vyhlásí zvláštní výzvu na podporu členských států při vypracovávání jejich vnitrostátních prováděcích plánů. Komise zřídila specializované podpůrné týmy, které v období od nynějška do podzimu navštíví hlavní města všech členských států, aby členským státům pomáhaly s přípravou těchto vnitrostátních prováděcích plánů.

Komise bude pozorně sledovat pokrok dosažený při provádění paktu a bude pravidelně podávat zprávy Evropskému parlamentu a Radě.

 

Pozadí

V září 2020 předložila Komise pakt o migraci a azylu s cílem nalézt dlouhodobá a udržitelná řešení pro řízení migrace. Pakt vytvoří právní rámec, který vyvažuje solidaritu a odpovědnost mezi členskými státy v rámci komplexního přístupu k účinnému a spravedlivému řízení migrace. V návaznosti na politickou dohodu ze dne 20. prosince 2023 ji přijal Evropský parlament dne 10. dubna 2024 a Rada později 14. května. Právní nástroje paktu, včetně těch, které byly navrženy již v roce 2016, vstoupily v platnost dne 11. června 2024 a vstoupí v platnost po dvou letech od 12. června 2026; s výjimkou rámcového nařízení Unie o přesídlování a humanitárním přijímání, které je již dnes použitelné.

 

Pro více informací

Společný prováděcí plán

Vysvětlující zpráva k paktu o migraci a azylu

Pakt o migraci a azylu – legislativní návrhy v kostce

Úřední věstník – legislativní texty – pakt o migraci a azylu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Quote

Dnes předkládáme plán na příští dva roky práce, který má přispět k tomu, aby se pakt o migraci a azylu stal realitou v praxi. To je dalším důkazem toho, že Komise je odhodlána vynaložit veškeré úsilí k zajištění toho, aby členské státy měly veškeré odborné znalosti, provozní a finanční podporu, kterou potřebují k tomu, aby mohly právní závazky uvést do praxe. Ne všechny členské státy začínají ze stejného bodu, ale všichni společně překročíme konečnou linii.
Margaritis Schinas, místopředseda pro podporu evropského způsobu života 2024-06-11

Dnes jdeme od slov k činům se společným cílem; realizovat to, na čem jsme se dohodli. Díky společnému prováděcímu plánu přecházíme k operativnímu a pragmatickému provádění s cílem dosáhnout konkrétních výsledků – v členských státech, regionech a obcích i pro samotné migranty. Členské státy se mohou plně spolehnout na Komisi a agentury EU a na naši finanční a operativní podporu.
Ylva Johanssonová, komisařka pro vnitřní věci 2024-06-11

12.06. 12:37  vize (R2)
12.06. 12:27  svrab (R2)


Přečtěte si také:

19.04.2024Pakt o migraci a azylu – hlavní fakta ec.europa.eu (Evropská komise)
10.04.2024Parlament schválil nový pakt EU o migraci a azylu europarl.europa.eu (Evropský parlament)



Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688