mdcr.cz (MD ČR)
Doprava  |  31.05.2024 12:32:00

Rychlejší vlaky, nová nástupiště i zastávka v centru – končí opravy pardubického uzlu

Cestující v Pardubicích už mohou využívat moderní nástupiště, která jsou pohodlně dostupná výtahy a eskalátory. Některé vlaky navíc začnou zajíždět na novou zastávku, která je blíž centru krajské metropole. Jde o výsledek dvou staveb, které dnes slavnostně ukončila Správa železnic na pardubickém hlavním nádraží. Modernizace začala v září 2020, celkové náklady dosahují téměř 6,36 miliardy korun. Na dalších 74 milionů korun vyšla výstavba zastávky Pardubice centrum. Zároveň začínají práce na zbývající části budovy hlavního nádraží.

Rychlejší vlaky, nová nástupiště i zastávka v centru – končí opravy pardubického uzlu
Pardubické hlavní nádraží leží na frekventovaném koridoru z Prahy na Moravu. Denně zde zastaví stovky dálkových a regionálních vlaků. „Chceme, aby cesty vlakem byly rychlejší a spolehlivější, proto do železnice investujeme. Rekonstrukce pardubického uzlu je významná nejen v kontextu Česka, ale i celé Evropy, protože tudy projíždí mezinárodní vlaky. Díky stavbě se navíc podařilo také propojit dvě doposud oddělené části města. Stavba zlepší život cestujícím, kteří Pardubicemi jen projíždí, ale i místním,“ říká předseda vlády Petr Fiala.

Zrekonstruovaná jsou všechna stávající nástupiště, navíc k nim přibylo jedno nové. Jejich délka se pohybuje od 124 do 436 metrů. Správa železnic současně zrenovovala zastřešení nástupišť, podpěry trakčního vedení, osvětlení, orientační, informační a kamerový systém, nové jsou majáky a značení pro zrakově postižené. Cestující mají k dispozici designové lavičky a koše.

Celkovou obnovou prošly oba podchody, pro přístup k vlakům lze nově využít kromě schodů také výtahy nebo eskalátory. Stejně tak propojují i nástupiště se zastřešenou lávkou, která měří celkem 290 metrů a vede přes celé kolejiště až do sídliště Dukla.

„Pardubické hlavní nádraží tvoří pomyslnou bránu do celých východních Čech, denně jím projde na dvacet tisíc cestujících. Dlouhodobě rostoucí obliba vlakových linek z Pardubic nejen do Prahy ukazuje, že lidé oceňují rychlost a spolehlivost, kterou železnice nabízí. Modernizace celého uzlu pomůže dále zvýšit její atraktivitu,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Pardubický uzel je významný i z hlediska evropské železniční dopravní sítě. Lepší spojení na trase PrahaBrnoBřeclav je důležité pro cesty z Berlína, Bratislavy či Vídně. Celkovou modernizaci pardubického nádraží podpořila evropská dotace v objemu více než tří miliard korun. Evropský příspěvek zajistí cestujícím vyšší bezpečnost, lepší dostupnost a kvalitu při cestování vlakem,“ řekla vedoucí Zastoupení Evropské komise v Praze Monika Ladmanová.

Stavbaři provedli kompletní rekonstrukci kolejiště. Provoz vlaků je díky tomu tišší, instalace evropského zabezpečovacího zařízení ETCS navíc umožní zvýšit jejich rychlost na 160 km/h. Dalším přínosem je rovněž zdvoukolejnění úseku ve směru na Rosice nad Labem, který využívají jak vlaky do Hradce Králové, tak i do Chrudimi.

Celkové investiční náklady akce s názvem Modernizace železničního uzlu Pardubice činí 6 365 944 040 korun bez DPH. Maximální výše podpory EU je ve výši 125 930 297 eur (3 114 634 036 korun) a může dosáhnout až 85 % z celkových způsobilých nákladů. Projekt je spolufinancovaný Evropskou unií z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.

Zhotoviteli stavby jsou společnosti EUROVIA CS; Chládek a Tintěra, Pardubice; Elektrizace železnic Praha a GJW Praha.

Vlaky budou zajíždět blíže k centru

Velkou novinkou pro obyvatele a návštěvníky města je nová zastávka Pardubice centrum. „Cestujícím přinese výrazné zkrácení docházkové vzdálenosti do středu města. Provoz na ní zahájíme 9. června, budou sem zajíždět všechny vlaky od Hradce Králové a v dopravní špičce také od Chrudimi,“ popsal generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Novou zastávku tvoří 140 metrů dlouhé oboustranné nástupiště vybavené dvěma přístřešky. Cestující se na zastávku dostanou dvěma bezbariérovými vstupy, a to z podchodu ve Sladkovského ulici a z podjezdu v ulici Jana Palacha.

Výstavba zastávky Pardubice centrum probíhala od loňského září, práce provedly společnosti EUROVIA CS a Chládek a Tintěra, Pardubice. Stavba byla financována ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Památkově chráněná budova nabídne moderní zázemí

Stavební ruch na pardubickém hlavním nádraží ale zcela neutichne. Začíná totiž druhá část rekonstrukce tamní rozsáhlé, památkově chráněné budovy. Po obnově někdejšího hotelu, který dnes slouží jako vzdělávací centrum Správy železnic, přichází na řadu nádražní hala, východní provozní křídlo a západní křídlo s bytovým domem.

Stavbaři kompletně zrenovují střechu, fasádu i celý interiér. Tomu se vrátí původní podoba, která však bude odpovídat současným požadavkům cestujících i dopravců. Součástí projektu je také instalace fotovoltaické elektrárny.

V odbavovací hale se po dokončení stavby zlepší služby pro cestující, současně dojde k úpravě veřejných toalet. Komerční jednotky s ordinacemi a lékárnou budou v přízemí a v 1. patře západního křídla. Bezbariérový přístup zajistí výtah. Východní křídlo bude sloužit pro zajištění drážního provozu. Stavbaři provedou dispoziční úpravy v zázemí zaměstnanců a rozšíří kancelářské prostory. Počítá se i s kompletní rekonstrukcí bytového domu.

Zhotoviteli stavby jsou společnosti Chládek a Tintěra, Pardubice a EUROVIA CZ. Práce budou probíhat za provozu, cestujícím zůstane vždy přístupná část odbavovací haly a potřebné zázemí. Hotovo bude na konci roku 2026. Celkové náklady této etapy stavby dosahují 1,014 miliardy korun a budou financovány ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

První rok se bude rekonstruovat východní křídlo a polovina haly, následně se bude pracovat na západním křídle a druhé části haly. Jako poslední přijde na řadu bytový dům.



Stavbaři kompletně zrenovují střechu, fasádu i celý interiér. Tomu se vrátí původní podoba, která však bude odpovídat současným požadavkům cestujících i dopravců. Součástí projektu je také instalace fotovoltaické elektrárny.

V odbavovací hale se po dokončení stavby zlepší služby pro cestující, současně dojde k úpravě veřejných toalet. Komerční jednotky s ordinacemi a lékárnou budou v přízemí a v 1. patře západního křídla. Bezbariérový přístup zajistí výtah. Východní křídlo bude sloužit pro zajištění drážního provozu. Stavbaři provedou dispoziční úpravy v zázemí zaměstnanců a rozšíří kancelářské prostory. Počítá se i s kompletní rekonstrukcí bytového domu.

Zhotoviteli stavby jsou společnosti Chládek a Tintěra, Pardubice a EUROVIA CZ. Práce budou probíhat za provozu, cestujícím zůstane vždy přístupná část odbavovací haly a potřebné zázemí. Hotovo bude na konci roku 2026. Celkové náklady této etapy stavby dosahují 1,014 miliardy korun a budou financovány ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

První rok se bude rekonstruovat východní křídlo a polovina haly, následně se bude pracovat na západním křídle a druhé části haly. Jako poslední přijde na řadu bytový dům.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688