Dobrá zpráva pro plavbu. Poslanci schválili Česko-německou dohodu o Labi
Labská vodní cesta je dopravní cestou celoevropského významu a je nutné pečovat o její splavnost a další rozvoj. Dosud však neexistoval jakýkoli mezinárodně závazný dokument, který by stanovil hlavní parametry a pravidla péče o splavnost toku. To se nyní změní, Sněmovna totiž ve druhém čtení schválila Česko-německou dohodu o Labi.
![Dobrá zpráva pro plavbu. Poslanci schválili Česko-německou dohodu o Labi](https://img.kurzy.cz/zpravy/obrazky/16/768716/1.jpg)
Na české straně mají být na úseku Labe od Ústí nad Labem až ke státním hranicím mezi Českou republikou a Spolkovou republikou Německo připraveny parametry plavební dráhy vyplývající z aktuálně platných koncepčních dokumentů v oblasti vnitrozemské plavby.
Na německém úseku Labe je současným cílem údržby hloubka plavební dráhy 140 cm, což odpovídá německému strategickému dokumentu s názvem Celkový koncept Labe. Kromě parametrů plavební dráhy na území České republiky a na území Spolkové republiky Německo, počítá dohoda se zřízením Společné komise, jejímž úkolem bude provádět monitorování parametrů plavební dráhy a navrhovat opatření k jejímu zlepšení.
„Labská vodní cesta je klíčová nejen z pohledu České republiky, ale i v transevropské síti TEN-T. A budeme usilovat o její další rozvoj. Lodní doprava navíc patří mezi ekologické módy dopravy a české firmy ji v zájmu vyšší konkurenceschopnosti potřebují a budou potřebovat. Dnešní schválení dohody je tak nepochybně dobrou zprávou pro plavbu i českou ekonomiku,“ dodává ministr Kupka.
Uzavření dohody předcházelo mnoho let jednání. V roce 2006 Ministerstvo dopravy ČR a tehdejším Spolkovým ministerstvem dopravy, výstavby a bydlení uzavřelo společné prohlášení o spolupráci a dopravních cílech a opatřeních na labské vodní cestě až do zdrže plavebního stupně Geesthacht u Hamburku. Prohlášení sice definovalo cílové parametry Labské vodní cesty v ČR i Spolkové republice Německo, ale ve smyslu mezinárodního práva se nejednalo o závazný dokument.
Na české straně mají být na úseku Labe od Ústí nad Labem až ke státním hranicím mezi Českou republikou a Spolkovou republikou Německo připraveny parametry plavební dráhy vyplývající z aktuálně platných koncepčních dokumentů v oblasti vnitrozemské plavby.
V návazném úseku na úseku mezi Ústím nad Labem a Týncem nad Labem pak budou zajištěny stávající parametry vodní cesty s plavební hloubkou 230 cm a současně v úseku mezi Týncem nad Labem a Pardubicemi opatření s cílem umožnit plavební hloubku 230 cm až do cílového přístavu v Pardubicích.
Na německém úseku Labe je současným cílem údržby hloubka plavební dráhy 140 cm, což odpovídá německému strategickému dokumentu s názvem Celkový koncept Labe. Kromě parametrů plavební dráhy na území České republiky a na území Spolkové republiky Německo, počítá dohoda se zřízením Společné komise, jejímž úkolem bude provádět monitorování parametrů plavební dráhy a navrhovat opatření k jejímu zlepšení.
„Labská vodní cesta je klíčová nejen z pohledu České republiky, ale i v transevropské síti TEN-T. A budeme usilovat o její další rozvoj. Lodní doprava navíc patří mezi ekologické módy dopravy a české firmy ji v zájmu vyšší konkurenceschopnosti potřebují a budou potřebovat. Dnešní schválení dohody je tak nepochybně dobrou zprávou pro plavbu i českou ekonomiku,“ dodává ministr Kupka.
Uzavření dohody předcházelo mnoho let jednání. V roce 2006 Ministerstvo dopravy ČR a tehdejším Spolkovým ministerstvem dopravy, výstavby a bydlení uzavřelo společné prohlášení o spolupráci a dopravních cílech a opatřeních na labské vodní cestě až do zdrže plavebního stupně Geesthacht u Hamburku. Prohlášení sice definovalo cílové parametry Labské vodní cesty v ČR i Spolkové republice Německo, ale ve smyslu mezinárodního práva se nejednalo o závazný dokument.
Poslední zprávy z rubriky Z domova:
Přečtěte si také:
Prezentace
13.06.2024 Vyplatí se ještě investovat do Nvidie, Applu…
11.06.2024 Co zaznělo na Analytickém fóru 2024?
03.06.2024 Investujte a vybudujte si dodatečný příjem…
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Petr Lajsek, Purple Trading
Zdraží barel ropy brent na 90 dolarů? Co to znamená pro benzín a naftu?
Ali Daylami, BITmarkets
Štěpán Křeček, BHS
Druhá inflační vlna není na obzoru. Inflace se vrací ke svému cíli
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Pomerančový džus jen pro bohaté? Cena kontraktů dosáhla historického maxima
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Miroslav Novák, AKCENTA
Domácí ekonomika v 1. čtvrtletí vzrostla, ale čekala se trochu lepší čísla