Digitalizaci zpomalují falešné obavy. Česko na špičku zatím nemá
Digitalizaci nejčastěji zpomalují obavy majitelů z finanční a časové náročnosti. Sedm z deseti firem v posledním roce sice implementovalo nové technologie, u společností s obratem nad sto milionů je to téměř devět z deseti, ale menší hráči se digitalizace obávají. Vyplývá to z průzkumu Asociace malých a středních podniků (AMSP ČR), ze zjištění Českého statistického úřadu (ČSÚ) i ze zkušeností expertů. Firmy nejčastěji nakupují služby cloudů a příslušné doplňky.
Digitalizace v ČR sice pomalu nabírá na tempu, stále však nedosahuje úrovně vyspělých zemí, jako je Německo, Finsko či země Beneluxu. Podle Adama Bárty ze společnosti DigiApp je nejčastější překážkou v rychlejší digitalizaci malých firem obava z finanční náročnosti, případně i nedostatku časových a personálních kapacit. Podle něj je třeba změnit celkové vnímání digitalizace. „Firmy mají obavy digitalizovat, protože nemají informace o tom, co daný proces znamená. Častokrát během jednoho dvou informačních pohovorů dokážeme tyto nepřesné představy zcela rozptýlit. Zároveň ukazujeme, že digitalizace je více než cokoli jiného investicí, která se velmi brzy vrátí. V některých případech už během pár týdnů, běžně za několik málo měsíců,“ doplňuje Bárta. Nízká informovanost mezi menšími firmami je podle něj způsobená často ne úplně srozumitelně komunikovanými výhodami digitalizace ze strany státu i velkých hráčů na trhu.
Firmy nejčastěji přecházejí do cloudu, AI zatím moc neláká
Když firmy digitalizují, snaží se nejčastěji využít moderní technologie ke zlepšení své efektivity, produktivity a konkurenceschopnosti. Mezi nejčastěji implementované digitální nástroje patří například cloudové technologie, digitální marketing, automatizace procesů, big data analytika, méně pak například i umělá inteligence. „Obliba používání placených cloudových služeb podniky se postupně zvyšuje. Nejnovější data ukazují, že tyto služby nakupuje již téměř polovina firem v Česku, tedy dvakrát více než v roce 2017,“ upřesňuje Kamila Burešová z odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ. Nejčastěji nakupovanou cloudovou službou jsou dlouhodobě e-mailové adresy na vlastní firemní doméně, datová úložiště a kancelářské programy.
Technologie umělé inteligence (AI) zatím u nás naopak příliš rozšířené nejsou, využívají je především velké firmy s více než 250 zaměstnanci (28 % v roce 2023). Celkový údaj za podniky s 10 a více zaměstnanci (6 %) je u nás ovlivněn významným zastoupením malých firem, které technologie AI používají málo (4 %). Nejčastěji je používána AI umožňující pokročilou práci s texty nebo lidskou řečí, případně technologie strojového učení. „Firmy mají o AI často zkreslenou představu. Umělou inteligenci sice chtějí využívat, ale nemají žádnou technologii, kde by pro její zapojení dávala smysl,“ uzavírá Adam Bárta s tím, že dané firmy musí nejdříve řešit digitalizaci svých stávající procesů, a až následně je možné je automatizovat a eventuálně přemýšlet o zapojení AI.
Autor: Václav Kodým
Ve spolupráci s Digi App a údaji z webu amsp.cz a czso.cz
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Sleva na manželku 2023 - 24.840 Kč. Slevu na manžela nebo manželku můžete uplatnit, pokud manželka / manžel nemá příjmy vyšší než 68.000 Kč.
- Ivo a Roman Ulichovi z M&T: Chceme být dividendovou špičkou. V Česku nemáme konkurenci a vyzýváme svět - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Vicepremiér pro digitalizaci varuje před podvodníky odkazujícími na falešný Portál občana
- Falešné stokoruny na Karlovarsku. Nemáte je také? Takhle je poznáte
- Růst španělské ekonomiky opět zpomaluje, rostou obavy z další recese
- EUR/USD zpomaluje kvůli obavám na blízkém východě
- Špičky justice jednaly o zprávě Rady Evropy: Nemáme Nejvyšší radu soudnictví, nemůžeme přijmout etický kodex
- Digitalizace zatím bez problémů
- Inflace začíná zpomalovat, ale pro potraviny to zatím neplatí
Prezentace
16.04.2025 5 Xiaomi telefonů, které jsou teď v Česku za…
16.04.2025 Jak investovat v době nejistoty?
16.04.2025 Daňový lexikon pro začátečníky: Praktický…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Trump rozvířil vody na komoditním trhu. Bude Brazílie vítězem?
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Miroslav Novák, Citfin
Euro za 27 Kč – reálná možnost v případě, že letos americká ekonomika spadne do recese
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
?
Okénko pro podnikatele
Jan Frk, Software602
Lukáš Novotný, Geis
Jakub Šulák, Forscope