Revidované emisní normy CO2 pro těžká vozidla (Otázky a odpovědi)
Revidované emisní normy CO2 pro těžká vozidla
1. Jak nové právní předpisy EU zvýší počet těžkých vozidel s nulovými emisemi v Evropě?
Těžká vozidla jsou odpovědná za více než 25 % emisí skleníkových plynů ze silniční dopravy v EU a představují více než 6 % celkových emisí skleníkových plynů v EU.
Revidované emisní normy CO2 pro těžká vozidla budou klíčové pro snížení emisí v odvětví silniční dopravy a zajištění rostoucí nabídky nových vozidel s nulovými emisemi na trh. To má zásadní význam pro to, aby EU přešla na mobilitu s nulovými emisemi a dosáhla svých cílů v oblasti klimatu do roku 2030 a stala se do roku 2050 klimaticky neutrální.
Stanovením ambiciózních cílů v oblasti snižování emisí CO2 pro těžká vozidla poskytuje EU jasný a dlouhodobý signál, který má směrovat investice do inovativních technologií s nulovými emisemi a podpořit zavádění infrastruktury dobíjecích a plnicích stanic.
Vozidla s nulovými emisemi se postupem času zlevní. Jasný signál, že normy dávají automobilovému průmyslu proto rychlejší zavádění vozidel s nulovými emisemi na trh. Související úspory z rozsahu dále sníží počáteční náklady vozidel a učiní je cenově dostupnějšími a přitažlivějšími pro potenciální kupující.
Spolu s emisními normami CO2 pro těžká vozidla hrají při zavádění vozidel s nulovými emisemi významnou úlohu podpůrné politiky: infrastruktura bude posílena díky nařízení o infrastruktuře pro alternativní paliva, které zajišťuje dostatek veřejně přístupných dobíjecích a vodíkových čerpacích stanic, a směrnice o obnovitelných zdrojích energie, která zajistí, že budeme mít čistou elektrickou síť pro napájení těchto vozidel.
2. Jaké jsou přínosy pro občany a průmysl?
Vozidla s nulovými emisemi a energeticky účinnější vozidla budou mít jasný přínos pro kvalitu ovzduší a zdraví Evropanů, a přispějí tak k akčnímu plánu pro nulové znečištění. Snížení znečištění ovzduší se přímo promítá do přínosů pro zdraví a dobrých životních podmínek občanů, neboť oblast působnosti emisních norem CO2 pro těžká vozidla se vztahuje i na menší nákladní vozidla a autobusy, které jsou většinou poháněny v městských oblastech.
Provozovatelé dopravy a uživatelé utrpí značné úspory nákladů. Celkové náklady na vlastnictví nového těžkého motorového vozidla se pro první uživatele výrazně sníží. s úsporami v průměru přibližně 9 000 EUR u vozidla zakoupeného v roce 2030 a 41,000 EUR u vozidla zakoupeného v roce 2040. Kromě toho průmyslový rozvoj rychle mění odvětví těžkých vozidel. Výrobci těžkých vozidel v EU jsou v současné době na světové špičce. Zavedením těchto právních předpisů budou průmysl a investoři EU vědět, kde investovat do inovativních technologií s nulovými emisemi a do zavádění dobíjecí a čerpací infrastruktury. Tento jasný a společný právní rámec bude mít klíčový význam pro zachování vedoucího postavení EU v oblasti technologií i v budoucnu a pro podporu tvorby pracovních míst pro vysoce kvalifikované pracovníky.
Kromě toho se očekává, že díky těmto novým normám CO2 se v období 2031 až 2050 sníží poptávka po fosilních palivech přibližně o 2 miliardy barelů ropy, což přispěje k energetické nezávislosti EU.
3. Jaká je oblast působnosti nových právních předpisů EU?
Nový právní předpis rozšiřuje stávající oblast působnosti tak, aby se vztahovala téměř na všechna nákladní vozidla (včetně účelových vozidel, jako jsou nákladní automobily na odpadky, sklápěcí vozy nebo míchačky betonu od roku 2035), městské autobusy a dálkové autobusy (nad 7,5 tuny), jakož i přípojná vozidla (bezmotorové vozidlo tažené motorovým vozidlem). V roce 2027 Komise přezkoumá rozšíření oblasti působnosti i na malá nákladní vozidla.
Podle nového nařízení jsou stanoveny ambiciózní cíle pro snížení emisí CO2 ve srovnání s úrovněmi z roku 2019 prostřednictvím: 45 % od 1. ledna 2030, 65 % od 1. ledna 2035; 90 % od 1. ledna 2040 dále. Kromě toho 90 % nových městských autobusů v EU bude muset mít od roku 2030 nulové emise a všechny do roku 2035.
Od roku 2030 budou pro přípojná vozidla (7,5 %) a návěsy (10 %) platit cíle snížení specifických emisí ve srovnání s úrovněmi v roce 2025.
Bude na výrobcích, aby rozhodli, které technologie použijí k dosažení těchto cílů (např. elektrifikace, vodíkové palivové články nebo vodík ve vozidlech s vnitřním spalováním), neboť nové právní předpisy jsou technologicky neutrální.
4. Jakou úlohu budou hrát obnovitelná a nízkouhlíková paliva v budoucnosti pro těžká vozidla?
Má-li být dosaženo klimatické neutrality, musí být obnovitelná paliva v odvětví dopravy v EU dostupnější, což by mělo být vhodným způsobem podporováno. Tato paliva musí být přednostně k dispozici v dostatečném množství pro ta odvětví, u nichž je obtížné snížit emise uhlíku, v nichž v současné době nejsou k dispozici alternativní možnosti dekarbonizace, jako je letecká a námořní doprava, jakož i pro stávající zásoby vozidel, včetně těžkých vozidel, vzhledem k jejich dlouhé životnosti.
V roce 2027 Komise přezkoumá účinnost a dopad nařízení. Komise posoudí možnou metodiku pro registraci těžkých vozidel poháněných výhradně palivyneutrálními z hlediska CO2 v souladu s právními předpisy EU a cíli klimatické neutrality, metodiku pro stanovení emisí CO2 nových těžkých vozidel během celého životního cyklu, úlohu udržitelných obnovitelných paliv při přechodu na klimatickou neutralitu a úlohu uhlíkového korekčního faktoru.
5. Jaký dopad bude mít tato transformace automobilového průmyslu na pracovní místa?
Předpokládá se, že přísnější emisní normy CO2 budou mít čistý pozitivní dopad na zaměstnanost v celém hospodářství. Automobilový hodnotový řetězec se rozšíří a budou vytvořena nová kvalitní pracovní místa, například v oblasti výroby baterií, elektroniky a energetiky. To bude vyžadovat, aby budoucí zaměstnanci měli nové a lepší dovednosti. V důsledku snížené výroby vozidel se spalovacími motory a jejich specifických součástí budou zároveň některé ztráty pracovních míst. Některá odvětví se zmenší, zatímco jiná se rozšíří.
Dodavatelé a výrobci automobilů mohou být nuceni odpovídajícím způsobem přizpůsobit své portfolio výrobků a služeb a rekvalifikaci a zvyšovat kvalifikaci svých zaměstnanců, aby zajistili pracovní sílu připravenou na éru mobility s nulovými emisemi. Jedná se o třetí pilíř průmyslového plánu Zelené dohody a podpora rozvoje dovedností, odborné přípravy a vzdělávání je společnou výzvou a příležitostí. Finanční nástroje EU podpoří transformaci. Kromě Nástroje pro oživení a odolnost přispějí Evropský sociální fond + (ESF+), Evropský fond pro regionální rozvoj (EFRR) a mechanismus pro spravedlivou transformaci.
To je spojeno s iniciativami, jako jsou dialogy o jednoduché transformaciC, jejichž hlavním cílem je podpořit průmysl při budování obchodního modelu vhodného pro dekarbonizované hospodářství a poskytnout vstupy pro stavební kameny, které mohou přispět k posílenému průmyslovému přístupu k plnění Zelené dohody pro Evropu. Dne 8. dubna 2024 se uskutečnil zvláštní dialog o čisté transformaci v oblasti dopravy a mobility. Komise bude pokračovat ve spolupráci s průmyslem a sociálními partnery a je připravena zapojit se do důkladné diskuse s vedoucími představiteli EU a spolunormotvůrci o klíčových faktorech, které je třeba řešit, a spolupracovat na nich se všemi zúčastněnými stranami.
6. Jaké výjimky zavádějí nové právní předpisy EU?
Zavádění nových technologií je dražší pro malé výrobce než pro větší výrobce, protože díky nižším objemům výroby mohou méně využívat úspor z rozsahu. Malí výrobci, kteří registrují až 100 vozidel, jsou proto od požadavků právních předpisů osvobozeni. Dopad této výjimky na životní prostředí a klima bude velmi omezený, takže hlavní politické cíle nebudou ohroženy.
Kromě toho se výjimka z cílůsnížení emisí CO2 bude vztahovat na tato těžká vozidla:
- vozidla používaná k těžebním, lesnickým a zemědělským účelům
- vozidla zkonstruovaná, vyrobená nebo registrovaná pro použití ozbrojenými službami a pásová vozidla
- vozidla zkonstruovaná a vyrobená nebo upravená k použití civilní ochranou, požární službou a službami odpovídajícími za udržování veřejného pořádku nebo neodkladnou lékařskou péči
- vozidla registrovaná pro použití ozbrojenými službami
- vozidla, jejichžemise CO2 nemohou být certifikovány z technických důvodů, jako jsou vozidla zvláštního určení (např. obrněná vozidla, pojízdné jeřáby a vozidla pro přepravu mimořádného nákladu), některá těžká nákladní vozidla se zvláštním uspořádáním náprav, menší nákladní vozidla do 5 tun a autobusy do 7,5 tuny
- účelová vozidla, jako jsou popelkové vozíky, do roku 2034.
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
26.09.2024 Technologický gigant Intel na kolenou! Co…
24.09.2024 XTB představuje Zlatana Ibrahimoviće jako…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Index STOXX 600 dosáhl rekordní úrovně: Pomohly mu čínské stimuly a zisky v luxusním sektoru*
Štěpán Křeček, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Utlumená aktivita v tuzemském výrobním sektoru pokračuje – PMI (září 2024)
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři