Ve vlacích přibývají cestující a jezdí na delší trasy. Průměrná přepravní vzdálenost byla loni 57 km - nejvíce za posledních pět let. Železniční dopravci reportují celkový růst výkonů
Osobní železniční dopravci v roce 2023 realizovali přepravní výkon 10,5 miliardy osobokilometrů. Železnici se daří získávat jak nové cestující, tak současně roste průměrná ujetá vzdálenost, která v roce 2023 činila 57 km. Je to nejvíce za posledních 5 let, a to včetně předcovidového roku 2019, kdy byla průměrná přepravní vzdálenost 56 km. Během covidových let došlo k propadu až na 50 km.
„Od osobních železničních dopravců přicházejí v posledním období výrazně pozitivní zprávy. Roste nejen přepravní výkon a ujetá vzdálenost. Železniční osobní doprava je také ziskovým sektorem české ekonomiky. Je to zejména díky novým trasám a spojením a také díky výrazné modernizaci vozidlového parku a atraktivním službám. To vše přináší nové zákazníky a růst tržeb. Navíc čeští železniční dopravci posilují svou roli v mezinárodní dopravě v rámci středoevropského a východoevropského regionu. V tom patří mezi nejaktivnější dopravce na trhu,“ říká Petr Moravec, výkonný ředitel Výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia).
Lidé přitom v případě cestování na delší vzdálenost jednoznačně z pozemní dopravy dávají přednost vlaku. Zatímco cestující vlakem urazí při své cestě v průměru 57 km, v případě individuální automobilové dopravy je to 32 km, u dálkových a regionálních autobusů 25 km a v případě MHD to je průměrně 4,9 km.
Za růstem průměrné přepravní vzdálenosti stoji především následující faktory:
· Výrazný posun modernizace infrastruktury na dalších dálkových trasách v ČR , jako jsou například Praha – Plzeň – Cheb nebo Praha – Tábor – České Budějovice. Zde se daří železnici přebírat cestující od autobusové a automobilové dopravy. Nové přímé spoje dopravci zavedli na mezinárodních trasách, které si v předchozím období také získaly stovky tisíc nových cestujících. Například do Polska, Chorvatska či na Ukrajinu.
· Konkurence a soutěžení výkonů v osobní dopravě na železnici je neustálým motorem zlepšování služeb. Nabídka dopravců na regionálních i meziregionálních trasách přinesla železnici za posledních 5 let nové služby, které přitáhly nové cestující například pro denní dojíždění do zaměstnání či do škol.
· Masivní modernizace vozidlového parku. Čeští železniční dopravci se kvalitou poskytovaných služeb rychle přibližují standardům na západ od nás. Je to především díky investicím do vlaků a zlepšování zákaznického servisu. Ještě letos dopravci pošlou na koleje zcela nová vozidla za zhruba 16 až 17 miliard korun a v horizontu 10 let se mohou investice do nových vozidel přiblížit 200 miliardám korun.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Doprava:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Plánovač tras autem
- Dobrá zpráva pro cestující. V Olomouckém kraji jezdí nové vlaky RegioPanter na čerstvě elektrizované trati z Olomouce do Šumperka přes Uničov
- RegioJet plánuje od prosince jezdit vlaky trasu Praha - Brno - Bratislava
- RegioJet za rok přepravil 900 000 cestujících, týdně nyní jezdí 27,5 tisíc
- Vlaky budou od neděle jezdit podle nového jízdního řádu
- S novým jízdním řádem začnou v prosinci jezdit spěšné vlaky z Krnova do Jeseníku
- Dálkové spoje se vrací na koleje. Které vlaky už zase jezdí?
- Vlaky z Olomouce do Ostravy dále zajistí České dráhy, mezi Pardubicemi a Ústím nad Labem bude jezdit Arriva
- Z Prahy na Křivoklát jezdí o víkendu historický parní vlak
Prezentace
28.11.2024 Nejlepší chytré hodinky na světě jsou Samsung.
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Zmatek na ropném trhu. Jak se promítne do cen pohonných hmot?
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory