Zimní olympiáda (stále) jako tahoun růstu obliby zimních sportů v Číně
Zimní olympiáda (stále) jako tahoun růstu obliby zimních sportů v Číně
21.03.2024 / 02:15 | Aktualizováno: 21.03.2024 / 02:18
Zimní sporty se v Číně těší čím dál tím větší oblibě, za což vděčí zejména konání zimních olympijských her v Pekingu a okolí v zimě roku 2022. Ač již od jejího konání uplynuly dva roky, její odkaz stále žije a láká na sportoviště neustále rostoucí počet nových vyznavačů zimních sportů.
Pořádání zimních olympijských her bylo Pekingu přiděleno v roce 2015, o pár měsíců později pak již Čína přišla se strategií, která měla praktickými kroky přilákat k zimním sportům masy a ze základny 12 milionů aktivních vyznavačů těchto aktivit učinit 300 milionů. Cíl se již povedlo překonat, v polovině roku 2023 se počet účastníků zimních sportů pohyboval okolo 350 milionů. Dle China Tourism Academy má během nadcházející zimní sezóny tento počet narůst až na 520 milionů a příjmy mají dosahovat výše více než 105,5 miliard dolarů, což představuje jednu pětinu celkové výstupní hodnoty sportovního průmyslu v zemi.
Ze strany státu je tento nárůst podporován výstavbou desítek nových lyžařských středisek, kluzišť a dalších areálů. Ze strany koncových uživatelů je pak rozmach zimních sportů tažen zejména stále rostoucí a bohatnoucí střední třídou, která je největší na světě. Pokud jde o zimní sporty v Číně, kraluje lyžování. Trh s hodnotou neuvěřitelných 8,1 miliardy USD v roce 2023 je na vzestupné trajektorii.
Rostoucí počet lyžařů a snowboardistů se pochopitelně promítnul i do počtu lyžařských středisek, který se zvýšil z pouhých 130 v roce 2002 na necelých 800 na začátku roku 2024. Díky masové účasti na zimních sportech navíc mnoho již existujících lyžařských středisek modernizovalo svá zařízení a zároveň posílilo mezinárodní spolupráci ve výstavbě středisek, provozních službách, lyžařském výcviku a dalších aspektech a zaměstnávalo mezinárodní odborníky pro spolupráci v Číně.
Podle zprávy o rozvoji čínského turismu v roce 2023 místní spotřebitelé stále více upřednostňují zimní sporty jako hlavní zaměření svých dovolených, nikoliv jen jako krátkodobé zážitky. Dle řady čínských odborníků je však zároveň třeba myslet na místní specifika a počítat například s tím, že velký počet zájemců o zimní sporty nikdy předtím neviděl sníh. Je proto třeba postupovat pomalu při výuce nových lyžařů, pro mnoho z nich je jednodušší, aby se nejprve obrátili na městská nebo příměstská lyžařská výuková zařízení, než se vydají na skutečné hory.
Nejen region severovýchodní Číny, který je tradičním centrem zimních sportů, ale i zbytek Číny, včetně jihu, kde i v zimě teplota málokdy klesne pod 10 stupňů, se navíc rovněž „veze na vlně zájmu“ po sněhem a ledem zavátých zážitcích. Ve městech jako Kanton či Shenzhen ledové plochy v mnoha velkých nákupních centrech fungovaly během dvou letních prázdnin od ukončení zimních olympijských her v Pekingu téměř na plnou kapacitu.
V již zmíněném Kantonu místní obyvatelé vyrážejí na sjezdovky v druhém největším krytém lyžařském areálu na světě. Jedná se o prostor o rozloze 8 fotbalových hřišť, nabízející 5 sjezdovek a sedačkové lanovky. Tento snowpark, který je součástí nákupního centra, přivítal od svého otevření před 3 lety více než 2 miliony návštěvníků, což dokazuje, že zájem o lyžování není omezen zeměpisnou polohou. Obyvatelé zde trénují v očekávání, že se vydají do skutečných zasněžených terénů severní Číny.
V Číně lyžování přesahuje oblast sportu a stává se mnohostrannou formou zábavy. Kombinuje samotný zážitek z lyžování s příjemným ubytováním, dobrým jídlem a dalšími volnočasovými aktivitami. Tento posun od pouhého lyžování ke komplexnějšímu zážitku otevírá značkám svět možností, jak skutečně rezonovat se svým publikem. Je zároveň potřeba přemýšlet mimo zaběhnuté koleje a do budování značky investovat. Ať již se jedná o navazování partnerství, zahajování vzdělávacích iniciativ či péči o komunitu na sociálních sítích.
Zdůraznění udržitelnosti a uspokojování příznivců indoorového lyžování může také odlišit značku, což odráží ekologický étos dnešních spotřebitelů. Značky tak nejen získávají oporu na rozvíjejícím se trhu, ale hrají také klíčovou roli při nasměrování zimních sportů k inkluzivnějšímu a udržitelnějšímu horizontu.
Z výše uvedeného vyplývá, že pro české firmy nabízí čínský trh zboží a služeb spojený se zimními sporty mnoho příležitosti. Jedná se o obří a stále rozvíjející se odvětví, jehož rozvoj je podporován i přímo čínskou vládou mj. neustálou výstavbou nových středisek, výměnou zahraničních profesionálů či řadou pobídek ve formě poukázek. Zájem čínských spotřebitelů o zimní sporty ilustrují například statistiky prodejů zimního sportovního oblečení na jedné z největších čínských e-commerce platforem TMall. Ty ukazují, že během roku 2023 bylo prodáno přes 480 tisíc kusů tohoto oblečení v hodnotě přesahující 43 milionů dolarů. Vzhledem k tomu, že je v Číně lyžování a snowboarding spíše doménou vyšší střední vrstvy, uplatnění na zdejším trhu naleznou i luxusnější a osobitější produkty jako například designové lyže, snowboardy či doplňky.
Adam Kupka, ekonomický diplomat Velvyslanectví ČR v Pekingu
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
13.11.2024 Pojištění elektromobilů kryje specifická rizika
12.11.2024 Motorola má nový hit Black Friday, svůj…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?